Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - Telstar

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 11 augustus 2025 om 23:53:

Kroepoek schreef op 11 augustus 2025 om 23:11:

Ik vind het echt frappant om te lezen dat je meer de nadruk legt op de goede dingen die je aanvallend hebt gezien, dan op de schrikbarend slechte verdedigende organisatie. Los van het feit dat ik het allemaal wel vond meevallen (of tegenvallen) hoe het aanvallend ging, neem je te weinig in ogenschouw tegen welke ploeg Ajax het opnam: de nummer 7 van de KKD die maar net een professionele selectie bij elkaar kon sprokkelen…

Je hebt het heel leuk over allerlei intenties, over “als een pass niet aankwam zag je meestal wel het goede idee erachter etc etc…” of “keuzes voor de juiste speler”. Mag je dat na zes weken voorbereiding niet op z’n minst verwachten, zeker tegen één van de zwakste teams uit de Eredivisie? Net als dat je concludeert dat Telstar veel gevaar wist te stichten, maar Ajax aanzienlijk meer kansen kreeg. Dat zou je niet eens mogen benoemen, want dat zou volstrekt logisch moeten zijn. Los daarvan ben ik het ook hier niet helemaal mee eens, want Ajax had niet mogen klagen als het in de beginfase 0-1 (en met wat pech misschien 0-2) had gestaan. De expected goals stats zitten ook niet veel uit elkaar.

Je bent hier veel te coulant voor Ajax. Los van het feit dat Itakura en Sutalo Ajax defensief sterker moeten maken, wil ik liever de nadruk leggen op de omschakeling bij balverlies. Pieter Zwart had nog een mooie screenshot van de veldbezetting van Ajax, toen Telstar via de linkerflank rustig het middenveld kon oversteken. Dan kun je leuk twee internationals achterin hebben staan, maar zolang Heitinga niet weet hoe je georganiseerd moet staan bij balverlies komen ze niet in hun kracht.

Ik begon mijn bericht met de opmerking dat het defensief een chaos was. Verder is er eigenlijk niet zoveel over te zeggen, behalve dat je heel je defensieve as mist (er van uitgaande dat Itakura voor de basis is gehaald en Sutalo niet verkocht wordt). We speelden weer letterlijk zonder verdedigende middenvelder en met Berghuis op rechtshalf. Wat verwacht je dan dat er gebeurt? Hoe goed of slecht Heitinga ook is als coach, hij had hier ook weinig te kiezen.

Uiteindelijk vind ik het grotere plaatje en de lange termijn belangrijker dan hoe je in je eerste officiële wedstrijd met een gemankeerde selectie voor de dag komt. Dingen als goede keuzes, loopacties en aanvallende spelpatronen vind ik zeker belangrijk, want de laatste jaren hebben we dat veel te weinig gezien. Het begint bij de juiste dingen in het veld doen. De precisie in de uitvoering moet daarna volgen. Ik heb goede hoop dat die zal verbeteren met Gloukh erbij onder andere. We hebben alleen nog wel echt een verdedigende middenvelder nodig.

Ik denk dat je een beetje voorbijgaat aan het punt dat velen in dit topic proberen te maken. Ja, we kunnen een nieuwe 6 gebruiken, en ja, Sutalo en Itakura konden niet meedoen, maar je speelt tegen Telstar. Telstar kan ook een nieuwe 6 gebruiken (want de huidige kan er geen kut van), hun spits speelde vorig seizoen bij Quick Boys en hun voorstopper speelde tot z'n 23e als amateur. Al die argumenten die je aanhaalt, gelden ook voor Telstar. Die hebben 8 spelers zien vertrekken en er 9 transfervrij binnen gehengeld, denk je dat daar de spelpatroontjes al lekker zijn ingeslepen? (Op basis van de wedstrijd is mijn conclusie overigens dat ze daarin, met al hun beperkingen, al verder zijn dan wij, en dat zegt alles over de kwaliteit van onze trainer, maar dat terzijde.)

Als wij tegen Telstar tegen 18 doelpogingen tegen aanlopen omdat meneer Itakura nog niet speelgerechtigd is en Sutalo een keer niet kan meedoen, dan moet je je heel erg zorgen maken hoor. Je geeft aan dat Heitinga weinig te kiezen had op het middenveld, maar hij kiest er zelf voor om middenvelders als Fitz-Jim en Mannsverk niet te gebruiken, en zet dan ook nog middenvelder Regeer in de achterhoede. Ja, dan hou je weinig te kiezen over, maar dat is een gevolg van je eigen keuzes.

En dan kun je zeggen dat Fitz-Jim er niet zoveel van kan en dat Regeer geen ideale 6 is, maar: je speelt tegen Telstar. Regeer, Fitz-Jim en Mannsverk zouden daar de drie beste spelers in de selectie zijn. Kom op jongens.

+6/-0

Je gaat volledig voorbij aan een cruciaal gegeven: we hebben het hier over een wedstrijd tegen Telstar. De nummer zeven van de Keuken Kampioen Divisie vorig seizoen, met in de selectie zelfs enkele (semi-)amateurs. Dit is geen volledig professionele selectie. Dat gegeven kun je niet zomaar negeren.
Je kunt natuurlijk praten over voetbalpatronen, loopacties en keuzes, maar in deze context heeft dat weinig zin. Het echte probleem zit ergens anders.
Wat je volgens mij negeert, is het volgende:

1.De tegenstander
Nogmaals, we hebben het over Telstar. Dit punt lijkt mij overduidelijk (en is hierboven door Sevic ook al genoemd).

2.Kwaliteitsverschil
Je spreekt over andere spelers die eventueel mee hadden kunnen doen, maar op élke positie stond er bij Ajax een speler op het veld die individueel beter was dan zijn directe tegenstander. Als je dan alsnog geen overwicht weet te creëren, ligt het probleem niet bij de spelerskeuze, maar bij de organisatie en uitvoering. Dat duidt op een structureel probleem in de veldbezetting, spelopbouw en coaching — en niet simpelweg op het feit dat er misschien andere namen opgesteld hadden moeten worden.

Kortom, tegen een tegenstander van dit niveau mag er nooit sprake zijn van een gebrek aan dominantie. Als dat wel gebeurt, moet je de oorzaak zoeken in tactiek, teamorganisatie en mentaliteit, niet in individueel spelersmateriaal.

+3/-0

Sevic schreef op 12 augustus 2025 om 07:56:

Ik denk dat je een beetje voorbijgaat aan het punt dat velen in dit topic proberen te maken. Ja, we kunnen een nieuwe 6 gebruiken, en ja, Sutalo en Itakura konden niet meedoen, maar je speelt tegen Telstar. Telstar kan ook een nieuwe 6 gebruiken (want de huidige kan er geen kut van), hun spits speelde vorig seizoen bij Quick Boys en hun voorstopper speelde tot z'n 23e als amateur. Al die argumenten die je aanhaalt, gelden ook voor Telstar. Die hebben 8 spelers zien vertrekken en er 9 transfervrij binnen gehengeld, denk je dat daar de spelpatroontjes al lekker zijn ingeslepen? (Op basis van de wedstrijd is mijn conclusie overigens dat ze daarin, met al hun beperkingen, al verder zijn dan wij, en dat zegt alles over de kwaliteit van onze trainer, maar dat terzijde.)

Als wij tegen Telstar tegen 18 doelpogingen tegen aanlopen omdat meneer Itakura nog niet speelgerechtigd is en Sutalo een keer niet kan meedoen, dan moet je je heel erg zorgen maken hoor. Je geeft aan dat Heitinga weinig te kiezen had op het middenveld, maar hij kiest er zelf voor om middenvelders als Fitz-Jim en Mannsverk niet te gebruiken, en zet dan ook nog middenvelder Regeer in de achterhoede. Ja, dan hou je weinig te kiezen over, maar dat is een gevolg van je eigen keuzes.

En dan kun je zeggen dat Fitz-Jim er niet zoveel van kan en dat Regeer geen ideale 6 is, maar: je speelt tegen Telstar. Regeer, Fitz-Jim en Mannsverk zouden daar de drie beste spelers in de selectie zijn. Kom op jongens.

Je hoort mij niet zeggen dat we een goede wedstrijd hebben gespeeld als het defensief een chaos is en je ook weer moeilijk je aanvallen uit weten te spelen. Het gaat mij meer om het doemdenken. Het spel aan de bal kon mij in zijn algemeen best bekoren, en het kan niet genegeerd worden dat je een wezenlijk onderdeel van je ploeg miste. Zolang die verdedigende middenvelder gewoon wordt gehaald zie ik ons wel om de CL-plaatsen meespelen. We moeten dan gewoon prima op zijn minst derde kunnen worden. Als dat niet gebeurt dan ligt dat eerder aan de trainer dan aan de staat van de selectie.

Wijzen op het niveau of budget van de tegenstander vind ik vaak een beetje een drogreden. In de praktijk wint de ploeg die op papier beter is lang niet altijd, en ik vind de eigen manier van spelen vele malen interessanter. Wat de keuzes op het middenveld betreft weet je dat ik gecharmeerd ben van Mannsverk en hem gewoon een kans had gegeven. Fitz-Jim en Mokio hadden ons niet per se defensief sterker gemaakt. Ik zag Mokio minuten na zijn invalbeurt ook zo weer een tegenstander weg laten lopen in zijn rug. Het is dat de pass naar de buitenkant vervolgens over de zijlijn ging, anders had dat een echte kans opgeleverd.

Je had eventueel met Fitz-Jim of Mokio op de halfpositie wel wat beter druk op de bal kunnen krijgen. Dan moet je alleen wel Berghuis of Taylor opofferen en lever je goals in. In eigen huis tegen Telstar snap ik wel dat je niet doet.

BertjeK schreef op 12 augustus 2025 om 08:48:

Je spreekt over andere spelers die eventueel mee hadden kunnen doen, maar op élke positie stond er bij Ajax een speler op het veld die individueel beter was dan zijn directe tegenstander. Als je dan alsnog geen overwicht weet te creëren, ligt het probleem niet bij de spelerskeuze, maar bij de organisatie en uitvoering. Dat duidt op een structureel probleem in de veldbezetting, spelopbouw en coaching — en niet simpelweg op het feit dat er misschien andere namen opgesteld hadden moeten worden.

Kortom, tegen een tegenstander van dit niveau mag er nooit sprake zijn van een gebrek aan dominantie. Als dat wel gebeurt, moet je de oorzaak zoeken in tactiek, teamorganisatie en mentaliteit, niet in individueel spelersmateriaal.

Voetbal is een teamsport. Als niet iedereen in zijn kracht komt te spelen heb je geen coherent team. Zoiets weegt minstens zo zwaar als het verschil in kwaliteit met je tegenstander. Als je je beste drie aanvallende spelers vervangt met een speler die geen echte aanvaller is en een ander die nog niet helemaal klaar is voor het niveau dan kom je ook minder tot scoren. Het maakt niet uit of Sutalo een speler van een heel andere categorie is dan Konadu, een betere spits zal hij waarschijnlijk niet zijn.

+2/-0

Voetbal is een teamsport. Als niet iedereen in zijn kracht komt te spelen heb je geen coherent team. Zoiets weegt minstens zo zwaar als het verschil in kwaliteit met je tegenstander. Als je je beste drie aanvallende spelers vervangt met een speler die geen echte aanvaller is en een ander die nog niet helemaal klaar is voor het niveau dan kom je ook minder tot scoren. Het maakt niet uit of Sutalo een speler van een heel andere categorie is dan Konadu, een betere spits zal hij waarschijnlijk niet zijn.

Precies, dat is wat ik bedoel: je kunt Messi in je team hebben, maar als de coach niet weet hoe hij hem moet laten aansluiten bij het spel, zal het weinig opleveren.

Heitinga is gewoon geen tactisch meesterbrein, dus ik verwacht geen grote veranderingen als er andere spelers in de basis komen. Simpelweg omdat hij tactisch niet zoveel toevoegt als een Farioli. De individuele kwaliteiten zijn ondergeschikt aan de teamkwaliteiten, precies wat je zegt. Real Madrid had ook jaren de beste spelers, maar ook niet altijd het beste team.

+3/-0

BertjeK schreef op 12 augustus 2025 om 15:34:

Precies, dat is wat ik bedoel: je kunt Messi in je team hebben, maar als de coach niet weet hoe hij hem moet laten aansluiten bij het spel, zal het weinig opleveren.

Heitinga is gewoon geen tactisch meesterbrein, dus ik verwacht geen grote veranderingen als er andere spelers in de basis komen. Simpelweg omdat hij tactisch niet zoveel toevoegt als een Farioli. De individuele kwaliteiten zijn ondergeschikt aan de teamkwaliteiten, precies wat je zegt. Real Madrid had ook jaren de beste spelers, maar ook niet altijd het beste team.

Je kan op basis van deze wedstrijd alleen niet zeggen dat Heitinga het niet weet. Hij had weinig te kiezen. Ik verwacht wel dat het tactisch een stuk minder interessant zal zijn dan onder Farioli. Daarom vrees ik wel een beetje voor de wedstrijden in de CL en de Nederlandse topwedstrijden, zeker ook doordat de CL altijd al vroeg in het seizoen komt. Maar als iedereen beschikbaar is dan heb je een duidelijk betere selectie dan vorig seizoen.

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2025/2026] Ajax - Telstar