Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Europa League 2024/2025] Ajax - Lazio Roma

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

Derk Johanssen schreef op 16 december 2024 om 09:11:

Kiki schreef op 13 december 2024 om 16:16:

ElSimao2 schreef op 13 december 2024 om 15:18:

Kiki schreef op 13 december 2024 om 11:58:

ElSimao2 schreef op 13 december 2024 om 11:13:

BertjeK schreef op 13 december 2024 om 11:05:

Sevic schreef op 13 december 2024 om 10:52:

BertjeK schreef op 13 december 2024 om 10:49:

Kiki schreef op 13 december 2024 om 09:49:

"De uitspraak van Farioli dat dit de beste wedstrijd van Ajax was, komt ongeloofwaardig over."

Nee, serieus? Hij zei dat? Ik vond het juist een hele slechte wedstrijd. Die gast wilt het ook nooit leren.

nu.nl:
Ajax-coach Francesco Farioli had een verrassende kijk op de nederlaag tegen Lazio in de Europa League (1-3). Volgens de Italiaan speelde zijn ploeg een van de beste wedstrijden van het seizoen.

Ajaxshowtime:
Farioli ziet 'fantastische wedstrijd' van Ajax: 'Hadden drie punten moeten zijn

Voetbalprimeur:
Opvallend interview 'trotse' Farioli: 'Een van beste duels afgelopen periode'

Het antwoord van op FCUpdate is dan wel grappig:

"Is hij gek" wordt er gesuggereerd na zijn interview.

https://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/2024/12/ajax-nieuws-analyse-farioli-zorgt-voor-verbijstering-ik-ben-met-stomheid-geslagen-zijn-wij-geklink

Mulder en Sneijder zijn stomverbaasd
In toekomstige wedstrijden wil Farioli ‘dezelfde teamgeest, dezelfde concentratie, dezelfde kracht en dezelfde energie’ zien als tegen Lazio, zegt hij tot slot. Analist Mulder reageert: “Ik ben met stomheid geslagen. Zijn wij gek of is hij gek? We hebben een totaal andere wedstrijd gezien. Ik heb geconcentreerd zitten kijken en heb een tegenstander gezien die verdiend gewonnen heeft, niet omgekeerd.”

Eén van de beste wedstrijden 'van het seizoen' heeft hij niet gezegd. Je moet wel naar de daadwerkelijke citaten kijken, niet naar wat één of ander medium ervan maakt. Die maken alles spectaculairder om tot mooie koppen te komen.

De nuance verschillen maken mij even niet zoveel uit. Het gaat er mij om dat je na de wedstrijd (deed hij bij AZ ook) zo overdreven positief loopt te verkondigen dat alles koek en ei is.

Het team zit duidelijk in een zwakke fase, kijk maar naar de reeks tegen Twente, PEC, Sociedad, NEC, Utrecht en AZ. Dit zijn stuk voor stuk wedstrijden waarin het niet goed ging. Als coach moet je dat erkennen en er verantwoordelijkheid voor nemen.

Het is tijd voor meer zelfreflectie en eerlijkheid binnen de club. Als je maar blijft verkondigen dat het goed is, gaat het team het nog geloven dat het zo voldoende is, en blijven verbeteringen uit. Ik ben redelijk klaar met deze man. Ook zijn resultaten zijn de laatste tijd zorgwekkend.

Wellicht denkt Farioli dat na een hele zwakke serie het helpt om positief te zijn na een iets betere wedstrijd. Die man kan wat mij betreft verkondigen dat ie denkt dat ie een walvis is zolang er maar gepresteerd wordt de volgende wedstrijd.

De wedstrijden tegen PSV en Feyenoord hebben voor een onrealistisch verwachtingspatroon gezorgd. Met deze ongebalanceerde selectie en extreem drukke programma vind ik dat we het naar behoren doen. 3e in de competitie en 11e in de EL, met zich op directe plaatsing voor de volgende ronde is zo ongeveer wat je mag verwachten.

Ik begin langzamerhand mezelf af te vragen of de overwinningen tegen Feyenoord en PSV meer geluk dan wijsheid waren. Dat Akpom toen op de vleugels mocht spelen i.p.v. Rasmussen/Banel vond ik positief en had ik zelf al een tijdje in gedachten, maar de laatste tijd werkt ook dat niet meer goed. Ik gaf Farioli veel krediet voor die week; natuurlijk, als je PSV en Feyenoord verslaat, mag je daar iets positiefs over zeggen. Sindsdien is het echter niks meer. Na het eindsignaal van Lazio zette ik direct iets anders op, dus zodoende lees ik hier voor het eerst de uitspraken van Farioli. Ik zei het al begin seizoen dat hij altijd positief is ofzoiets. Het maakt niet uit hoe slecht het is. Uit zijn interviews hoor je geen reflectie en helaas zie ik ook op het veld geen signalen van vooruitgang. De selectie is niet in balans, maar dat betekent niet dat we Farioli zielig moeten gaan vinden. Vaak lees ik dat hij maar één linksbuiten heeft enzo. Youri kan daar ook spelen (zie NEC), maar Farioli blijft hem opstellen centraal achterin ook al flopt hij daar inmiddels al voor een langere periode. Ook Konadu en Faberski kunnen daar spelen: nog geeneen minuut gespeeld in Ajax 1. Hij blijft Banel en vooral Rasmussen prefereren.

De werkelijkheid is genuanceerd. Farioli heeft het blok wedstrijden waar ook PSV en Feyenoord bij hoorden gewoon heel goed gemanaged. Zowel qua verdeling qua krachten als qua taktiek. Het huidige blok gaat dat een stuk minder. Ik denk zelf dat hij zijn eigen filosofie rond het hooghouden van de fitheid een beetje is gaan verloochenen en is gaan gooien met krachten. Kan gebeuren.

Konadu en Faberski bakken er op hun eigen posities cijfermatig al weinig van in Jong, laat staan dat ze een hele serieuze optie zouden zijn voor het eerste. Zie ze liever dan Rasmussen en Banel maar om te doen alsof Farioli met hen hele goede opties negeert gaat me te ver. Baas op linksbuiten lijkt me ook geen echt succesnummer.

In sommige kritieken kan ik me wel vinden. Dat eindeloos rondspelen om de tegenstander te lokken leidt er meer toe dat we in ons eigen web verstikt raken, bijvoorbeeld. Sommige personele keuzes idem. Pasveer mag wel eens gaan banken voor Ramaj , Baas voor Kaplan eruit, Rasmussen mag er nooit meer in komen en Berghuis mogen ze, ehm, ook op de bank zetten.

Over het algemeen ben ik echter van mening dat hij het naar behoren doet. Het grote probleem is en blijft de matige selectie die niet verbeterd is door onze vriend Kroes. Laten we dat niet uit het oog verliezen.

Als we geen Traoré, Weghorst, Rugani en Klaassen hadden gehaald van de zomer; tevens geen dure salarissen uitgeven aan Henderson en Berghuis; was ik allicht tevreden met waar we nu staan. Misschien maakt mij dat een beetje hard, maar als er zodanig veel wordt geïnvesteerd in de korte termijn, dan moet daar iets voor terugkomen op het veld. En ja, Kroes, maar ook Farioli hoor; anders geen Rugani en wie weet wie nog meer van deze spelers. Dit tweetal richt zich enorm op de korte termijn; Farioli prefereert een selectie met veel ervaren krachten. Als het resultaat achterwege blijft, dan wordt dit een dure grap. Liever had ik meer investeringen in de jeugd gezien en minder in de oude garde.

Ja, maar Henderson en Berghuis waren er al. Berghuis kon je niet verkopen want die was geblesseerd. Henderson heeft denk ik een enorm grote rol op de achtergrond met professionalisering. Te duur? Zeker.

Uiteraard moet je dit seizoen gewoon 2e of 3e worden en hopelijk CL halen. Ik vind het wel kortzichtig om na zo'n klote seizoen te zeggen: laten we het maar op de jeugd gokken. Ten eerste. Wie dan? Faberski? Konadu? Mokio? Setford? Ik zie het niet hoor. Godts is een revelatie, Hato speelt het meeste van allemaal (op Pasveer na). En verder?

Zie jij op het middenveld spelers die klaar zijn voor Ajax 1? Ik niet. Dus het is wel erg kortzichtig om lukraak te roepen: de jeugd had het maar moeten doen. Het rekensommetje is simpel. Als we dit jaar 5 miljoen aan Klaassen, Rugani en Traore uitgeven en daardoor halen we de vCL en maken we spelers als Godts, Taylor, FitzJim meer waard doordat ze goed spelen. Dan is die investering het wel waard.

Belangrijk is dat jonge spelers kunnen excelleren, zonder dat ze de absolute leider moeten zijn.

Eens met wat Henderson toevoegt tevens dat hij te duur is. Natuurlijk waren hij en Berghuis er al. Dat is het leuke aan Ajax: een langdurig beleid waar geen meter van klopt. Oude gemaakte fouten die nog niet weggepoetst zijn in combinatie met nieuwe gemaakt fouten. Helaas voegt Steven inmiddels nagenoeg niks meer toe; laten we niet dezelfde fout met Jordan maken.

Setford is nu nog niet het moment. Ik ben fan van Ramaj en wil hem graag tussen de palen zien. Mokio is nog piepjong. Zijn moment komt nog wel. Faberski lijkt mij van dat lijstje wie als eerste naam mag gaan maken in het 1e, gevolgd door Konadu. Liever in hun investeren dan in Rasmussen en Banel.

Godts en Hato zijn inderdaad de revelatie en speler wie het meest speelt. De twee toptalenten van het 1e elftal, wat mij betreft.

Nee, ik zie niemand bij JA wie klaar is voor Ajax 1. Het is al vaak gezegd: daar hebben we juist niemand. Vos is verkocht en Regeer zit nog altijd bij Twente, ondanks de terugkoop clausule.

Van den Boomen is mogelijk de meest bekritiseerde speler van het seizoen: een ervaren speler wie transfervrij is overgekomen. Taylor, Fitz-Jim, Klaassen en natuurlijk de ervaren Henderson zijn momenteel onze beste middenvelders. Mannsverk even niet meegerekend vanwege blessure.

Wat valt hier op? Op onze meest dure, ervaren aanvoerder na, zijn de belangrijkste middenvelders jonge spelers uit de eigen jeugd en ja, Davy wie natuurlijk ook daar ooit vandaan kwam. Branco natuurlijk ook, maar zonder daadwerkelijk in het 1e gespeeld te hebben toentertijd. Toch wel een verschil.

Hoe zouden spelers als Vos en Regeer het hier gaan doen? Beter dan Branco, denk ik; en voor een veel lager salaris. Fitz-Jim verraste vriend en vijand ook. Hoewel mij niet per se, aangezien hij mijn favoriete Ajacied is.

Klaassen verdient mogelijk een laag salaris, dus hem haal ik even weg: Rugani, Traoré en Weghorst verdienen waarschijnlijk wel veel geld. Bertrand, net als Branco een vrije transfer wie wel meer brengt dan de middenvelder, maar zeker de laatste tijd merken we dat hij ook enorm slordig kan zijn. Niet het gewenste lange termijn effect. Rugani ook niet: speelt weinig en we hebben ook Kaplan(, Janse, Ugwu en Verschuren). Weghorst blijft een bijzonder verhaal, wetende we dat we ook Brobbey en Akpom hebben. Een rare strijd tussen Wout en Brian, zie ik.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Europa League 2024/2025] Ajax - Lazio Roma