Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.
Sjakie Meulemans
Fan van Ajax
Vak: -
Forumreacties: 1.487
Reg.: 3 september 2005
Favoriete opstelling: 4-4-2
Man van de Wedstrijd Fortuna Sittard-Ajax: -
Ajax speelde op Prinsjesdag 16 september 1981 in het Olympisch Stadion in Amsterdam de heenwedstrijd in de eerste ronde van de Europa Cup 2 tegen Tottenham Hotspur. Samen met mijn vader was ik op de tribune getuige van deze Europese wedstrijd en het was een paar maanden voordat Johan Cruijff zijn rentree maakte.
Ajax verloor deze wedstrijd met 1-3 na een 0-2 ruststand. Bij Tottenham Hotspur waren bekende spelers zoals Glenn Hoddle (Johan Cruijff wilde hem later naar Ajax halen) en de Argentijnse wereldkampioenen Osvaldo Ardiles en Ricardo Villa te bewonderen.
Ajax speelde met Piet Schrijvers in het doel, met Keje Molenaar, Wim Jansen, Sten Ziegler (het jaar daarvoor als opvolger van Ruud Krol van Roda JC gehaald) en Peter Boeve in de achterste linie, met Dick Schoenaker, Edo Ophof (destijds de nieuwe Neeskens en tegenwoordig lid van de Raad van Commissarissen) en Søren Lerby op het middenveld en met Tscheu La Ling (mijn favoriete Ajax speler in die tijd), Piet Hamberg en nieuwkomer Jesper Olsen in de voorhoede.
In de 20e minuut moest de ervaren leider Wim Jansen helaas geblesseerd vervangen worden door Piet Wijnberg (die ooit de grote spits Paolo Rossi wist te bedwingen). En tot vreugde van de Ajax-fans mocht Gerald Vanenburg, het grote 17-jarige talent (vergelijkbaar met Abdellah Ouazane nu), op een gegeven moment gaan warmlopen om aan het begin van de tweede helft voor Edo Ophof erin te komen.
Nadat spits Marc Falco de 0-1 en de 0-2 had gemaakt en Ricardo Villa na rust de voorsprong van de Spurs had vergroot naar 0-3, was het Søren Lerby die in de 68e minuut nog wat terugdeed. En morgen is het precies 45 jaar geleden.
Zie: https://youtu.be/g-cxd5jAH3k?is=xm9PmhmTQE-wKmjWlink
Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.
Ajax Forum » Historie » Ajax -Tottenham, Prinsjesdag 16 september 1981