Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Historie » Louis van Gaal

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 02 januari 2021 om 11:51:

(...) Pas toen Rijkaard erbij kwam (die hij eerst ook nog rechtshalf zette / pas toen Frenk op 4 kwam ging het echt lopen) en de snelheid van Overmars (heel cruciaal) werd het een machine. Dat het een machine werd was ook meteen een nadeel, na verloop van tijd ging de creaitiviteit er onder lijden. (...)



De creativiteit ging er vooral onder lijden omdat Van Gaal koos voor spelen op balbezit met dus zo min mogelijk risico's nemen. Balletje rond spelen, breed en terug.

Van Gaal bracht succes maar ook ellende waar we vandaag de dag nog steeds mee kampen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Drie Kruizen 2.0 schreef op 14 december 2020 om 10:01:

Tsja, alle respect voor zijn prestaties hoor en zijn verstand van voetbal. Maar ik zie toch echt een idioot in deze filmpjes. Ik geloof ook niet dat dat achterlijke geschreeuw altijd helpt. Denk je dat een Ziyech hier beter zou gaan voetballen?




Wat hij hier als topcoach in spe doet is gewoon normaal en soms echt nodig om de boel wakker te maken. Ik schrik hier niet van. Soms moet je dit doen en soms niet.
Thuis tegen Milan of uit bij Real ging het heel anders. Hij vloekt tenminste niet.

Van Gaal won de Uefacup en CL, wereldbeker, landstitels en supercup in no time. Terwijl Ajax geen geld had.

De man is een topcoach en hij weet in ieder geval hoe je 4-3-3 moet spelen op de juiste manier.

Tuurlijk, Van Gaal heeft ook fouten gemaakt. Wie niet.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 02 januari 2021 om 12:53:

Van Gaal bracht succes maar ook ellende waar we vandaag de dag nog steeds mee kampen.



Het succes is voor hem als mens ook niet bepaald bevorderlijk geweest ;)

 

+1/-0

Dit vind ik zo onterecht. Van Gaal heeft ultra aanvallend gespeeld met Ajax in zijn eerste jaren. Uit tegen PSV bijvoorbeeld. Het was Ajax zoals we dat jarenlang kenden: veel jonger dan PSV, geen geld voor grote aankopen, zat talent dat te wisselvallig was voor een titel.

Van Gaal heeft al dat leergeld moeten betalen: Vink werd geslacht als laatste man tegen Feyenoord, Roy bracht het soms, Witschge was een super technische, sierlijke speler maar scoorde niet of amper, Ronald de Boer brak niet door op 9 omdat hij net te licht was voor die positie, Frank brak door maar was jong en laconiek, Jonk was een rasvoetballer maar dat ging ten koste van de enige ijzervreter in het team, Wouters.

Hij heeft die puzzel gelegd en echt briljant. Eerst nog kort naar 4-4-2 gegaan, vanwege de muiterij van Schip en daarna op fantastische wijze de Uefa cup gewonnen. Daar was super aanvallend. Men dacht dat het jeugdige en frivole Ajax lekker naief op zijn bek zou gaan bij de geslepen Italianen van Genua. Die hadden een WK revelatie in hun team: Skuhravy, met die aquilero eromheen of zo. En dan nog zat aankopen en kwaliteit erachter.

Stond binnen een minuut 0-1. Drie spitsen waarvan twee pure vleugelspitsen. Dat was ongekend tegen Italiaanse ploegen, met smeerlappen achterin, maar anders dan nu echte kwaliteit daarvoor. Want de Serie was het toen.

Van Gaal zag in de Uefa cup avonturen daarna, dat er een natuurlijke grens op zijn team zat. Zelfs met het tandem Bergkamp - Jonk. Ooit nog zoveel artistiek vermogen gezien? De absurde effectballen van Jonk met prachtige openingen en de batterij aan stifts van Bergkamp.

Hij heeft wereldtoppers gemaakt van spelers die op andere posities middelmaat in de eredivisie waren of subtop: Reiziger, Bogarde, Ronald de Boer, Edgar Davids.

De manier waarop Van Gaal kon zien waar de kwaliteiten van een speler lagen heb ik nooit meer bij een andere trainer gezien. Rijkaard bracht fysieke kracht, finesse in korte diepe passing en tactisch vermogen, maar daarvoor was het gewoon subliem voetbal hoor, wat Ajax liet zien.

Van Gaal reageerde gewoon steeds als hij op grenzen stuitte. Hij was de belichaming van de lerende coach: het pure frivole waar Ajax het niet meer mee redde in Europa werd vervangen door het circulatiespel. Dat voorkwam dat Ajax zo kwetsbaar in de counter was. Zorgde er ook voor dat hij nu wel eens kampioen kon worden, in plaats van het vaak minder naïef spelende PSV.

Echte topcoaches passen die verbeteringen toe, net als Michels totaalvoetbal introduceerde als verdedigend concept na te zijn geslacht op de counter door Milan.

En anders dan bij Frank, werd dat voetbal niet saai, maar ontwikkelde hij enorm veel druk. Ik heb nooit meer, op barca onder Pep na, zo'n wurggreep zien toepassen door een clubploeg. Dat circuleren vond ook hoog op het veld plaats, niet zoals bij Frank laag op het veld. Het vereiste enorm veel discipline bij spelers als Overmars en Finidi, die eigenlijk geen ballen mochten verspelen, maar wel een actie moesten inzetten als het kon. Doe dat maar eens.

Als ze een back niet konden uitspelen, moest de bal naar de andere flank. Ze deden tegen Milan doodleuk hetzelfde in de finale, kort voor de goal.

Zoals Fier Koen een beetje doodgemoedereerd stelt dat het balletje breed was soms, dan heb je echt ondersteboven lopen kijken hoor.

Onder Van Gaal werd het beste voetbal gespeeld dat ik ooit heb gezien bij Ajax. Onvergelijkbaar veel beter dan onder Cruijff in de jaren 80, twee klassen beter dan Ajax in 2018 onder Ten Hag. Kijk de wedstrijd Real - Ajax en Dortmund - Ajax maar terug. Die staan nog online.

Vaak met sleutelspelers die ontbraken, TH zou gelijk de excuus truus gaan uithangen, weergaloos voetbal.

Als veldtrainer wat mij betreft de beste ooit, maar echt vergelijken met Michels kan niet. Wat Michels met de spelers heeft gepresteerd was natuurlijk ook uniek.

Wat Van Gaal vaak nagedragen wordt, en daar heb ik zelf ooit veel over gepost hier, is dat de Toekomst zijn speelwijze van circulatievoetbal ging kopiëren bij jeugdelftallen. Dat is natuurlijk de doodsteek voor de ontwikkeling van vaardigheden en creativiteit.

Maar dat was niet Van Gaal zelf. Dat waren de ego's van jeugdtrainers, die graag met 10-0 wilden winnen en niet met 8-2 of i.d. Totale dominantie over je tegenstander in plaats van echt jeugdvoetbal.

Helaas heeft dat lang geduurd en is daarna kreeg je veel Hoofd opleidingen, die ook niet om het ongeëvenaarde succes van Van Gaal met het eerste elftal heen konden en daar een blauwdruk in zagen.

Dat was een denkfout en die is er pas uitgehaald na een zwarte periode en de FR. Want Uri liet zich niet zomaar opzij zetten door Cruijff of zoiets onzinnigs.

Hoe dan ook, als veldtrainer is Van Gaal een grootheid. Ik zie hem tig keer liever dan een Ten Hag, die ik tactisch niet erg hoog heb zitten. Als beleidsmaker of TD geen geschikte voor Ajax. Maar dat is een voetnoot.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

SchipAhoy schreef op 15 februari 2021 om 21:49:

(...)
Van Gaal zag in de Uefa cup avonturen daarna, dat er een natuurlijke grens op zijn team zat. Zelfs met het tandem Bergkamp - Jonk. Ooit nog zoveel artistiek vermogen gezien? De absurde effectballen van Jonk met prachtige openingen en de batterij aan stifts van Bergkamp. (...)



Niet sindsdien. 

Maar wel ervoor! Van 6 december 1981 t/m pakweg 1988. 
Misschien moet ik het zelfs verder oprekken tot het 'tijdperk Van Gaal'.

open/sluit de onderstaande quote:

SchipAhoy schreef op 15 februari 2021 om 21:49:

(...)
Zoals Fier Koen een beetje doodgemoedereerd stelt dat het balletje breed was soms, dan heb je echt ondersteboven lopen kijken hoor. (...)



Nee hoor. Voetbal kijk ik altijd zonder mijn vrouw ...

En dat er onder Van Gaal 'risicoloze balletjes breed gingen'? 100%!
Natuurlijk met een doel, zoals je zelf beschrijft. Maar ik vond die 'omslag' helemaal niets. Nog steeds niet.

Ik ben opgegroeid met spelers die de blik altijd naar voren hadden, richting de goal. Daar de oplossing zagen, hun man opzochten en voorbij speelden. 

Ik heb destijds serieus zitten vloeken toen spelers (met de capaciteiten om iemand te passeren!), balletjes breed en terug gingen tikken om risico's te vermijden.

open/sluit de onderstaande quote:

SchipAhoy schreef op 15 februari 2021 om 21:49:

(...)
Onder Van Gaal werd het beste voetbal gespeeld dat ik ooit heb gezien bij Ajax. Onvergelijkbaar veel beter dan onder Cruijff in de jaren 80, twee klassen beter dan Ajax in 2018 onder Ten Hag. (...)



Of het 'onvergelijkbaar veel beter' was? Tja ...

Onvergelijkbaar zou wel kunnen, vanwege de stijlen. Beter ook, afhankelijk van wat je onder beter verstaat en in hoeverre het begrip 'mooi' daarbij een rol speelt.
Bij 'veel beter' doe je Cruijff te kort en krijgt Van Gaal te veel, vind ik.

open/sluit de onderstaande quote:

SchipAhoy schreef op 15 februari 2021 om 21:49:

(...)
Hoe dan ook, als veldtrainer is Van Gaal een grootheid. Ik zie hem tig keer liever dan een Ten Hag, die ik tactisch niet erg hoog heb zitten. (...)



Helemaal mee eens!

En als mens i.p.v. veldtrainer vind ik hem ook niet verkeerd.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 16 februari 2021, 00:09:37.

 

+1/-0

Louis heeft zijn verdienste voor Ajax gehad en daar ben ik hem zeer dankbaar voor, onder hem werden we weer de beste van de wereld.
Ik kan me totaal niet druk maken hoe andere over hem denken, voor mij is het een held.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 16 februari 2021 om 13:51:

(...) Ik kan me totaal niet druk maken hoe andere over hem denken (...)



Ik ook niet. En nog minder over wat van Gaal zegt en de wijze waarop hij het zegt. Ik vind hem altijd duidelijk.

 

+1/-0

Markante persoonlijkheid. In tegenstelling tot EtH zit je bij hem wel geconcentreerd te luisteren omdat hij daadwerkelijk wat te zeggen heeft, dat hij euforisch werd na triomfen dat is terecht. Gewoon een hoop gepresteerd als coach.

Later in documentaires kon hij al zijn keuzes grondig uitleggen en er was over nagedacht.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 15 februari 2021 om 23:28:

open/sluit de onderstaande quote:

SchipAhoy schreef op 15 februari 2021 om 21:49:

(...)
Van Gaal zag in de Uefa cup avonturen daarna, dat er een natuurlijke grens op zijn team zat. Zelfs met het tandem Bergkamp - Jonk. Ooit nog zoveel artistiek vermogen gezien? De absurde effectballen van Jonk met prachtige openingen en de batterij aan stifts van Bergkamp. (...)



Niet sindsdien. 

Maar wel ervoor! Van 6 december 1981 t/m pakweg 1988. 
Misschien moet ik het zelfs verder oprekken tot het 'tijdperk Van Gaal'.

open/sluit de onderstaande quote:

SchipAhoy schreef op 15 februari 2021 om 21:49:

(...)
Zoals Fier Koen een beetje doodgemoedereerd stelt dat het balletje breed was soms, dan heb je echt ondersteboven lopen kijken hoor. (...)



Nee hoor. Voetbal kijk ik altijd zonder mijn vrouw ...

En dat er onder Van Gaal 'risicoloze balletjes breed gingen'? 100%!
Natuurlijk met een doel, zoals je zelf beschrijft. Maar ik vond die 'omslag' helemaal niets. Nog steeds niet.

Ik ben opgegroeid met spelers die de blik altijd naar voren hadden, richting de goal. Daar de oplossing zagen, hun man opzochten en voorbij speelden. 

Ik heb destijds serieus zitten vloeken toen spelers (met de capaciteiten om iemand te passeren!), balletjes breed en terug gingen tikken om risico's te vermijden.

open/sluit de onderstaande quote:

SchipAhoy schreef op 15 februari 2021 om 21:49:

(...)
Onder Van Gaal werd het beste voetbal gespeeld dat ik ooit heb gezien bij Ajax. Onvergelijkbaar veel beter dan onder Cruijff in de jaren 80, twee klassen beter dan Ajax in 2018 onder Ten Hag. (...)



Of het 'onvergelijkbaar veel beter' was? Tja ...

Onvergelijkbaar zou wel kunnen, vanwege de stijlen. Beter ook, afhankelijk van wat je onder beter verstaat en in hoeverre het begrip 'mooi' daarbij een rol speelt.
Bij 'veel beter' doe je Cruijff te kort en krijgt Van Gaal te veel, vind ik.

open/sluit de onderstaande quote:

SchipAhoy schreef op 15 februari 2021 om 21:49:

(...)
Hoe dan ook, als veldtrainer is Van Gaal een grootheid. Ik zie hem tig keer liever dan een Ten Hag, die ik tactisch niet erg hoog heb zitten. (...)



Helemaal mee eens!

En als mens i.p.v. veldtrainer vind ik hem ook niet verkeerd.



Ik ben niet meer gewend die losse citaten te maken, maar mooi dat we op bepaalde punten tenminste op één lijn zitten.

Ik herinner me wel dat Rob Witschge ook klaagde over het feit dat het bij Van Gaal vaak rond ging, terwijl het bij Cruijff altijd diep moest.

Als je die kritiek geeft op hoe Frank speelde en dat vergelijkt met Bosz, die die diepte er juist weer in bracht, begrijp ik dat natuurlijk. Maar het verschil, naast de hoogte op het veld, vind ik dat je bij Van Gaal echt zag dat er agressief naar een opening werd gezocht. Daar werd echt druk mee ontwikkeld. Bij Bayern zag je al langzaam dat het meer om balbezit ging en dat het dreigende vaak niet zo duidelijk aanwezig meer was. Komt misschien ook wel door de unieke verzameling slimme spelers bij Ajax.

Maar ok. Duidelijk mag iig zijn dat de speelwijze van Van Gaal enkel mogelijk is geweest omdat hij met veel spelers werkte, die uit een opleiding kwamen die op de Cruijff leest geschoeid was.

 

+2/-0

Triest nieuws over van Gaal.
Get well soon

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

spelbos schreef op 04 april 2022 om 07:53:

Triest nieuws over van Gaal.
Get well soon



Zeker triest.

Aan de andere kant denk ik niet dat dit echt zeer ernstig is qua levensbedreiging. Anders zou hij niet de job van bondscoach hebben geaccepteerd.

 

+1/-0

Zeer knap om dit zo lang geheim te houden en dapper dat hij doorgaat met zijn vak. En laten we eerlijk zijn: deze markante persoonlijkheid ga je direct missen als hij de voetballerij verlaat. Zelfs als je het niet altijd met hem eens bent.

Wat een prachtige carrière heeft hij al gehad.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Historie » Louis van Gaal