Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - NEC

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

open/sluit de onderstaande quote:

Mie Toe schreef op 22 februari 2026 om 15:53:
Er is dus strategisch gezien helemaal niets verloren. Ik zou zelfs het tegenovergestelde willen beweren. Aangezien er nog 10 wedstrijden te spelen zijn, zie ik het labiele Ajax liever vanuit een underdogrol een eindsprint inzetten, dan dat het nu eventjes geweldig gaat en het dan vervolgens, net als vorig jaar, compleet instort.

Dit is mentale Jiu-Jitsu waardoor je gaat denken dat je meer kans hebt om 2e te worden als je gelijk speelt dan als je van NEC wint. "Strategisch".

+5/-1

Vorig jaar met de inmiddels bijna heilig verklaarde Farioli werd het 0-3, dus prima resultaat. Ik snap wel dat Baas en Grim tevreden zijn.

+1/-2

Het leek wel alsof we een uitwedstrijd speelden. Voor de neutrale toeschouwer was het net als in Nijmegen weer een mooie wedstrijd in een hoog tempo en met intensiteit denk ik. Je mag alleen van Ajax verwachten dat je in eigen huis tegen NEC nog wel de dominante partij bent. Er werd vaak weer erg snel de keuze gemaakt om in te zakken en op een uitbraak te wachten. En belangrijker nog, we zijn totaal niet in staat om een wedstrijd naar onze hand te zetten.

In de liveblog las ik voor de wedstrijd dat Bounida en Godts dit kalenderjaar bij de meeste doelpogingen betrokken zijn. In dat licht is het dan ook niet zo verwonderlijk dat we wedstrijden vaak niet weten te beslissen. We moeten vooral veel zakelijker en directer in ons spel zijn. Je buitenspelers zijn doorgaans niet dat soort spelers. Dolberg krijgt meer schoppen dan kansen dit seizoen. Godts hielp ook weer zoveel mogelijkheden of kansrijke aanvallen om zeep, en Bounida zat vanaf het begin totaal niet in de wedstrijd. Ik had ook het idee dat hij op een gegeven moment er doorheen zat. Ook Steur vond ik weer erg flets. Die jonge spelers hebben simpelweg nog niet de inhoud om iedere wedstrijd te kunnen leveren.

Ik vond het ook behoorlijk laf van Grim om niet gewoon Carrizo voor Bounida te brengen. Je had sterk behoefte aan een echte rechtsbuiten met snelheid en diepgang. Er waren zeker twee situaties waarbij NEC in de problemen gebracht had kunnen worden als je op die plek snelheid had gehad. Er was zelfs een aanval waarbij de bal teruggespeeld moest worden omdat er helemaal niemand stond. Maar nee, Berghuis moest zo nodig gebracht worden. En dat terwijl een dynamische wedstrijd in een hoog tempo juist niet zijn type wedstrijd is.

Fitz-Jim was in deze wedstrijd wel in zijn element, al liet hij zich wel een paar keer aftroeven door Sano. Zijn duels met Kaplan zagen er wat komisch uit, maar hij kan zelf weinig aan die mismatch doen natuurlijk. We hebben gewoon wat weinig power in de ploeg. Dat zag je ook bij Regeer bij die afgekeurde goal. Grim greep wel in door Tomiyasu en Mokio te brengen, alleen dat was eigenlijk al te laat. Mokio had ook een vrij ongeïnteresseerd ogende invalbeurt.

+3/-0

ElSimao2 schreef op 22 februari 2026 om 16:03:

Dit is mentale Jiu-Jitsu waardoor je gaat denken dat je meer kans hebt om 2e te worden als je gelijk speelt dan als je van NEC wint. "Strategisch".

Je hebt natuurlijk de meeste kans om 2e te worden als je alle wedstrijden wint. Dat is een briljant inzicht van jouw kant. :denk

Maar kan dit Ajax dat? Nee. Als je niet als een Carl Lewis iedereen eruit kunt sprinten, heb je een andere strategie nodig.

NEC begon al punten te morsen door de realisatie (en dus de druk) dat ze volgend jaar theoretisch wel eens CL-voetbal kunnen gaan spelen. Maar gisteren hadden ze niets te verliezen, wedstrijden tegen Ajax (en zeker het huidige Ajax) zijn altijd ideaal voor Nederlandse clubs om uit een dip te komen, dus speelden ze heerlijk scherp en op 't randje.

Maar toch wonnen ze niet, en daardoor was Schreuder ook zo gefrustreerd. Willen ze namelijk echt kans maken op plek 2, dan hadden ze móeten winnen. Dit was dus overduidelijk een tactische winst voor Ajax. Of dat strategisch ook goed uitpakt, zal moeten blijken. Maar mij zou het niet verbazen als NEC heel binnenkort weer punten verliest, en misschien zelfs heel snel afhaakt.

Het is voor Ajax voorlopig hoofdzaak om binnen 5 punten van plek 2 te blijven. Tuurlijk, als de concurrentie verzaakt, dan wil je erlangs. Maar als het wat langer duurt, hoeft dat niet per se erg te zijn, gezien de labiliteit van de huidige selectie.

En nogmaals, ik vond het allemaal niet zo vreselijk gisteren, in het achterhoofd houdende waar Ajax vandaan komt, en hoe makkelijk het voor NEC was om deze wedstrijd te spelen. Als het andersom was geweest, had iedereen het erover gehad dat Ajax alleen maar kansen uit corners wist te creëren omdat de tegenstander daar slecht op verdedigt.

Het kan bij Ajax net zo goed gebeuren dat alles opeens op z'n plek valt, en er eindelijk eens meer rendement uit al die kansen wordt gehaald. En als je dan op het juiste moment je eindsprint inzet, is je tegenstander gezien. Vorig jaar was je te vroeg, en kon je tegenstander (de hele Eredivisie) het nog omdraaien. Dat was strategisch niet handig.

+2/-2

Mie Toe schreef op 22 februari 2026 om 17:13:

Je hebt natuurlijk de meeste kans om 2e te worden als je alle wedstrijden wint. Dat is een briljant inzicht van jouw kant. :denk

Maar kan dit Ajax dat? Nee. Als je niet als een Carl Lewis iedereen eruit kunt sprinten, heb je een andere strategie nodig.

NEC begon al punten te morsen door de realisatie (en dus de druk) dat ze volgend jaar theoretisch wel eens CL-voetbal kunnen gaan spelen. Maar gisteren hadden ze niets te verliezen, wedstrijden tegen Ajax (en zeker het huidige Ajax) zijn altijd ideaal voor Nederlandse clubs om uit een dip te komen, dus speelden ze heerlijk scherp en op 't randje.

Maar toch wonnen ze niet, en daardoor was Schreuder ook zo gefrustreerd. Willen ze namelijk echt kans maken op plek 2, dan hadden ze móeten winnen. Dit was dus overduidelijk een tactische winst voor Ajax. Of dat strategisch ook goed uitpakt, zal moeten blijken. Maar mij zou het niet verbazen als NEC heel binnenkort weer punten verliest, en misschien zelfs heel snel afhaakt.

Het is voor Ajax voorlopig hoofdzaak om binnen 5 punten van plek 2 te blijven. Tuurlijk, als de concurrentie verzaakt, dan wil je erlangs. Maar als het wat langer duurt, hoeft dat niet per se erg te zijn, gezien de labiliteit van de huidige selectie.

En nogmaals, ik vond het allemaal niet zo vreselijk gisteren, in het achterhoofd houdende waar Ajax vandaan komt, en hoe makkelijk het voor NEC was om deze wedstrijd te spelen. Als het andersom was geweest, had iedereen het erover gehad dat Ajax alleen maar kansen uit corners wist te creëren omdat de tegenstander daar slecht op verdedigt.

Het kan bij Ajax net zo goed gebeuren dat alles opeens op z'n plek valt, en er eindelijk eens meer rendement uit al die kansen wordt gehaald. En als je dan op het juiste moment je eindsprint inzet, is je tegenstander gezien. Vorig jaar was je te vroeg, en kon je tegenstander (de hele Eredivisie) het nog omdraaien. Dat was strategisch niet handig.

Prima verwoord Mie Toe, eindelijk iemand die haar(ELS) duidelijk kan uitleggen waar ze mis gaat in haar denkwijze.

+1/-3

Het kan allemaal ineens op z’n plek vallen, maar je bent zo sterk als je zwakste schakel en dat is interim trainer Fred Grim.

+1/-0

Lhoekstra schreef op 22 februari 2026 om 17:58:

Prima verwoord Mie Toe, eindelijk iemand die haar(ELS) duidelijk kan uitleggen waar ze mis gaat in haar denkwijze.

Hallo tackle.

+2/-0

Wat je in dit hele verhaal vergeet, is dat we niet alleen NEC als concurrent voor plaats 2 hebben, maar ook Feyenoord. Dit winnen normaal gesproken vandaag gewoon en dan komen we op 5 punten. Dat wordt dus nog lastiger om ze in te halen gezien wij ook maar moeizaam winnen. Winst was echt cruciaal geweest en dan is het treurig dat we niet eens echt een serieuze poging daartoe ondernomen hebben.

Het probleem was vorig seizoen niet dat we "te vroeg piekten" of "de eindsprint te vroeg inzetten" of meer van zulke onzin. Het was dat tegenstanders de taktiek van Farioli door kregen en er consequent een antwoord op hadden. Don Francesco was helaas niet bij machte om dat dan weer te counteren.

+3/-1

Sjakie Meulemans schreef op 22 februari 2026 om 20:13:

Het kan allemaal ineens op z’n plek vallen, maar je bent zo sterk als je zwakste schakel en dat is interim trainer Fred Grim.

Niet mee eens, het zit dieper dan dat. Ik vind Grim al met al prima als interim, maar het is duidelijk dat Ajax een echt goede trainer nodig heeft. Ik heb het gevoel dat de ommekeer dichterbij is dan mensen denken, al kun je altijd met een vertraging te maken hebben (als weer te veel basisspelers tegelijk vertrekken, of als de verkeerde trainer wordt aangesteld). Maar er is best wel wat goede jeugd en als die goed begeleid en geïntegreerd wordt, kan er weer een bloeiperiode komen.

+3/-1

Ben al jaren "lezend" actief, jouw zuigende en op de man spelende bijdragen, heb ik ook steeds vaker voorbij zien komen.
Maar ik ben Lhoekstra en ik gaf Mie Toe een compliment.
Jammer dat jij het weer naar jou toe wil trekken.

+2/-3

ElSimao2 schreef op 22 februari 2026 om 20:41:

Wat je in dit hele verhaal vergeet, is dat we niet alleen NEC als concurrent voor plaats 2 hebben, maar ook Feyenoord. Dit winnen normaal gesproken vandaag gewoon en dan komen we op 5 punten. Dat wordt dus nog lastiger om ze in te halen gezien wij ook maar moeizaam winnen. Winst was echt cruciaal geweest en dan is het treurig dat we niet eens echt een serieuze poging daartoe ondernomen hebben.

Het probleem was vorig seizoen niet dat we "te vroeg piekten" of "de eindsprint te vroeg inzetten" of meer van zulke onzin. Het was dat tegenstanders de taktiek van Farioli door kregen en er consequent een antwoord op hadden. Don Francesco was helaas niet bij machte om dat dan weer te counteren.

Eens met dat laatste. Ook had hij bij wegvallen van dragende spelers minder keuzes dan de trainers dit seizoen. Farioli was natuurlijk niet perfect, ik vond hem ook vreemde keuzes maken in de laatste fase van het seizoen. Misschien had hij ook kampioensstress? :)

+1/-0

s0lido schreef op 22 februari 2026 om 20:47:

Eens met dat laatste. Ook had hij bij wegvallen van dragende spelers minder keuzes dan de trainers dit seizoen. Farioli was natuurlijk niet perfect, ik vond hem ook vreemde keuzes maken in de laatste fase van het seizoen. Misschien had hij ook kampioensstress? :)

Hij is heel intelligent en communicatief vaardig, maar ik denk inderdaad best een stresskip. Ik denk eigenlijk dat dat dit seizoen bij Porto hem ook parten gaat spelen.

Hoop het niet, vond het een van de leukste trainers die we gehad hebben.

+3/-1

Lhoekstra schreef op 22 februari 2026 om 20:45:

Ben al jaren "lezend" actief, jouw zuigende en op de man spelende bijdragen, heb ik ook steeds vaker voorbij zien komen.
Maar ik ben Lhoekstra en ik gaf Mie Toe een compliment.
Jammer dat jij het weer naar jou toe wil trekken.

Klagen over 'op de man spelen' op dezelfde dag dat je hier een account aanmaakt met als belangrijkste reden om iemand eens even lekker persoonlijk op z'n nummer te zetten.

Mijn ironiemeter ligt ergens op de maan als je het niet erg vindt.

Jezus christus zeg

+3/-0

Desalniettemin was het compliment aan mijn adres meer dan terecht. Maar dat is logisch. :B

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 4 pagina's: 1 2 3 4

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - NEC