Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Binnenlandse competities » VARbitrage

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

open/sluit de onderstaande quote:

Mie Toe schreef op 22 september 2026 om 09:49:

ElSimao2 schreef op 21 september 2026 om 23:38:

Examplarisch. Je ziet een samenvatting die een moment mist dat je graag zou zien en meteen zijn alle samenvattingen vandaag de dag niet goed.

Ik zie heel veel samenvattingen waarin dingen missen. Samenvattingen lijken ook korter te worden, maar misschien hangt dat ook af van waar je kijkt.

Als we het over hetzelfde moment hebben, dan is die arm volgens mij niet langs het lichaam. Die verdediger heeft alleen een beetje z'n rug naar het doel, en daardoor ziet het er raar uit. Daarna loopt hij alsof hij in z'n broek heeft gekakt, waarschijnlijk bang dat de VAR misschien gaat kijken. :D

Je hebt meerdere samenvattingen van verschillende kanalen. Hoe korter de samenvatting des te minder je ziet van die wedstrijd(Dit zou een JC uitspraak kunnen zijn)

+1/-0

Ik heb de indruk dat niet alle belangrijke momenten in elke samenvatting opgenomen worden, vooral als ze controversieel zijn. Zo zit bijvoorbeeld het Baas-moment niet in de samenvatting van Ajax-Excelsior op het YouTube-kanaal van AFC Ajax (wel in die van ESPN), maar ook heb ik nergens de aanleiding voor de corner in de wedstrijd tegen PSV kunnen terugzien waaruit de 1-2 vlak voor rust viel (in de wedstrijdbespreking hier op AN stond dat Sano de bal als laatste aangeraakt had).

Maar het is natuurlijk onmogelijk dat iemand controversiële momenten uit samenvattingen zou laten, want dat zouden we zelf nooit doen, en daarbij, als je dat denkt, ben je een Calimero (dus we gaan er niet eens over nadenken, sukkel, haha).

+1/-0

3LittleBirds schreef op 22 september 2026 om 11:05:

Mie Toe schreef op 22 september 2026 om 09:49:

ElSimao2 schreef op 21 september 2026 om 23:38:

Examplarisch. Je ziet een samenvatting die een moment mist dat je graag zou zien en meteen zijn alle samenvattingen vandaag de dag niet goed.

Ik zie heel veel samenvattingen waarin dingen missen. Samenvattingen lijken ook korter te worden, maar misschien hangt dat ook af van waar je kijkt.

Als we het over hetzelfde moment hebben, dan is die arm volgens mij niet langs het lichaam. Die verdediger heeft alleen een beetje z'n rug naar het doel, en daardoor ziet het er raar uit. Daarna loopt hij alsof hij in z'n broek heeft gekakt, waarschijnlijk bang dat de VAR misschien gaat kijken. :D

Je hebt meerdere samenvattingen van verschillende kanalen. Hoe korter de samenvatting des te minder je ziet van die wedstrijd(Dit zou een JC uitspraak kunnen zijn)

Johan Cruijff is wel wat meer pinter dan dat.

+1/-2

Mie Toe schreef op 22 september 2026 om 13:59:

Ik heb de indruk dat niet alle belangrijke momenten in elke samenvatting opgenomen worden, vooral als ze controversieel zijn. Zo zit bijvoorbeeld het Baas-moment niet in de samenvatting van Ajax-Excelsior op het YouTube-kanaal van AFC Ajax (wel in die van ESPN), maar ook heb ik nergens de aanleiding voor de corner in de wedstrijd tegen PSV kunnen terugzien waaruit de 1-2 vlak voor rust viel (in de wedstrijdbespreking hier op AN stond dat Sano de bal als laatste aangeraakt had).

Maar het is natuurlijk onmogelijk dat iemand controversiële momenten uit samenvattingen zou laten, want dat zouden we zelf nooit doen, en daarbij, als je dat denkt, ben je een Calimero (dus we gaan er niet eens over nadenken, sukkel, haha).

Weet je wat het is, G.

Als Ajax een discutabel voordeel mee krijgt, houdt men het in de samenvatting. Zo worden de kijkers naderhand nogmaals geconfronteerd met het oneigenlijke voordeel dat wij meekregen.

Bij 010 en 040 haalt men deze momenten eruit, zodat het lijkt alsof het nooit gebeurd is en de kijkers zich er geen beeld over kunnen vormen.

Het is een ongelijk speelveld. Ik vind je echt geen Calimero!

+3/-0

Zoals gebruikelijk leg je me woorden in de mond omdat je me anders niet belachelijk kunt maken. Zo gaat dat met forumbully's. Als ze niet op een normale manier kunnen winnen, spelen ze het smerig. Zolang ze maar winnen en de ander kunnen vernederen. :denk

+1/-0

Mie Toe schreef op 22 september 2026 om 15:53:

Zoals gebruikelijk leg je me woorden in de mond omdat je me anders niet belachelijk kunt maken. Zo gaat dat met forumbully's. Als ze niet op een normale manier kunnen winnen, spelen ze het smerig. Zolang ze maar winnen en de ander kunnen vernederen. :denk

Vernedering is een terugkerend thema in jouw posts: je begint er vrij vaak over. Voor mij is het geen ding, sterker nog, ik ben zo ongeveer de enige die nog serieus en inhoudelijk op je reageert.

Ik heb niet gezegd dat jij dat gezegd hebt, maar gezien jouw toestand is dat wel waar het uiteindelijk heen zou gaan. Dat je concludeert dat we ook in de samenvattingen niet eerlijk behandeld worden en dat je je stampvoetend afvraagt waarom niemand het met je eens is.

+1/-0

Je reageert een soort van serieus en inhoudelijk, maar altijd met een sarrende en provocerende toon (nu ook weer met dat 'gezien jouw toestand' en 'stampvoetend'). En eerlijk discussiëren is iets wat je overduidelijk niet kunt, want je negeert stelselmatig vragen die je niet bevallen en geeft gewoon geen antwoord, of je verdraait de boel zodanig dat je er wat mee kunt.

Nu ook weer. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik deze topic heb geopend zodat ik (al dan niet met hulp) kan bijhouden in hoeverre de top-3 gedurende het seizoen profijt dan wel nadeel van VARbitrale beslissingen heeft. Ik heb niet altijd tijd om hele wedstrijden van Ajax te kijken, laat staan die van PSV en Feyenoord. Ik ben dus, onder andere, op samenvattingen aangewezen om controversiële beslissingen terug te kijken. Als ik dan vervolgens merk dat die niet altijd allemaal in een samenvatting opgenomen worden, dan wordt het dus lastiger om dat lijstje bij te houden. Dat vind ik irritant, meer niet.

Ik noem hierbij nota bene als voorbeeld het Baas-incident dat gewoonweg niet in de samenvatting op het YouTube-kanaal van Ajax zelf zit (volkomen belachelijk vind ik dat), dus wie wordt er niet eerlijk behandeld? Jij maakt allemaal gevolgtrekkingen gebaseerd op 'mijn toestand'. Dat is in dit geval helemaal niet zo. Als ik denk dat er nog een ongelijk speelveld is op een bepaald vlak, dan bespreek ik dat wel in de desbetreffende topic, niet hier. Deze topic gaat over de VARbitrage.

Nou, dat was wel weer genoeg energie gedoneerd aan de forumbully die zich weer eens genoodzaakt zag een calamiteit meteen de kop in te drukken.

+2/-0

Ik snap je wel Mie Toe, maar je bent uiteraard Pro-Ajax en dat zijn we allemaal, maar het lijkt niet altijd erg objectief. En het is heel lastig, ik vond dat moment van Baas een penalty. Als het op middenveld gebeurt wordt er denk in 99% vd situaties gefloten en nu gebeurt er niets. Dus we hebben nu een mazzeltje en tegen PSV had v Bommel rood moeten krijgen, maar daar blijven de meningen altijd over verdeeld.

Bij sommige gebruikers van dit forum krijg je het idee dat ze denken dat wij structureel zwaar benadeeld worden tov andere clubs. Het begon met het forum ongelijk speelveld dat we veel meer uitspeelden na Europees, later werden dat speeltijden en van alles en nog wat. Nu ligt aan de scheidsrechter/VAR. Het is een nieuwe trend hier op het forum vd laatste maanden, maar vind het niet perse positief, maar goed dat is mijn mening. Hoe ver/lang gaat dit nog door denk ik dan. Vind het ook niet passend op dit forum.

+2/-0

3LittleBirds schreef op 23 september 2026 om 13:52:

Ik snap je wel Mie Toe, maar je bent uiteraard Pro-Ajax en dat zijn we allemaal, maar het lijkt niet altijd erg objectief. En het is heel lastig, ik vond dat moment van Baas een penalty. Als het op middenveld gebeurt wordt er denk in 99% vd situaties gefloten en nu gebeurt er niets. Dus we hebben nu een mazzeltje en tegen PSV had v Bommel rood moeten krijgen, maar daar blijven de meningen altijd over verdeeld.

Ben ik allemaal met je eens. Ik ga niet doen alsof ik objectief ben, maar ik kan wel zo transparant mogelijk zijn. Wat ik dus doe of wil doen, als er controversiële VARbitrale beslissingen tijdens een wedstrijd van de traditionele top-3 zijn geweest, is de mening van anderen peilen (hier en elders), maar vooral ook die momenten zelf terugkijken zodat ik me een mening kan vormen.

Als die momenten dan niet in de samenvatting zitten, dan heb ik dus een probleem. Dat was voor mij de kern van mijn klacht, niet dat er een of ander complot is om Ajax wederom te benadelen. Om de schijn daarvan tegen te gaan kwam ik zelfs met een voorbeeld waar het Baas-incident niet in de samenvatting op het YT-kanaal van Ajax opgenomen is (naar mijn mening belachelijk en schokkend zelfs).

Hoe dan ook, op het moment heb ik dus het nadeel wat Ajax ondervonden heeft in de wedstrijd tegen PSV weggestreept tegen het voordeel in de wedstrijd tegen Excelsior:

PSV +2
Ajax 0
Feyenoord 0

Bij sommige gebruikers van dit forum krijg je het idee dat ze denken dat wij structureel zwaar benadeeld worden tov andere clubs.

De sleutelwoorden in deze zin zijn 'krijg het idee'. Dat is namelijk niet het geval. Niemand heeft het over zwaar benadelen.

Zijaanzij betoogt simpelweg dat Ajax met betrekking tot het opstellen van het speelschema wat scherper mag zijn, en zich niet de kaas van het brood laat eten. Hetzelfde stelt hij als het op narratieven in de media aankomt. Ajax is te passief met dit soort dingen, waar een topclub uit elk detail het maximum moet proberen te halen, omdat soms dingen op details beslist worden.

Ik heb me in sterkere bewoordingen geuit en gezegd dat ik al heel lang het vermoeden heb dat de KNVB de competitie subtiel probeert bij te sturen, en dat daar waarschijnlijk een mix aan motivaties aan ten grondslag ligt (competitie zo spannend mogelijk maken (eigen woorden KNVB ), geen Bayern-scenario, anti-Ajax-sentiment zoals dat in het hele land en in de pers waarneembaar is).

Het begon met het forum ongelijk speelveld dat we veel meer uitspeelden na Europees, later werden dat speeltijden en van alles en nog wat. Nu ligt aan de scheidsrechter/VAR.

Inderdaad, in de Gelijk Speelveld-topic probeer ik al die verschillende factoren bij elkaar te brengen, in een soort van totaaloverzicht. Een van die factoren is arbitrage. Het probleem is dat als je dit in kaart wil brengen, dan is het ongelofelijk moeilijk en heel veel werk om dit met terugwerkende kracht te doen. Je moet het dan eigenlijk in real-time te doen, elk seizoen weer. Ik heb dat wel eens op het oude AN geprobeerd te doen, en ik probeer het nu weer.

Het is een nieuwe trend hier op het forum vd laatste maanden, maar vind het niet perse positief, maar goed dat is mijn mening. Hoe ver/lang gaat dit nog door denk ik dan. Vind het ook niet passend op dit forum.

Het is niet 'maanden', maar een paar weken terug begonnen door een discussie in de NEC-topic die steeds meer off-topic ging. Ik zie gewoon nog steeds niet in wat er allemaal zo vreselijk aan is. Dit zijn dingen die je juist bij uitstek op een forum kunt bespreken, gewoon als Ajax-supporters onder elkaar.

De enige reden om dit niet bespreken, is omdat er een taboe op rust. Mensen zijn als de dood dat ze door anderen voor Calimero uitgemaakt worden, omdat er op het forum waar zij lid van zijn een paar mensen zijn die dit soort zaken uitvoerig bediscussiëren. Er is een bepaald beeld van hoe een supporter hoort te zijn, en praten over hoe je club mogelijk benadeeld wordt, hoort daar niet bij, ongeacht of het waar is of niet, of dat het eigenlijk meer bedoeld als een kritiek op Ajax dan op het bewijzen van een samenzwering.

Hoe dan ook, over een tijdje is het klaar, want dan heb ik m'n laatste analyses gepresenteerd en valt er niet veel meer over te zeggen. En dan glijdt de Gelijk Speelveld-topic langzaam steeds verder naar de onderkant van de topic-lijst, totdat het ooit door een forensisch historicus weer opgevist wordt.

Maar ik denk zomaar dat deze VARbitrage-topic wel zal blijven bestaan, ook als ik besluit om geen lijstje meer bij te houden.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 23 september 2026, 15:20:19.

+1/-0

Mie Toe schreef op 23 september 2026 om 15:11:

3LittleBirds schreef op 23 september 2026 om 13:52:

Ben ik allemaal met je eens. Ik ga niet doen alsof ik objectief ben, maar ik kan wel zo transparant mogelijk zijn. Wat ik dus doe of wil doen, als er controversiële VARbitrale beslissingen tijdens een wedstrijd van de traditionele top-3 zijn geweest, is de mening van anderen peilen (hier en elders), maar vooral ook die momenten zelf terugkijken zodat ik me een mening kan vormen.

Als die momenten dan niet in de samenvatting zitten, dan heb ik dus een probleem. Dat was voor mij de kern van mijn klacht, niet dat er een of ander complot is om Ajax wederom te benadelen. Om de schijn daarvan tegen te gaan kwam ik zelfs met een voorbeeld waar het Baas-incident niet in de samenvatting op het YT-kanaal van Ajax opgenomen is (naar mijn mening belachelijk en schokkend zelfs).

Hoe dan ook, op het moment heb ik dus het nadeel wat Ajax ondervonden heeft in de wedstrijd tegen PSV weggestreept tegen het voordeel in de wedstrijd tegen Excelsior:

PSV +2
Ajax 0
Feyenoord 0

Bij sommige gebruikers van dit forum krijg je het idee dat ze denken dat wij structureel zwaar benadeeld worden tov andere clubs.

De sleutelwoorden in deze zin zijn 'krijg het idee'. Dat is namelijk niet het geval. Niemand heeft het over zwaar benadelen.

Zijaanzij betoogt simpelweg dat Ajax met betrekking tot het opstellen van het speelschema wat scherper mag zijn, en zich niet de kaas van het brood laat eten. Hetzelfde stelt hij als het op narratieven in de media aankomt. Ajax is te passief met dit soort dingen, waar een topclub uit elk detail het maximum moet proberen te halen, omdat soms dingen op details beslist worden.

Ik heb me in sterkere bewoordingen geuit en gezegd dat ik al heel lang het vermoeden heb dat de KNVB de competitie subtiel probeert bij te sturen, en dat daar waarschijnlijk een mix aan motivaties aan ten grondslag ligt (competitie zo spannend mogelijk maken (eigen woorden KNVB ), geen Bayern-scenario, anti-Ajax-sentiment zoals dat in het hele land en in de pers waarneembaar is).

Het begon met het forum ongelijk speelveld dat we veel meer uitspeelden na Europees, later werden dat speeltijden en van alles en nog wat. Nu ligt aan de scheidsrechter/VAR.

Inderdaad, in de Gelijk Speelveld-topic probeer ik al die verschillende factoren bij elkaar te brengen, in een soort van totaaloverzicht. Een van die factoren is arbitrage. Het probleem is dat als je dit in kaart wil brengen, dan is het ongelofelijk moeilijk en heel veel werk om dit met terugwerkende kracht te doen. Je moet het dan eigenlijk in real-time te doen, elk seizoen weer. Ik heb dat wel eens op het oude AN geprobeerd te doen, en ik probeer het nu weer.

Het is een nieuwe trend hier op het forum vd laatste maanden, maar vind het niet perse positief, maar goed dat is mijn mening. Hoe ver/lang gaat dit nog door denk ik dan. Vind het ook niet passend op dit forum.

Het is niet 'maanden', maar een paar weken terug begonnen door een discussie in de NEC-topic die steeds meer off-topic ging. Ik zie gewoon nog steeds niet in wat er allemaal zo vreselijk aan is. Dit zijn dingen die je juist bij uitstek op een forum kunt bespreken, gewoon als Ajax-supporters onder elkaar.

De enige reden om dit niet bespreken, is omdat er een taboe op rust. Mensen zijn als de dood dat ze door anderen voor Calimero uitgemaakt worden, omdat er op het forum waar zij lid van zijn een paar mensen zijn die dit soort zaken uitvoerig bediscussiëren. Er is een bepaald beeld van hoe een supporter hoort te zijn, en praten over hoe je club mogelijk benadeeld wordt, hoort daar niet bij, ongeacht of het waar is of niet, of dat het eigenlijk meer bedoeld als een kritiek op Ajax dan op het bewijzen van een samenzwering.

Hoe dan ook, over een tijdje is het klaar, want dan heb ik m'n laatste analyses gepresenteerd en valt er niet veel meer over te zeggen. En dan glijdt de Gelijk Speelveld-topic langzaam steeds verder naar de onderkant van de topic-lijst, totdat het ooit door een forensisch historicus weer opgevist wordt.

Maar ik denk zomaar dat deze VARbitrage-topic wel zal blijven bestaan, ook als ik besluit om geen lijstje meer bij te houden.

Sommige zaken worden me nu dan wel wat duidelijker. Tussen wat geschreven en gelezen wordt ligt vaak een groot gat van interpretatie en blijft dus lastig op een forum.

+1/-0

Als we geen kampioen worden, dan is er in ieder geval wel genoeg gezanikt.

+1/-0

Kiki schreef op 23 september 2026 om 16:46:

Als we geen kampioen worden, dan is er in ieder geval wel genoeg gezanikt.

Is er nu ook al.

+1/-0

Ja, want anders wordt er nooit over een miljoen andere details gezanikt.

+1/-0

Nou, ik ken op zich nog wel een topicje van een pagina of 16...

+1/-0

Zegt de man met ruim 5000 forumreacties, maar geen een daarvan is natuurlijk gezanik. Nee nee, allemaal briljante inzichten, wetenschappelijk onderbouwd, met bronnen, en een stempel van de paus.

Dit bericht is gewijzigd op 23 september 2026, 20:35:06.

+1/-0

Mie Toe schreef op 23 september 2026 om 20:27:

Zegt de man met ruim 5000 forumreacties.

En ruim 5.000 zinnige voltreffers, mag ik wel stellen!

Ben Kiki voorbij zie ik nu. Hoppa.

Next stop: ElSimao2.

+1/-0

Sevic schreef op 23 september 2026 om 20:35:

Stond ik voor op jou? Ik zie de reacties aantallen enkel wanneer ik 'liggend' doe en dat is vrij zeldzaam.

+1/-0

Kiki schreef op 23 september 2026 om 20:48:

Stond ik voor op jou? Ik zie de reacties aantallen enkel wanneer ik 'liggend' doe en dat is vrij zeldzaam.

Oh, toevallig. Ik doe regelmatig dingen 'liggend', kan het zeer aanraden!

+2/-0

Hoe spreek je jouw nickname eigenlijk uit? In mijn beleving hoort het een beetje Frans, dus korte e, v uitgesproken als een w, nadruk op vic en die c als een k. Dus geen Joegoslavische c zeg maar.

+1/-0

Mie Toe schreef op 23 september 2026 om 15:11:

De enige reden om dit niet bespreken, is omdat er een taboe op rust. Mensen zijn als de dood dat ze door anderen voor Calimero uitgemaakt worden,

Je bent het of met meneer Mie Toe eens of je krijgt toegebeten dat je doodsbang bent voor Calimero uitgemaakt te worden. Dat is de enige reden om het niet met hem eens te zijn, want het is natuurlijk niet mogelijk dat jouw logica en theorieen niet overtuigend zijn. Het probleem ligt natuurlijk elders. En dan is de ander de "forumbully" die uit zou zijn op "vernedering".

De voorzitter van de Spaanse bond is in opspraak geraakt omdat hij complottheorieen van Real Madrid aanhangers met de grond gelijk gemaakt heeft. Barcelona heeft die neiging ook heel sterk overigens. Vanuit het verleden van Spanje goed te begrijpen, maar inmiddels natuurlijk niet meer.

Om maar aan te geven, iedere (grote) club heeft een Calimero-segment dat denkt dat de hele wereld tegen ze is. Bij ons zijn Feyenoord en PSV allesbehalve anders. Toch kunnen ze niet allemaal gelijk hebben. De burden of proof is terecht erg hoog en jij komt niet eens in de buurt

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Ajax Forum » Binnenlandse competities » VARbitrage