Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Ajax - FC Utrecht

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 04 december 2024 om 22:53:

3xA schreef op 04 december 2024 om 22:47:

We eindigen de wedstrijd met een Branco-Klaassen-Henderson middenveld en Akpom en Berghuis op de flanken. Dit zegt genoeg, lijkt me.

De oude ervaren jongens leveren ook niet. Ok, Henderson is een goede kracht.
Maar je ziet wel dat Klaassen, Weghorst en Berghuis, ondanks dat het (ex)-internationals zijn niet veel toevoegen aan het spel.

Dat klinkt problematisch, aangezien zij een groot deel van het salarisbudget opslurpen en de helft van die namen nieuwe aanwinsten zijn (zomer jl.).

+1/-0

Wederom maar 1 schot op goal en een xG van 0.72. Dit is toch wel echt een probleem.

+1/-1

Wederom een zwakke wedstrijd waarin we te veel kansen weggeven en zelf te weinig creëren. In de eerste helft hebben we 'de controle', maar creëren we feitelijk ook geen enkele kans. Dat twee afstandsschoten erin vliegen is mooi - zeker voor Gaaei, geweldig schot - maar leidt wel af van het feit dat je tot niet één uitgespeelde kans komt.

In de tweede helft verliezen we dan ook nog die controle en mag je blij zijn dat je niet verliest. Wel treurig hoor, thuis tegen Utrecht. Zulk goed materiaal hebben die nou ook weer niet. Ze hadden bovendien de zware wedstrijd tegen PSV nog in de benen. Je had deze pot gewoon kunnen en moeten winnen.

Wat mij opvalt:

- Je speelt met drie trage aanvallers met weinig diepgang. Snelle uitbraken zijn daardoor onmogelijk en het aanvalsspel wordt al gauw stroperig. Op de beginfase na komt Traoré ook echt geen lantaarnpaal voorbij. Je had sowieso Akpom of Weghorst eruit moeten laten ten faveure van een speler met wat snelheid en diepgang. Faberski, Banel, het had allemaal niet zoveel uitgemaakt; gewoon iemand die je kunt wegsturen in de diepte.

- We missen Godts enorm, zie bovenstaand punt. Met Godts op de plek van Akpom hadden we deze wedstrijd gewonnen.

- Baas is hopeloos uit vorm. Grossiert in balverlies en verwerkt ook die bal bij de 0-1 erg slecht. Dribbelt nooit meer het middenveld in, waardoor we daar geen overtalsituatie meer krijgen. Sutalo is wat dat betreft nog bedrijviger, maar je wilt juist dat Baas, met zijn goede passing en traptechniek, die rol pakt.

- In de eerste helft vielen we vooral aan over rechts, met een sterke Gaaei die daar regelmatig vrij kwam op de vleugel. De voortzetting was dan niet altijd goed, maar dat is ook een kwestie van wedstrijdritme. De tandem Traoré-Gaaei functioneerde daar prima en je dwong er bovendien die linksbuiten van Utrecht - hun gevaarlijkste man - mee naar achteren. In de tweede helft lieten we dat echter volledig varen en probeerden we vrijwel uitsluitend via de linkerflank aan te vallen. Daar heb je Hato en Akpom staan, nou niet de meest technisch begaafde spelers als het om aanvalsspel gaat. Ik begreep daar eigenlijk niets van.

- Taylor weer eens de zwakste middenvelder. We slagen er al weken niet in om fatsoenlijk aan het voetballen te komen op het middenveld. Dat ligt deels aan de centrale verdedigers, die niet inschuiven/indribbelen waardoor je geen overtal creëert. Het ligt deels aan Weghorst, die vrijwel onafgebroken diep staat af te wachten en te weinig moeite doet om aanspeelbaar te zijn. Maar het ligt ook aan middenvelders die de bal te snel verliezen. Taylor overkomt dat het vaakst. Fitz-Jim was ook niet sterk, maar dat is nog goed verklaarbaar gezien dit zijn eerste seizoen op dit niveau is en hij erg veel heeft gespeeld de laatste maanden - die is waarschijnlijk wat overbelast. Van Taylor verwacht ik meer. Stond weer continu overtredingen te maken en ballen te verspelen. Ik zou hem voorlopig laten banken ten faveure van Klaassen.

- Fitz-Jim moet de volgende stap gaan maken. Het is allemaal snel, en je mag het eigenlijk nog niet van 'm verwachten, maar we hebben echt een balvaste, creatieve middenvelder nodig en ik zie geen andere speler in de selectie die dat voor ons kan zijn momenteel. Je ziet dat Fitz-Jim nog te vaak geforceerd de 'killer ball' wil spelen, waar hij gewoon wat directer en soms simpeler moet spelen. Hij draait regelmatig de drukte in, waar hij moet opendraaien om het spel te verleggen. Hij loopt ook nog te veel met de bal. Allemaal heel logisch voor een speler in zijn debuutseizoen bij het eerste, maar het is voor ons spel noodzakelijk dat hij zich nu doorontwikkelt.

Tot slot: dubieus dat Henderson niet voor de camera van ESPN wil verschijnen na de wedstrijd. Ajax strijkt een dikke pizzapunt aan TV-gelden op, dan wil ik na die wedstrijd ook onze aanvoerder even een minuutje tekst en uitleg zien geven. Zwaktebod en volgens mij ook gewoon tegen de contractuele afspraken. Had ik niet verwacht van Henderson. Niet kies.

+2/-0

Na 24 minuten had Traore de bal aan Fitz-Jim moeten geven en dan hadden we gescoord.

Correctie: na 14 minuten, bedoel ik.

Dit bericht is gewijzigd op 5 december 2024, 12:56:23.

+2/-0

Kiki schreef op 05 december 2024 om 11:58:

Na 24 minuten had Traore de bal aan Fitz-Jim moeten geven en dan hadden we gescoord.

Nee, dan had die pass zeer secuur en op het juiste tempo moeten zijn (stuk of 12 spelers in het strafschopgebied), had Fitz-Jim 'm in één keer moeten nemen zonder aanname, en had zijn schot op doel moeten zijn en niet tegen één van de vele spelers naast/voor 'm of de keeper aan moeten komen. Zo enorm was die kans niet.

Ik vond de kans in de tweede helft, na de voorzet van Gaaei, eigenlijk groter. Volgens mij was het Akpom die daar stond te knoeien en geen fatsoenlijk schot op doel kreeg. Die had ie in één keer uit de lucht moeten nemen, zo dichtbij het doel zijn dat vrijwel altijd goals als de bal tussen de palen komt.

Maar goed, laten we wel zijn: Utrecht heeft een stuk of 3 honderd procent kansen gemist. Met de kans voor open goal van Jensen bij de tweede paal als belangrijkste voorbeeld.

+1/-0

Ja als....als....

Sutalo maakte na 90 seconden ook al zo'n grote fout, dat Utrecht zomaar op 0-1 had kunnen komen

+1/-0

BertjeK schreef op 05 december 2024 om 12:18:

Ja als....als....

Sutalo maakte na 90 seconden ook al zo'n grote fout, dat Utrecht zomaar op 0-1 had kunnen komen

Dat van Sutalo is een fout. Iedereen maakt fouten. Een verkeerde voorzet of pass geven, is ook een fout; net als de bal naast schieten. Traoré maakt niet zo'n fout hier: hij zag Fitz-Jim niet of maakte een verkeerde keuze. Dat vind ik een stuk kwalijker en dat zie ik vaker bij hem.

+1/-0

Kiki schreef op 05 december 2024 om 13:03:

Ja als....als....

Dat van Sutalo is een fout. Iedereen maakt fouten. Een verkeerde voorzet of pass geven, is ook een fout; net als de bal naast schieten. Traoré maakt niet zo'n fout hier: hij zag Fitz-Jim niet of maakte een verkeerde keuze. Dat vind ik een stuk kwalijker en dat zie ik vaker bij hem.

Ik begrijp wel wat je zegt Kiki, en ik had Traoré hier ook liever een pass op Fitz-Jim zien geven, maar laten we wel zijn: als Traoré in zo'n situatie, met zo weinig tijd en onder zulke druk, het overzicht had gehad de bal loepzuiver panklaar te leggen voor Fitz-Jim om 'm binnen te tikken... dan was hij niet op zijn 28e transfervrij bij Ajax beland.

Ook Traoré is uiteindelijk een vrij beperkte rechtsbuiten. Des te meer reden om te starten met het inpassen en klaarstomen van Faberski, die dicht ik meer potentie toe dan Traoré.

+2/-0

Sevic schreef op 05 december 2024 om 13:20:

Kiki schreef op 05 december 2024 om 13:03:

Ja als....als....

Ik begrijp wel wat je zegt Kiki, en ik had Traoré hier ook liever een pass op Fitz-Jim zien geven, maar laten we wel zijn: als Traoré in zo'n situatie, met zo weinig tijd en onder zulke druk, het overzicht had gehad de bal loepzuiver panklaar te leggen voor Fitz-Jim om 'm binnen te tikken... dan was hij niet op zijn 28e transfervrij bij Ajax beland.

Ook Traoré is uiteindelijk een vrij beperkte rechtsbuiten. Des te meer reden om te starten met het inpassen en klaarstomen van Faberski, die dicht ik meer potentie toe dan Traoré.

Ja, dat kan je wel stellen. Ik vond Traore gisteren niet goed spelen. Hij is zogenaamd dé speler "wie wat met de bal kan doen", dat er dan "iets gebeurt". Nou, gisteren niks van teruggezien. Hij is nonchalant in zijn spel en mist overzicht. Faberski gaat hopelijk snel spelen. Gisteren was de aanval waardeloos. Akpom speelde ook niet goed en Weghorst zat op een eiland.

Ook de verdediging stond niet goed. Baas maakt echt keiveel fouten. Heel vaak had hij de bal, maar kon niet de goede pass vooruit geven. Vaak geeft hij hem aan Sutalo wie vervolgens ook niet de goede pass vooruit geeft, maar wel vaak die mogelijkheid aanwezig is; zoals Fitz-Jim wie maar voren loopt (minuut 53 of 54). Met Gaaei wie wat aanvallender speelt, staan Hato, Baas en Sutalo van links naar rechts achterin zodoende.

Taylor speelde gisteren nog het beste, geloof ik. Een paar keer goed de noodrem erop gezet. Sutalo en Hato hadden hun goede en minder goede momenten en ik zou ze naast elkaar zetten. Baas stond gewoon in de weg. Gaaei is allicht meer middenvelder dan rechtsback. Ik zou hem zeker vaker zien willen spelen aan de rechterkant. Prachtig doelpunt van hem.

Puur verdedigend gezien, zou ik Taylor en Gaaei aan de zijkanten, met Sutalo in het midden en daaromheen Hato en Rensch interessant vinden. Henderson ervoor en ook Fitz-Jim mag niet ontbreken op het middenveld. Klaassen op 10 met Brobbey in de spits samen met Weghorst. Ramaj zou ik op goal zetten; het verhaal dat Pasveer rust brengt achterin, wordt met de wedstrijd ongeloofwaardiger. Een andere formatie, maar zolang Godts ontbreekt, heb je weinig reden om 4-3-3 te spelen.

+1/-0

Sevic schreef op 05 december 2024 om 09:02:

Wederom een zwakke wedstrijd waarin we te veel kansen weggeven en zelf te weinig creëren. In de eerste helft hebben we 'de controle', maar creëren we feitelijk ook geen enkele kans. Dat twee afstandsschoten erin vliegen is mooi - zeker voor Gaaei, geweldig schot - maar leidt wel af van het feit dat je tot niet één uitgespeelde kans komt.

In de tweede helft verliezen we dan ook nog die controle en mag je blij zijn dat je niet verliest. Wel treurig hoor, thuis tegen Utrecht. Zulk goed materiaal hebben die nou ook weer niet. Ze hadden bovendien de zware wedstrijd tegen PSV nog in de benen. Je had deze pot gewoon kunnen en moeten winnen.

Wat mij opvalt:

- Je speelt met drie trage aanvallers met weinig diepgang. Snelle uitbraken zijn daardoor onmogelijk en het aanvalsspel wordt al gauw stroperig. Op de beginfase na komt Traoré ook echt geen lantaarnpaal voorbij. Je had sowieso Akpom of Weghorst eruit moeten laten ten faveure van een speler met wat snelheid en diepgang. Faberski, Banel, het had allemaal niet zoveel uitgemaakt; gewoon iemand die je kunt wegsturen in de diepte.

- We missen Godts enorm, zie bovenstaand punt. Met Godts op de plek van Akpom hadden we deze wedstrijd gewonnen.

- Baas is hopeloos uit vorm. Grossiert in balverlies en verwerkt ook die bal bij de 0-1 erg slecht. Dribbelt nooit meer het middenveld in, waardoor we daar geen overtalsituatie meer krijgen. Sutalo is wat dat betreft nog bedrijviger, maar je wilt juist dat Baas, met zijn goede passing en traptechniek, die rol pakt.

- In de eerste helft vielen we vooral aan over rechts, met een sterke Gaaei die daar regelmatig vrij kwam op de vleugel. De voortzetting was dan niet altijd goed, maar dat is ook een kwestie van wedstrijdritme. De tandem Traoré-Gaaei functioneerde daar prima en je dwong er bovendien die linksbuiten van Utrecht - hun gevaarlijkste man - mee naar achteren. In de tweede helft lieten we dat echter volledig varen en probeerden we vrijwel uitsluitend via de linkerflank aan te vallen. Daar heb je Hato en Akpom staan, nou niet de meest technisch begaafde spelers als het om aanvalsspel gaat. Ik begreep daar eigenlijk niets van.

- Taylor weer eens de zwakste middenvelder. We slagen er al weken niet in om fatsoenlijk aan het voetballen te komen op het middenveld. Dat ligt deels aan de centrale verdedigers, die niet inschuiven/indribbelen waardoor je geen overtal creëert. Het ligt deels aan Weghorst, die vrijwel onafgebroken diep staat af te wachten en te weinig moeite doet om aanspeelbaar te zijn. Maar het ligt ook aan middenvelders die de bal te snel verliezen. Taylor overkomt dat het vaakst. Fitz-Jim was ook niet sterk, maar dat is nog goed verklaarbaar gezien dit zijn eerste seizoen op dit niveau is en hij erg veel heeft gespeeld de laatste maanden - die is waarschijnlijk wat overbelast. Van Taylor verwacht ik meer. Stond weer continu overtredingen te maken en ballen te verspelen. Ik zou hem voorlopig laten banken ten faveure van Klaassen.

- Fitz-Jim moet de volgende stap gaan maken. Het is allemaal snel, en je mag het eigenlijk nog niet van 'm verwachten, maar we hebben echt een balvaste, creatieve middenvelder nodig en ik zie geen andere speler in de selectie die dat voor ons kan zijn momenteel. Je ziet dat Fitz-Jim nog te vaak geforceerd de 'killer ball' wil spelen, waar hij gewoon wat directer en soms simpeler moet spelen. Hij draait regelmatig de drukte in, waar hij moet opendraaien om het spel te verleggen. Hij loopt ook nog te veel met de bal. Allemaal heel logisch voor een speler in zijn debuutseizoen bij het eerste, maar het is voor ons spel noodzakelijk dat hij zich nu doorontwikkelt.

Tot slot: dubieus dat Henderson niet voor de camera van ESPN wil verschijnen na de wedstrijd. Ajax strijkt een dikke pizzapunt aan TV-gelden op, dan wil ik na die wedstrijd ook onze aanvoerder even een minuutje tekst en uitleg zien geven. Zwaktebod en volgens mij ook gewoon tegen de contractuele afspraken. Had ik niet verwacht van Henderson. Niet kies.

Fitz-Jim is oververmoeid, maar Taylor moet voorlopig banken waardoor Fitz-Jim nog meer oververmoeid raakt.

Overigens vind ik Taylor zo slecht nog niet, zowel tegen Zwolle en als tegen NEC 2 assists. Dat is broodnodig in dit matige team. Sowieso is Taylor volgens mij MVP met 6 goals en 6 assists. Hoewel hij niet alles goed doet lijkt me er vrij weinig aanleiding hem te wisselen.

+2/-0

Wat een verval in de tweede helft. In de eerste helft vond ik het spel nog niet eens zo slecht. Je had meer controle op de helft van de tegenstander dan je normaal vaak hebt, en op zich waren er ook wel voldoende kansrijke aanvallen en kansen, alleen schoot de afronding of de eindpass weer te vaak tekort. Traoré had af moeten leggen op Fitz-Jim, Weghorst was wat laat bij die op zich ook iets te harde voorzet van Akpom, en Sutalo had bij de tweede paal misschien ook nog binnen kunnen werken. Al stuiterde die bal nog best lastig op denk ik.

In de tweede helft leek het wel alsof ze compleet stopten met aanvallen. Als je dan zo op balbezit speelt moet je niet alsnog ballen in gaan leveren, zeker niet tegen dit zeer volwassen spelende Utrecht. Uiteindelijk krijgen zij een stuk meer kansen en moet je nog blij zijn dat je niet verliest. Je ziet ook dat een aantal spelers het fysiek wel zwaar heeft, met name Fitz-Jim. Taylor moet op een gegeven moment dan ook nog gewisseld worden, en Farioli heeft dan weinig mogelijkheden wat betreft zijn wissels. Alleen Klaassen en Brobbey vond ik wel echt logisch.

Sevic schreef op 05 december 2024 om 09:02:

Ik vond Taylor eerder een van de betere/minst slechte spelers. Hij maakte veel nuttige loopacties voor met name Akpom. Met dat balverlies valt het ook wel mee. Hij verloor amper meer ballen dan Henderson en Fitz-Jim, en daarnaast speelde hij ook in de meest aanvallende rol van die drie.

Weghorst speelde naar mijn gevoel niet zo goed, maar als ik dan naar de cijfers kijk valt dat wel mee en was hij balvast. Hij had evenveel balcontacten als Brobbey tegen PEC had.

Fitz-Jim is nu eenmaal geen creatieve aanvallende middenvelder. Dan mag je niet van hem verwachten dat hij dat wel wordt. We hebben op dit moment niet zo'n soort speler. Het team snakt daar echt naar. Het liefst ook een type dat ook op hoge intensiteit kan spelen. Een type Zielinski zeg maar.

Ja als....als....

Dat vond ik echt de fout van Fitz-Jim. Die komt zich aanvankelijk aanbieden zoals de bedoeling is, maar dan stopt hij en blijft hij zelfs even staan in plaats van met zijn man mee te lopen. Volgens mij werd hij ook even vastgehouden daar, maar heel sterk was dat niet echt. Letterlijk en figuurlijk.

Kiki schreef op 05 december 2024 om 15:28:

Ja, dat kan je wel stellen. Ik vond Traore gisteren niet goed spelen. Hij is zogenaamd dé speler "wie wat met de bal kan doen", dat er dan "iets gebeurt". Nou, gisteren niks van teruggezien. Hij is nonchalant in zijn spel en mist overzicht. Faberski gaat hopelijk snel spelen. Gisteren was de aanval waardeloos. Akpom speelde ook niet goed en Weghorst zat op een eiland.

Traoré laat al weken weinig zien inderdaad. Hij blijft alleen wel een speler die wat kan creëren en voor onvoorspelbaarheid kan zorgen. Met de blessure van Godts is dat wel wat moeilijker. Tegenstanders hebben nu maar 1 speler met een actie waar ze echt alert op moeten zijn. Dan geven ze in dit geval Akpom wat meer ruimte waar ze het aan de andere kant wat meer dicht houden.

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 2 pagina's: 1 2

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2024/2025] Ajax - FC Utrecht