Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Jordi Cruijff

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 12 februari 2026 om 12:29:

Sevic schreef op 12 februari 2026 om 12:08:
Ja ik zit hier anders in dan de meesten, merk ik. Als jij speelstijl X wilt hanteren maar je hebt daarvoor de spelers niet, moet je speelstijl Y overwegen.

Vaak heeft een trainer een expertise in een bepaalde speelstijl. Als je bijvoorbeeld Bosz haalt maar je geeft hem langzame verdedigers die niet op kunnen bouwen maar wel ijzersterk in de duels zijn, wordt hij gedwongen een speelwijze te hanteren waar hij niet bekend mee is. Dat moet je als TD niet willen.

Dan maak je als TD dus ook een fout door een coach te kiezen die niet bij de spelersgroep past. Die fout moet je vervolgens niet oplossen met een tweede fout, namelijk door de trainer dan maar allemaal spelers te laten aanwijzen die hij dan nodig heeft om wél zijn speelstijl te kunnen hanteren.

We vinden het heel raar als een TD tegen een trainer zou zeggen welke spelers hij moet opstellen en welke wissels hij zou moeten doorvoeren. Anderzijds vinden we het doornormaal als een trainer tegen een TD zegt welke aankopen hij moet doen. Dat verschil begrijp ik nooit.

Als iedereen nou gewoon z'n werk gaat doen, heb je een stuk minder gezeik je in organisatie.

+4/-0

Sevic schreef op 12 februari 2026 om 13:45:

Ja ik zit hier anders in dan de meesten, merk ik. Als jij speelstijl X wilt hanteren maar je hebt daarvoor de spelers niet, moet je speelstijl Y overwegen.

Vaak heeft een trainer een expertise in een bepaalde speelstijl. Als je bijvoorbeeld Bosz haalt maar je geeft hem langzame verdedigers die niet op kunnen bouwen maar wel ijzersterk in de duels zijn, wordt hij gedwongen een speelwijze te hanteren waar hij niet bekend mee is. Dat moet je als TD niet willen.

Dan maak je als TD dus ook een fout door een coach te kiezen die niet bij de spelersgroep past. Die fout moet je vervolgens niet oplossen met een tweede fout, namelijk door de trainer dan maar allemaal spelers te laten aanwijzen die hij dan nodig heeft om wél zijn speelstijl te kunnen hanteren.

We vinden het heel raar als een TD tegen een trainer zou zeggen welke spelers hij moet opstellen en welke wissels hij zou moeten doorvoeren. Anderzijds vinden we het doornormaal als een trainer tegen een TD zegt welke aankopen hij moet doen. Dat verschil begrijp ik nooit.

Als iedereen nou gewoon z'n werk gaat doen, heb je een stuk minder gezeik je in organisatie.

Ik ben een voorstander van het model dat Overmars en ten Hag met elkaar hadden. Twee mannen die met elkaar konden lezen en schrijven en ervoor zorgden dat de wensen van de trainer ingevuld werden en de lange termijn in de gaten gehouden werd. Tuurlijk, soms ging Overmars daar iets te ver in met Klaiber, Labyad etc. maar over het algemeen denk ik dit dit optimaal is.

Het klinkt wel lekker dat een trainer lekker zijn mond moet houden, maar als dat ertoe leidt dat een TD dure aankopen doet die vervolgens niet spelen omdat de trainer het er niet in ziet zitten, doe je aan kapitaalvernietiging. De resultaten worden slechter en 9 van de 10 keer moet je een trainer dan ontslaan, wat ook weer klauwen vol geld kost.

Het is misschien een beetje soft of polderig ofzo, maar ik denk dat harmonie en overleg op dit punt het beste werkt.

+2/-0

ElSimao2 schreef op 12 februari 2026 om 14:55:

Het klinkt wel lekker dat een trainer lekker zijn mond moet houden, maar als dat ertoe leidt dat een TD dure aankopen doet die vervolgens niet spelen omdat de trainer het er niet in ziet zitten, doe je aan kapitaalvernietiging.

Zo werd afgelopen zomer Oscar Gloukh door de toenmalige technisch directeur Alex Kroes aangekocht om het middenveld eindelijk van creativiteit te voorzien.

En vervolgens belande hij op de bank en mag hij af en toe nog wat minuutjes maken op de rechtervleugel omdat trainer Fred Grim op het middenveld de voorkeur geeft aan de beperkte Davy Klaassen die in zijn ogen altijd moet spelen.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 12 februari 2026, 17:53:33.

+2/-0

Sjakie Meulemans schreef op 12 februari 2026 om 16:24:

ElSimao2 schreef op 12 februari 2026 om 14:55:

Het klinkt wel lekker dat een trainer lekker zijn mond moet houden, maar als dat ertoe leidt dat een TD dure aankopen doet die vervolgens niet spelen omdat de trainer het er niet in ziet zitten, doe je aan kapitaalvernietiging.

Zo werd afgelopen zomer Oscar Gloukh door de toenmalige technisch directeur Alex Kroes aangekocht om het middenveld eindelijk van creativiteit te voorzien.

En vervolgens belande hij op de bank en mag hij af en toe nog wat minuutjes maken op de rechtervleugel omdat trainer Fred Grim op het middenveld de voorkeur geeft aan de beperkte Davy Klaassen die in zijn ogen altijd moet spelen.

Nouja, Fred was nog geen trainer toen Gloukh gehaald werd, maar dat is wel wat ik bedoel inderdaad.

+2/-0

Sevic schreef op 12 februari 2026 om 10:11:

Ik vond die uitspraak dat hij de komst van Garcia "natuurlijk niet met Marijn Beuker" had afgestemd wel leuk. Het is inderdaad een resolute, rechtlijnige man. Was z'n vader natuurlijk ook. Lastig om mee samen te werken, maar kan wel goed functioneren in een organisatie als iemand zijn vak verstaat. Geen onnodig gelul, vertraging en gebakkelei, maar spijkers met koppen.

Afbraakrisico is natuurlijk groot met de aanpak van Jordi. Als de boel verkeerd uitpakt, vangt hij alle wind en is het voor hem ook voorbij. Maar goed, gewoon nog voordeel van de twijfel wat mij betreft.

Al hoef ik dat gelul over 'Ajax-DNA' nooit meer te horen. Daar hoorde je Cruijff senior ook nooit over he. Uitsluitend wannabe's na hem die daar over zijn begonnen te raaskallen.

Iedere TD neem zijn eigen beslissingen. Ze zijn immers eindverantwoordelijk en zullen hun eigen visie ook hebben. Bij Cruijff wordt dat vooralsnog vooral als iets positiefs gezien waar Mislintat als een solist werd neergezet.

Overigens zegt hij helemaal niets spannends hier. Hij zegt "natuurlijk niet" omdat hij niet een ander hoeft te raadplegen over een trainer die hij zelf heel goed kent. De invulling van de staf van Jong Ajax ligt ook binnen zijn verantwoordelijkheden.

Wat dat Ajax-DNA betreft, ik vind het eigenlijk wel slim om dat soort woorden te laten vallen. Voor de beeldvorming helpt je dat wel. Je kan dat prima doen zonder een onbekwaam clubicoon op een belangrijke positie aan te stellen.

ElSimao2 schreef op 12 februari 2026 om 10:52:

Jordi heeft bij mij ook veel punten gescoord met die uitspraak over Beuker. Hij had het een stuk diplomatieker kunnen vertellen, maar koos ervoor om die cv-oplichter even goed op zijn plaats te zetten.

Gaan we weer:

Hij wordt verantwoordelijk voor de jeugdopleiding, alle direct daaraan ondersteunende disciplines en voor de afdelingen Scouting en Football Analytics.

(...)

"De oorspronkelijke functie van technisch directeur wordt over twee functies verdeeld. Naast Marijn gaat de club nog iemand aannemen die met name verantwoordelijk wordt voor transferzaken en voor het managen van de technische staf, van zowel Jong Ajax als Ajax 1."

Beuker gaat dus helemaal niet over Jong Ajax. De verhalen dat hij macht zou zijn verloren zijn een zwak staaltje journalistiek. In theorie kan hij zelfs meer macht krijgen als hij meer 1 op lijn ligt met Cruijff dan met Kroes.

Cruijff gaf overigens wel aan zich ook met O19 bezig willen houden, en daarmee zou hij wel in Beuker zijn vaarwater terechtkomen. Maar ook dat hoeft niet per se te betekenen dat hij beslissingen over het hoofd van hem gaat nemen.

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Jordi Cruijff