Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - Sparta

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

s0lido schreef op 16 maart 2026 om 20:52:

Ik vind "haten" overdreven. Klaassen doet voor zijn leeftijd en ervaring genoeg fout en krijgt daar terecht kritiek voor. Gisteren was hij goed net zoals de rest van het team. Godts die weer belangrijk is met zijn 20 jaar, maar ook dingen fout deed en daarvoor ook terecht kritiek kreeg.

Nou, dan zou ik maar eens teruglezen wat er allemaal weer over hem is geroepen. Ik vind hem juist een speler die relatief weinig fout doet. Wat hem niet lukt heeft meer te maken met zijn beperkingen als speler. Hij is bijvoorbeeld niet de snelste. En als hij dan in een veel defensievere rol wordt gedwongen vaak haal je ook niet het optimale uit hem. Hij moet vooral diep op het veld spelen om in de laatste fase het verschil te maken. Dat kon hij nu doen.

Sevic schreef op 17 maart 2026 om 08:27:

Die pass op Klaassen kon niet, die centrale verdediger loopt uitstekend mee. Was balverlies, een doeltrap of buitenspel geworden.

forumillustratie

Ruimte zat om de bal ineens te spelen. Klaassen heeft een kleine voorsprong en kan voor zijn man kruisen. Als je die bal met de juiste snelheid en richting geeft dan heeft hij een vrije schietkans voor de keeper en is de kans op een goal best groot. Dat is een pass die je altijd moet geven.

Qua afjagen en meters maken vond ik dit inderdaad wel Klaassens beste wedstrijd dit seizoen. Dat is ook waar je 'm voor opstelt uiteindelijk (en voor zijn scorend vermogen, op het juiste moment op de juiste plek komen door een goede loopactie). Tegelijkertijd ook met Kwakman eens dat we dat dit seizoen nog nauwelijks van 'm gezien hebben. Het is dat we gebrek aan beter hebben, anders was ie z'n plek in het elftal allang kwijt geweest.

Laten we het zeer overtuigend afmaken van zijn enige grote kans ook niet vergeten. Dit is inderdaad waar je hem voor opstelt. Het is vrij logisch dat we dit in veel andere wedstrijden niet van hem hebben gezien. Hij moet uiteindelijk wel in een aanvallende rol spelen en dan ook worden vrijgespeeld. Dat gebeurt allebei veel te weinig. Ik kan me maar weinig grote kansen voor hem voor de geest halen dit seizoen. Daarvan heeft hij er relatief veel dan nog fraai ingeschoten, zoals eerder ook thuis tegen Zwolle en Go Ahead bijvoorbeeld.

Wel goede analyse van Bruggink over Tomiyasu trouwens. Dat coachen naar met name Steur en Baas deed hij de hele wedstrijd en het liep mede daardoor keurig op die flank. Vind Bruggink sowieso een stuk beter als analist dan Kwakman, die vaak toch met de voor de hand liggende, abstracte dingen als 'met overtuiging spelen' en zo komt. Zelf nooit verder gekomen dan RBC en NAC en zo, dus als je dan zogenaamd zo uitstekend weet hoe het moet in het veld... enzovoorts.

Zinchenko zag je dat in de korte tijd dat hij meedeed ook steeds doen. Beiden stuurden vooral spelers naar voren in de opbouw. Dan is het veel makkelijker soms om op de helft van de tegenstander te komen en onder de druk vandaan te komen. Daarom vind ik het regelmatige verwijt aan Klaassen dat hij niet meer balletjes komt ophalen ook zo onzinnig. Naast dat zijn kracht daar niet ligt is het juist makkelijker voor een tegenstander om te pressen als tegenstanders dat gaan doen. De situatie is dan veel overzichtelijker met meer spelers voor je.

tackle schreef op 17 maart 2026 om 17:15:

Klaassen-haters nog wel nou nou.

Dus jij wilt beweren dat Klaassen een goed seizoen gedraaid heeft tot nu toe? Heel bijzonder hoor.

Deze wedstrijd was hij inderdaad best goed, maar het hele team draaide op een gegeven moment goed.

Hij als aanvoerder moet het team op sleeptouw nemen en dat heeft hij het hele seizoen nagelaten.
Om in jouw termen te spreken. Voor mij mag hij na dit seizoen vertrekken en als je dat haten wilt noemen, prima!

Waar zeg ik dat hij een goed seizoen heeft gedraaid? En wat is een team op sleeptouw nemen precies? 1 enthousiaste speler gaat echt niet het verschil maken in dit zwalkende team dat serieus uit balans is. Hij heeft in de fase waarin het onder Grim even goed ging wel stabiliteit gebracht samen met Regeer. Sinds die periode is zijn rol in de gegenpressing erg belangrijk in dit team. In sommige wedstrijden kon je hem ook heel goed horen coachen. Maar ja, dit team heeft wel meer nodig dan dat alleen. En als je Klaassen echt belangrijk wil hebben dan moet je hem wel gebruiken in de rol die hem het beste ligt.

Ik vind het ook wat makkelijk om te roepen dat Klaassen vooral goed speelde omdat het team op een gegeven moment goed draaide. Daar heeft Klaassen natuurlijk wel een flink aandeel in. Het liep zo goed doordat er nu eindelijk eens veel energie en beweging in de ploeg was. Daar had Klaassen een sleutelrol in. Je kan eenvoudig dit soort dynamiek in je ploeg krijgen door koppeltjes te maken in het veld, met een speler die in de bal komt en een die de ruimte die erachter valt in duikt.

+1/-0

thomas83 schreef op 17 maart 2026 om 20:41:
Hij heeft in de fase waarin het onder Grim even goed ging wel stabiliteit gebracht samen met Regeer.

Het liep zo goed doordat er nu eindelijk eens veel energie en beweging in de ploeg was. Daar had Klaassen een sleutelrol in.

"Die spaarzame momenten dat het goed ging dit seizoen? Ja, obviously lag dat voornamelijk aan mijn favoriete spelers. Duidelijk."

En wat is een team op sleeptouw nemen precies? 1 enthousiaste speler gaat echt niet het verschil maken in dit zwalkende team dat serieus uit balans is.

"De rest van het seizoen dat het allemaal mis ging? Nou, daar kan 1 speler toch niks aan doen in dit dramatische team? Onredelijk om dat van hem te verwachten. Lag totaal niet aan Klaassen allemaal"

+2/-0

thomas83 schreef op 17 maart 2026 om 20:41:

Ruimte zat om de bal ineens te spelen. Klaassen heeft een kleine voorsprong en kan voor zijn man kruisen. Als je die bal met de juiste snelheid en richting geeft dan heeft hij een vrije schietkans voor de keeper en is de kans op een goal best groot. Dat is een pass die je altijd moet geven.

Op je screenshot staat hij dus al buitenspel. Exact mijn punt.

Ik weet inmiddels dat je je BFF Klaassen graag wilt bewieroken en geforceerd kritisch wil zijn op Konadu, maar deze pass paste eenvoudigweg niet. Gewoon goed verdedigd, die gozer geeft Klaassen geen millimeter. En dus was kaatsen op Berghuis een prima keuze.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - Sparta