Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Binnenlandse competities » NEC

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

open/sluit de onderstaande quote:

Zijaanzij schreef op 07 augustus 2026 om 11:48:

ElSimao2 schreef op 05 augustus 2026 om 23:56:

Mie Toe schreef op 05 augustus 2026 om 23:22:

PSV maakt daar handig gebruik van en heeft zo de afgelopen 30 jaar een titel of 5-10 bij kunnen schrijven. Niet alleen met behulp van het speelschema na Europese wedstrijden

Ik heb van de afgelopen 8 seizoenen gekeken welke Eredivisieduels zowel Ajax als PSV had maximaal 5 dagen na een Europees groepsfaseduel en gekeken of dat duel uit of thuis was en wat de sterkte van de tegenstander was door de eindrangschikking van de ploeg het jaar ervoor te nemen.

In heb ook alles in een spreadsheet. Wat betreft de Eredivisieduels na Europese wedstrijden zou je verwachten dat je er 50% thuis speelt en 50% uit. Wel, wij spelen 54% thuisduels en PSV 46%. Het is wat dat betreft PSV wat zich mag beklagen, maar ik zie hier geen sturing oid in. Gewoon de normale variatie die perfect te verklaren is na een random loting.

Wat betreft de sterkte van de tegenstander zou je zeggen dat je rond plaats 9 en 10 uit moet komen. PSV zit voor deze periode op 9,27 en wij scoren zelfs iets beter met 9,38. Maar ook hier zijn beide uitkomsten ongeveer wat je zou verwachten en verschillen gewoon variatie.

Dus je kunt de wappie uithangen zoveel je wil maar dan zul je een statistisch tegenbewijs moeten aanbrengen dat hout snijdt.

Ha fijn dat je er tijd aan besteed hebt. Dat is positief Alleen ontkracht je helemaal niks. Maar vooral doe je iets anders.
Ik kijk naar elk seizoen afzonderlijk wie er vaker uit speelt na een Europees duel (Ajax of Psv) m. En dan zie je dat psv vrijwel elk seizoen vaker thuis speelt (over de laatste 20 jaar en niet 8 die jij kiest).
Jij telt alles bij elkaar op terwijl ik per seizoen kijk. Dat is echt iets anders omdat zo een heel gunstig voor Ajax 2 gunstige seizoenen voor psv kan verevenen.

25/26:
psv 5 maal thuis, 3 maal uit
Ajax 6 maal uit, 2 maal thuis

26/27
Psv 5 maal thuis, 3 maal thuis

Bekijk maar per seizoen vanaf 2006, welke club vaker thuis speelt na een Europees duel. Dan zie je dat de balans 16 x in het voordeel van psv is.
En ook nog eens veel vaker speelt psv tegen ploegen uit het rechterrijtje. Ook aankomend seizoen weer. En Ajax o die mogen weer naar Groningen of Utrecht.

Wel heel jammer dat je mij weer uitscheldt (nu met wappie). Maar jij zo ben jij kennelijk.

Als het gemiddeld rond de 50% uitkomt zoals ElSimao kennelijk heeft uitgezocht dan is er toch geen complot of voorkeur? Sure het kan in het ene jaar slecht uitpakken, maar kennelijk pakt het voor PSV net zo vaak slecht uit, anders kan het gemiddelde niet rond de 50% liggen.

Volgens jouw theorie kan PSV zich dan ook beklagen over zo'n complot.

+1/-0

Sevic schreef op 07 augustus 2026 om 11:52:

Als het gemiddeld rond de 50% uitkomt zoals ElSimao kennelijk heeft uitgezocht dan is er toch geen complot of voorkeur? Sure het kan in het ene jaar slecht uitpakken, maar kennelijk pakt het voor PSV net zo vaak slecht uit, anders kan het gemiddelde niet rond de 50% liggen.

Ja, maar je moet het gemiddelde nemen van seizoenen waarvan de data enkel in jouw kraam passen. Je moet voorkomen dat de theorie weerlegd wordt, je moet ervoor zorgen dat de data die je bij elkaar zoekt de theorie bevestigd.

Anders is het hek helemaal van de dam en riskeren we dat we plots ongelijk krijgen.

+3/-0

ElSimao2 schreef op 05 augustus 2026 om 23:56:

Mie Toe schreef op 05 augustus 2026 om 23:22:

PSV maakt daar handig gebruik van en heeft zo de afgelopen 30 jaar een titel of 5-10 bij kunnen schrijven. Niet alleen met behulp van het speelschema na Europese wedstrijden

Ik heb van de afgelopen 8 seizoenen gekeken welke Eredivisieduels zowel Ajax als PSV had maximaal 5 dagen na een Europees groepsfaseduel en gekeken of dat duel uit of thuis was en wat de sterkte van de tegenstander was door de eindrangschikking van de ploeg het jaar ervoor te nemen.

In heb ook alles in een spreadsheet. Wat betreft de Eredivisieduels na Europese wedstrijden zou je verwachten dat je er 50% thuis speelt en 50% uit. Wel, wij spelen 54% thuisduels en PSV 46%. Het is wat dat betreft PSV wat zich mag beklagen, maar ik zie hier geen sturing oid in. Gewoon de normale variatie die perfect te verklaren is na een random loting.

Wat betreft de sterkte van de tegenstander zou je zeggen dat je rond plaats 9 en 10 uit moet komen. PSV zit voor deze periode op 9,27 en wij scoren zelfs iets beter met 9,38. Maar ook hier zijn beide uitkomsten ongeveer wat je zou verwachten en verschillen gewoon variatie.

Dus je kunt de wappie uithangen zoveel je wil maar dan zul je een statistisch tegenbewijs moeten aanbrengen dat hout snijdt.

Ha fijn dat je er tijd aan besteed hebt. Dat is positief Alleen ontkracht je helemaal niks. Maar vooral doe je iets anders.
Ik kijk naar elk seizoen afzonderlijk wie er vaker uit speelt na een Europees duel (Ajax of Psv) m. En dan zie je dat psv vrijwel elk seizoen vaker thuis speelt (over de laatste 20 jaar en niet 8 die jij kiest).
Jij telt alles bij elkaar op terwijl ik per seizoen kijk. Dat is echt iets anders omdat zo een heel gunstig voor Ajax 2 gunstige seizoenen voor psv kan verevenen.

25/26:
psv 5 maal thuis, 3 maal uit

26/27
Psv 5 maal thuis, 3 maal thuis

Bekijk maar per seizoen vanaf 2006, welke club vaker thuis speelt na een Europees duel. Dan zie je dat de balans 16 x in het voordeel van psv is.
En ook nog eens veel vaker speelt psv tegen ploegen uit het rechterrijtje. Ook aankomend seizoen weer. En Ajax o die mogen weer naar Groningen of Utrecht.

Wel heel jammer dat je mij weer uitscheldt (nu met wappie). Maar jij zo ben jij kennelijk.

Het gemiddelde ligt niet rond 50%. Psv speelt gemiddeld 70% thuis na een Europees duel Ajax 50% (over de laatste 20 seizoenen).
Over 25/26 en 26/27 is het weer helemaal bal. Psv 10 keer thuis, Ajax 4x thuis. Aankomend seizoen speelt Ajax 6x uit, psv 3x en dat was vorig seizoen ook zo(!). Daar wordt over nagedacht, dit is niet meer at random. Alleen was Ajax vorig seizoen dermate zwak dat dit er helemaal niet toe deed in de strijd met psv (gelukkig). Maar je dient ten alle tijden in de sport zoveel mogelijk seinen op groen te hebben. Ajax laat hier iets liggen, daarom schrijf ik erover.

Het pakt vrijwel elk seizoen slechter uit voor Ajax (dus psv speelt vaker in het seizoen thuis dan uit na een Europees duel dan Ajax). En dat kost punten.

+3/-0

Bjorn121 schreef op 07 augustus 2026 om 11:55:

Ja, maar je moet het gemiddelde nemen van seizoenen waarvan de data enkel in jouw kraam passen. Je moet voorkomen dat de theorie weerlegd wordt, je moet ervoor zorgen dat de data die je bij elkaar zoekt de theorie bevestigd.

Anders is het hek helemaal van de dam en riskeren we dat we plots ongelijk krijgen.

Vind ik helemaal niet erg hoor. Ik schrijf hier al jaren over en moet altijd in het begin dezelfde hobbels van nonbelievers overwinnen. Geen probleem. Kwetsbaar is prima.
Dit seizoen speelt psv 5x thuis na een Europees duel en Ajax 6x uit(!). Je kunt het nu niet meer niet zien.
En daar had Ajax iets van moeten vinden.
En psv denkt erover na. Je weet toch nog wel hoe zij fulmineerden dat zij voorafgaand aan ajax psv 5-0 een dag minder rust hadden. Ze hielden er niet over op.
Ajax speelt weer 6x uit, in Eindhoven lachen ze zich een hoedje. En Ajax heeft het geloof ik niet eens in de gaten.

Dit bericht is gewijzigd op 7 augustus 2026, 12:17:01.

+3/-0

Ik merk dat je dit onderwerp in meerdere topics aanhaalt.. Als je dit echt serieus meent, maak dan een aparte topic en gooi alle bewijs en wat dan ook in. Dan kan het misschien interessant worden. Nu is het steeds hetzelfde gelul om de zoveel tijd. Ik bedoel, nu heeft het bijv. niets met NEC te maken.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 7 augustus 2026, 12:27:06.

+1/-0

Als je puur naar de verhouding tussen thuis- en uitwedstrijden kijkt, was Ajax daar de afgelopen 8 seizoenen 5x in het voordeel en PSV 3x.

Je kunt een keer een seizoen hebben waar dit tegenzit. Als je 8x een muntje opgooit verwacht je 4x kop te hebben maar het kan ook best 2x worden. Als je het blijft doen verwacht je dat je rond de 50% uitkomt en dat is voor zowel Ajax als PSV het geval wat betreft uit- en thuiswedstrijden na Europese groepsduels.

Dus die trend waarbij Ajax in deze duidelijk achtergesteld wordt zie ik niet. Het feit dat je zelf ook geen data aanbrengt maakt jouw case er niet sterker op.

+1/-0

s0lido schreef op 07 augustus 2026 om 12:14:

Ik merk dat je dit onderwerp in meerdere topics aanhaalt.. Als je dit echt serieus meent, maak dan een aparte topic en gooi alle bewijs en wat dan ook in. Dan kan het misschien interessant worden. Nu is het steeds dezelfde gelul om de zoveel tijd. Ik bedoel, nu heeft het bijv. niets met NEC te maken.

Ja eens.

+1/-0

Ik merk dat je dit onderwerp in meerdere topics aanhaalt.. Als je dit echt serieus meent, maak dan een aparte topic en gooi alle bewijs en wat dan ook in. Dan kan het misschien interessant worden. Nu is het steeds dezelfde gelul om de zoveel tijd. Ik bedoel, nu heeft het bijv. niets met NEC te maken.

Misschien kan NW86 nog even een tractaat over dit onderwerp aanbieden in dit topic, om het feest compleet te maken.

Dan herlees ik ondertussen effe Ulysses van James Joyce, kijken wie eerder klaar is.

+3/-0

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 12:15:

Als je puur naar de verhouding tussen thuis- en uitwedstrijden kijkt, was Ajax daar de afgelopen 8 seizoenen 5x in het voordeel en PSV 3x.

Je kunt een keer een seizoen hebben waar dit tegenzit. Als je 8x een muntje opgooit verwacht je 4x kop te hebben maar het kan ook best 2x worden. Als je het blijft doen verwacht je dat je rond de 50% uitkomt en dat is voor zowel Ajax als PSV het geval wat betreft uit- en thuiswedstrijden na Europese groepsduels.

Dus die trend waarbij Ajax in deze duidelijk achtergesteld wordt zie ik niet. Het feit dat je zelf ook geen data aanbrengt maakt jouw case er niet sterker op.

En de laatste 20 seizoenen? Zo doe je aan cherry picking en daarbij klopt het niet lijkt me.
Kan je die 8 jaren speciferen?
Bv 17/18, Psv x maal uit, Ajax x maal uit na een Europees duel
Etc.
Dan vergelijk ik dat met mijn cijfers.

+1/-0

Sevic schreef op 07 augustus 2026 om 12:19:

Misschien kan NW86 nog even een tractaat over dit onderwerp aanbieden in dit topic, om het feest compleet te maken.

Dan herlees ik ondertussen effe Ulysses van James Joyce, kijken wie eerder klaar is.

Ik weet niet waarom je mij erbij haalt in een discussie waar ik geen deel van ben. Maar laat ik even heel duidelijk zijn. Ik kan prima tegen een stootje, ik snap heus wel dat mijn posts wat lang kunnen zijn. Doe zelfs mijn best om ze af en toe wat in te korten. Maar van dit soort persoonlijke aanvallen ben ik niet gediend.

Ik kan er niets aan doen dat jouw hersencapaciteit je niet in staat stelt om meer dan vier zinnen aan informatie te verwerken. Ik snap heel goed dat je uit de TikTok/Snapchat generatie komt en jouw hersens daardoor dusdanig zijn geprogrammeerd. Maar dit betekent niet dat dit gezond is. Ik zou je adviseren om hiervoor hulp in te schakelen.

Het idee van een forum is inhoudelijk discussiëren over het spel. Iedere idioot met 2 hersencellen kan iets roepen zonder dit te onderbouwen. Dan krijg je wat jij wil, 2 zinnen met een gedeponeerde stelling. Dat kan jouw hersencapaciteit verwerken, maar draagt weinig bij tot een discussie over het spel. Als je dit onderbouwt met argumentne / redenen waarom je iets vindt, dan krijg je nou eenmaal meerdere alinea's tekst. Zoals ik zei, dat is het hele idee van een forum.

Dat ik er af en toe een boekwerk van maak ben ik me van bewust. Ik probeer het ook te beperken, maar je hoeft niet bij iedere post die meer dan twee alinea's is op deze manier te reageren.

+2/-0

NEC. Niet Eendracht Combinatie hier, denk ik?

+2/-0

Kiki schreef op 07 augustus 2026 om 12:37:

Niet Echt Compact.

+1/-0

Zijaanzij schreef op 07 augustus 2026 om 12:27:

ElSimao2 schreef op 07 augustus 2026 om 12:15:

En de laatste 20 seizoenen? Zo doe je aan cherry picking en daarbij klopt het niet lijkt me.
Kan je die 8 jaren speciferen?
Bv 17/18, Psv x maal uit, Ajax x maal uit na een Europees duel
Etc.
Dan vergelijk ik dat met mijn cijfers.

"Wie stelt moet bewijzen" geldt nog steeds. Ik heb uit nieuwsgierigheid er een aantal jaar bij gepakt omdat ik benieuwd was of er ergens een case was en die bleek er totaal niet te zijn, vandaar dat ik ook niet verder terug ga tenzij er echt een reden voor zou zijn.

Dit en vorig seizoen heeft PSV het beter getroffen op dit specifieke punt, het jaar onder Farioli speelden wij echter 4 van de 7 van dit soort duels thuis en PSV slechts 3 vd 8. Het seizoen ervoor hadden wij 3 op 6 en zij 2 op 6. Het wisselt elkaar af zoals je statistisch ook gewoon zou verwachten.

Ook wat betreft de sterkte van de tegenstanders in dit soort duels is er geen duidelijk patroon waarbij PSV voordeel heeft. Sterker nog, over deze 8 jaar hebben wij daarin een heel licht voordeel, maar ook dat is statistisch te verklaren.

Tenzij je echt met een argument of datapunt komt dat echt hout snijdt zie ik deze discussie als afgedaan en verwerpen we jouw hypothese dat Ajax in de competitieplanning achtergesteld zou worden aan PSV.

+1/-0

NW86 schreef op 07 augustus 2026 om 12:35:

Sevic schreef op 07 augustus 2026 om 12:19:

Ik weet niet waarom je mij erbij haalt in een discussie waar ik geen deel van ben. Maar laat ik even heel duidelijk zijn. Ik kan prima tegen een stootje, ik snap heus wel dat mijn posts wat lang kunnen zijn. Doe zelfs mijn best om ze af en toe wat in te korten. Maar van dit soort persoonlijke aanvallen ben ik niet gediend.

Ik kan er niets aan doen dat jouw hersencapaciteit je niet in staat stelt om meer dan vier zinnen aan informatie te verwerken. Ik snap heel goed dat je uit de TikTok/Snapchat generatie komt en jouw hersens daardoor dusdanig zijn geprogrammeerd. Maar dit betekent niet dat dit gezond is. Ik zou je adviseren om hiervoor hulp in te schakelen.

Het idee van een forum is inhoudelijk discussiëren over het spel. Iedere idioot met 2 hersencellen kan iets roepen zonder dit te onderbouwen. Dan krijg je wat jij wil, 2 zinnen met een gedeponeerde stelling. Dat kan jouw hersencapaciteit verwerken, maar draagt weinig bij tot een discussie over het spel. Als je dit onderbouwt met argumentne / redenen waarom je iets vindt, dan krijg je nou eenmaal meerdere alinea's tekst. Zoals ik zei, dat is het hele idee van een forum.

Dat ik er af en toe een boekwerk van maak ben ik me van bewust. Ik probeer het ook te beperken, maar je hoeft niet bij iedere post die meer dan twee alinea's is op deze manier te reageren.

Nou ja, er zijn nu al een stuk of 4 forummers die er opmerkingen over gemaakt hebben, dus de lengte valt wel op, zeg maar.

Maar goed, je mag - binnen de forumregels - posten wat je wilt verder, daar ga ik inderdaad niet over.

Ik heb geen TikTok of Snapchat trouwens. Kijk wel uit.

+1/-0

Kiki schreef op 07 augustus 2026 om 12:37:

Negeer Echte Complotten. ;B

Ik twijfel of ik een topic moet openen. Ik ben een beetje druk en wil bijtijds kunnen reageren. Maar mijn kritiek op ElSimao's methode is beknopt: 1) Doe seizoen voor seizoen, niet gemiddeldes van periodes, 2) Bepaal de sterkte van de tegenstander van de positie op de ranglijst van dat moment óf aan het einde van het seizoen, niet die van vorig seizoen natuurlijk, 3) Alle Europese wedstrijden, niet alleen groepsfase (hiervoer twijfel ik nog).

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 5 pagina's: 1 2 3 4 5

Ajax Forum » Binnenlandse competities » NEC