Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2023/2024] PEC Zwolle - Ajax

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

PEC Zwolle - Ajax

Is maar één opdracht en dat is winnen.

 

+1/-0

De bereidheid en intensiteit is zo laag bij iedereen.

 

+2/-0

Wat een ongelooflijk slap zooitje is het. Twee goede momenten leveren twee doelpunten op. Verder een wedstrijd om je diep te schamen. Van 't Schip en die Griek krijgen dit zooitje niet aan de gang.

Kroes grijp eens in en gooi die twee eruit. Kunnen een team totaal niet motiveren.

 

+3/-1

Dit zie je al de hele middag aankomen, maar niemand doet iets. Alleen onze IJslander is oke.

 

+1/-0

Buiten Hlynsson heeft niemand energie in de wedstrijd gelegd, maar de helft heel wel kramp. Deze selectie wil en gaat echt nergens zelf voor, ze ondergaan alles lijdzaam.

 

+1/-0

Wat is Rensch toch een gigantische zenuwlijer. Hij kan een bal vaak gewoon aannemen, maar in plaats daarvan schiet hij die bal blind naar voren. Wat een bron van ergernis is die jongen. Weg ermee, na drie jaar wordt dit niet beter.

Dit bericht is gewijzigd op 31 maart 2024, 14:15:59.

 

+2/-1

Het wordt met de week slechter. Als je wissels bekijkt dan begrijpt die van 't Schip totaal niets van voetbal. Taylor slechtste Ajax product ooit.

Ik ben er echt helemaal klaar mee. Zonde van de tijd om hier ook nog maar 1 minuut aan te besteden. Analyseren heeft geen enkele zin, want hier valt niets zinnigs over te zeggen.

 

+1/-0

Wat een vreemde opstelling. Was vooral pissig om te horen dat Hlynsonn en Taylor volgens Schip de wingbacks waren. Die hebben geen snelheid en actie in huis om de hele flank te bestrijken. Terwijl je met Godts en Bergwijn wel spelers hebt voor op de flanken. In de praktijk zag het er wel iets anders uit. Zwolle werd in het begin goed vastgezet. Daarna was het toch wel zoals vanouds veel te slap. En voetballend zo matig. De winst is nauwelijks terecht te noemen. Op deze manier wordt Ajax vernederd in Rotterdam.

 

+3/-0

"Je probeert probeert duidelijkheid te brengen naar die jongens", zei Van 't Schip voordat hij na weken van 5-4-1 met maar 1 echte aanvaller ineens naar drie aanvallers en maar twee echte verdedigers schakelde. Echt bizar als je Medic en Gooijer ook nog hebt. En dan ook nog Taylor en Hlynsson als wingbacks als Sosa en Gaaei gewoon op de bank zitten, lachwekkend.

Die tegengoal was met een echte centrumverdediger niet zo snel gevallen. Mannsverk kwam daar buiten zijn comfortzone in dat luchtduel. Een centrumverdediger wint dat duel gewoon of maakt hooguit een overtreding. Opmerkelijk ook dat Forbs zelfs na het wisselen van Godts en Bergwijn nog werd gepasseerd. Gelukkig waren wij vrij effectief voorin en PEC totaal niet. Vond de scheids overigens echt prima. Hij liet veel toe en was daar consequent in. Al had McNulty voor rust wel geel moeten krijgen na een vreselijke tackle.

 

+3/-0

Hlynsson wat mij betreft MotM. Betrokken bij goals en verdedigt goed mee. Tahirovic gaf wederom twee wonderschone lange ballen welke tot goals leidden, maar zag er niet goed uit bij de tegengoal. Akpom twee goals en Godts een assist; goed bezig.

 

+2/-0

Ondanks de op papier niet verkeerde uitslag was dit echt weer een slechte pot. Ik had gehoopt dat we richting het eind van het seizoen iets verzorgder voetbal zouden gaan spelen, maar ik heb bijna de indruk dat het elke wedstrijd slechter wordt. Ik kan dat niet meer los zien van de coach, die weer hele rare keuzes maakt, te beginnen met zijn startopstelling.

Ik snap dat je een systeem met wingbacks gaat proberen als je (door blessures) even geen goede buitenspelers hebt en spelers als Sosa en Gaaei in je selectie hebt. Wat ik niet begrijp is dat je daar dan Hlynsson en Taylor (allebei totaal niet geschikt om grote afstanden te bestrijken op de vleugels) continu blijft opstellen. Nu weer Mannsverk centraal achterin (net fit, heeft anderhalve wedstrijd lekker gespeeld op het middenveld, en direct weer in de positie-tombola - om gek van te worden).

Als je met Bergwijn en Godts wilt spelen, kun je toch prima een normale 4-3-3 neerzetten? En als je Akpom als spits opstelt, kies je toch voor backs met een goede voorzet? Ik snap echt niet hoe de technische staf hierover nadenkt en dan tot conclusies komt waar geen touw aan vast te knopen valt. Wat is nu de uitleg bij de opstelling, wat verwacht je aan spel?

Hoe dan ook, wat mij aan deze wedstrijd opviel:

- Mannsverk pakt echt te veel kaarten. Nagenoeg elke wedstrijd is het raak. Moet op ingegrepen worden. Op deze manier krijg je 3 tot 5 wedstrijden schorsing per seizoen aan je broek, als hij basisspeler wordt.
- Ik heb hier regelmatig geconstateerd dat we wedstrijden óók hebben verloren vanwege pech. Nou, vandaag hebben we gewonnen dankzij onvervalste mazzel. Die laatste afgekeurde PEC-goal was millimeterwerk en ook bij die eerste afgekeurde goal kom je gewoon goed weg. Als PEC er 4 in knalt mag je ook niks zeggen. Dat we maar 1 tegengoal krijgen is een combinatie van een uitblinkende keeper, stinkende mazzel met buitenspelsituaties en een gebrek aan scherpte bij de tegenstander. Tegen een sterke tegenstander kun je met hetzelfde spelbeeld zomaar tegen 6 tegengoals aanlopen.
- Minder passes, minder balbezit, minder schoten, minder corners, mindere passnauwkeurigheid dan PEC. Alles minder. Dat maakt maar één conclusie mogelijk: dit was een luizige, onverdiende overwinning.
- Bij de goals zit echt alles mee. Eerste goal is verbijsterend slecht verdedigd, hoe makkelijk Hlynsson zich meters vrij kon lopen van de gehele verdediging was echt onvoorstelbaar. Met 25 meter in je rug staan en dan gewoon helemaal NIET meelopen met diepgaande spelers, ongelooflijk. Tweede goal is ook wel een mazzeltje, hoe die van richting wordt veranderd. Laatste goal kun je alleen maken omdat PEC geforceerd staat te pressen.
- Over het algemeen een heel chaotische wedstrijd met weinig rust en controle in balbezit. Ik zie echt 0 herkenbare spelpatronen. 9 van de 10 keer moet een speler die de bal ontvangt, daarna nog gaan bedenken wat ie er in godsnaam mee gaat doen. Dat is niet alleen een gebrek aan vertrouwen, maar ook gewoon een gebrek aan een heldere tactiek en strategie.

Ik hoop echt dat de schade in de laatste wedstrijden van dit seizoen beperkt blijft en verder moet je maar blij zijn als je de 5e plaats vasthoudt. Omhoog kijken heeft geen zin, want je slaagt er gewoon niet in om beter en verzorgder te gaan voetballen, en daar begint het mee. Ik heb er ook geen vertrouwen meer in dat Van 't Schip wat dat betreft nog progressie gaat boeken. Ik hoop dat hij, zodra de ziekenboeg weer leegstroomt, in ieder geval terugschakelt naar 4-3-3 en voor een enigszins vaste basiself kiest. Veel meer zie ik Van 't Schip er in de resterende twee maanden niet meer van maken, en ik heb ook de hoop opgegeven dat hij me nog positief verrast.

Ik moest na de wedstrijd denken aan de persconferentie van Van Basten toen hij destijds ontslag nam als trainer van Ajax. Hij was toen hard voor zichzelf en concludeerde: "Ik heb ze simpelweg het hele seizoen niet aan het voetballen gekregen."
Exact diezelfde conclusie moet Van 't Schip gaan trekken, en het zou hem sieren als hij dat straks in mei ook doet.

 

+1/-0

Ik spreek enkel van geluk of pech wanneer de arbitrage het verprutst ofzo. Wel, toen ik PEC Ajax keek, was het zo van... Ajax maakt de doelpunten zonder per se beter te zijn dan de tegenstander. Je maakt in dit geval met spelers als Hlynsson, Akpom, Godts en Tahirovic het verschil in aanvallend opzicht. Dit gebeurt vanzelfsprekend niet iedere wedstrijd, maar je hebt als Ajax zijnde altijd meer kwaliteit op het veld staan dan Zwolle en soms is dat gewoon genoeg voor de drie punten.

Willen we weer hoog eindigen in de Eredivisie, moeten we natuurlijk beter en consistenter als team worden.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 02 april 2024 om 02:53:

Ondanks de op papier niet verkeerde uitslag was dit echt weer een slechte pot. Ik had gehoopt dat we richting het eind van het seizoen iets verzorgder voetbal zouden gaan spelen, maar ik heb bijna de indruk dat het elke wedstrijd slechter wordt. Ik kan dat niet meer los zien van de coach, die weer hele rare keuzes maakt, te beginnen met zijn startopstelling.

Ik snap dat je een systeem met wingbacks gaat proberen als je (door blessures) even geen goede buitenspelers hebt en spelers als Sosa en Gaaei in je selectie hebt. Wat ik niet begrijp is dat je daar dan Hlynsson en Taylor (allebei totaal niet geschikt om grote afstanden te bestrijken op de vleugels) continu blijft opstellen. Nu weer Mannsverk centraal achterin (net fit, heeft anderhalve wedstrijd lekker gespeeld op het middenveld, en direct weer in de positie-tombola - om gek van te worden).

Als je met Bergwijn en Godts wilt spelen, kun je toch prima een normale 4-3-3 neerzetten? En als je Akpom als spits opstelt, kies je toch voor backs met een goede voorzet? Ik snap echt niet hoe de technische staf hierover nadenkt en dan tot conclusies komt waar geen touw aan vast te knopen valt. Wat is nu de uitleg bij de opstelling, wat verwacht je aan spel?

Hoe dan ook, wat mij aan deze wedstrijd opviel:

- Mannsverk pakt echt te veel kaarten. Nagenoeg elke wedstrijd is het raak. Moet op ingegrepen worden. Op deze manier krijg je 3 tot 5 wedstrijden schorsing per seizoen aan je broek, als hij basisspeler wordt.
- Ik heb hier regelmatig geconstateerd dat we wedstrijden óók hebben verloren vanwege pech. Nou, vandaag hebben we gewonnen dankzij onvervalste mazzel. Die laatste afgekeurde PEC-goal was millimeterwerk en ook bij die eerste afgekeurde goal kom je gewoon goed weg. Als PEC er 4 in knalt mag je ook niks zeggen. Dat we maar 1 tegengoal krijgen is een combinatie van een uitblinkende keeper, stinkende mazzel met buitenspelsituaties en een gebrek aan scherpte bij de tegenstander. Tegen een sterke tegenstander kun je met hetzelfde spelbeeld zomaar tegen 6 tegengoals aanlopen.
- Minder passes, minder balbezit, minder schoten, minder corners, mindere passnauwkeurigheid dan PEC. Alles minder. Dat maakt maar één conclusie mogelijk: dit was een luizige, onverdiende overwinning.
- Bij de goals zit echt alles mee. Eerste goal is verbijsterend slecht verdedigd, hoe makkelijk Hlynsson zich meters vrij kon lopen van de gehele verdediging was echt onvoorstelbaar. Met 25 meter in je rug staan en dan gewoon helemaal NIET meelopen met diepgaande spelers, ongelooflijk. Tweede goal is ook wel een mazzeltje, hoe die van richting wordt veranderd. Laatste goal kun je alleen maken omdat PEC geforceerd staat te pressen.
- Over het algemeen een heel chaotische wedstrijd met weinig rust en controle in balbezit. Ik zie echt 0 herkenbare spelpatronen. 9 van de 10 keer moet een speler die de bal ontvangt, daarna nog gaan bedenken wat ie er in godsnaam mee gaat doen. Dat is niet alleen een gebrek aan vertrouwen, maar ook gewoon een gebrek aan een heldere tactiek en strategie.

Ik hoop echt dat de schade in de laatste wedstrijden van dit seizoen beperkt blijft en verder moet je maar blij zijn als je de 5e plaats vasthoudt. Omhoog kijken heeft geen zin, want je slaagt er gewoon niet in om beter en verzorgder te gaan voetballen, en daar begint het mee. Ik heb er ook geen vertrouwen meer in dat Van 't Schip wat dat betreft nog progressie gaat boeken. Ik hoop dat hij, zodra de ziekenboeg weer leegstroomt, in ieder geval terugschakelt naar 4-3-3 en voor een enigszins vaste basiself kiest. Veel meer zie ik Van 't Schip er in de resterende twee maanden niet meer van maken, en ik heb ook de hoop opgegeven dat hij me nog positief verrast.

Ik moest na de wedstrijd denken aan de persconferentie van Van Basten toen hij destijds ontslag nam als trainer van Ajax. Hij was toen hard voor zichzelf en concludeerde: "Ik heb ze simpelweg het hele seizoen niet aan het voetballen gekregen."
Exact diezelfde conclusie moet Van 't Schip gaan trekken, en het zou hem sieren als hij dat straks in mei ook doet.



Schip is sowieso volgend seizoen geen trainer meer van Ajax. Het zou hem sieren als hij hand in eigen boezem steekt, vooral omdat hij de spelers maar wat goed weet af te zeiken, maar ik verwacht niet dat dat gebeurt. Hij gaat straks coaches trainen, het staat nogal slecht als je nu zelf al aangeeft dat je zelf niet kunt coachen, ondanks dat je al 28 jaar trainer bent.

Interessanter vind ik de vraag wat de club gaat doen als blijkt dat we playoffs gaan spelen, dus ofwel plaats 5 raakt uit zich ofwel NEC wint de beker en plek 4 wordt m niet meer. Dan moet je denk ik wel heel serieus naar vervanging voor Schip gaan kijken.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2023/2024] PEC Zwolle - Ajax