Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2023/2024] Ajax - Vitesse

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Vanavond om 21:00 uur.

Vermoedelijke opstelling Ajax:

Ramaj; Gaaei, Šutalo, Hato, Sosa; Rensch, Taylor, Hlynsson; Berghuis, Akpom, Bergwijn.

Geen idee of dit klopt, maar het verklaart de basisplaats van Vos bij JA.

Rensch in de huidige tijd als middenvelder gebruiken en Akpom in de basis zijn op zich goede ideeën.

Dit bericht is gewijzigd op 25 november 2023, 22:02:22.

 

+1/-0

De opstelling vanavond:

Ramaj; Gaaei, Rensch, Hato, Martha; Hlynsson, Tahirovic, Taylor; Berghuis, Akpom, Bergwijn.

Doelman + verdediging + middenveld is gemiddeld precies 20 jaar!!!
Piepjong team waar Rensch en Taylor de ervaren gasten zijn die de ploeg op sleeptouw moeten nemen.
Met een paar blessures heb je een heel fragiel elftal staan.

Begrijp overigens niet waarom Sosa (die wel fit is) niet op waarde wordt geschat.
Die zou voor mij zonder twijfel in de basis staan.
Martha heeft het één keer leuk gedaan, maar die is echt niet geschikt als linksachter.

 

+3/-0

Ben Berghuis en Bergwijn zó zat. Als ze de bal verliezen blijven ze staan en doen ze geen enkele moeite om druk te zetten of mee te lopen met de tegenstander. Als de aanvallers toekijken en geen druk op de bal zetten en ook niet meelopen dan is het logisch dat de tegenstander heel gemakkelijk door kan voetballen in de omschakeling en moeten de middenvelders enorme afstanden afleggen waardoor er grote gaten ontstaan tussen de linies. Dit kan echt niet zo langer. Allebei verkopen en twee jonge honden erin die wel hun werk willen doen (bijv. Forbs, Godts, Van Axel Dongen, Banel of Martha).

Tactisch klopt het ook gewoon niet als Taylor en Hlynsson voortdurend diep gaan (wat veel kansen oplevert overigens) en dat de vleugelaanvallers niet omschakelen. Dan heb je dus standaard bij elke counter sowieso Akpom, Bergwijn, Berghuis, Hlynsson en Taylor voor de bal staan. Tahirovic en Martha (die hoger speelt dan Gaeei) moeten dan de breuklinie zijn tot de verdediging (Gaeei, Rensch, Hato). Kansloos.

 

+4/-0

De dubbele cijfers hadden gekund, alleen jammer dat ze gestopt zijn met voetballen na 70 minuten.

 

+1/-0

Eerste helft gewoon slecht, op twee uitstekende doelpunten na. Tweede helft prima, tot de 70ste minuut. Jammer dat daarna de scherpte en wil er weer vanaf was. Maar de eerste 25 minuten na rust bieden hoop.

 

+1/-0

Solide overwinning met behoorlijk wat positieve aanknopingspunten. Het was niet allemaal goed, maar dit geeft ook weer een boost aan het vertrouwen.

 

+2/-0

Goed dat Sjonnie ze heeft uitgekafferd in de rust. Daar hou ik van, omhoog die lat ipv gemakzucht want we staan 2-0 voor.

Overigens dat quasi-stoere criminelen-hoofd van Higler toen hij een beschaafde Van ‘t Schip op z’n plaats wilde zetten was niet alleen lachwekkend, maar ook gênant en misplaatst.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 26 november 2023 om 11:09:

Goed dat Sjonnie ze heeft uitgekafferd in de rust. Daar hou ik van, omhoog die lat ipv gemakzucht want we staan 2-0 voor.

Overigens dat quasi-stoere criminelen-hoofd van Higler toen hij een beschaafde Van ‘t Schip op z’n plaats wilde zetten was niet alleen lachwekkend, maar ook gênant en misplaatst.



Higler is een wannabee. Denkt dat hij heel goed is en acteert daarnaar, maar is het tegenovergestelde.

Waardeloze scheidsrechter.

 

+3/-0

We eindigden met Forbs op links, Godts op rechts, Bergwijn op 10 en Mikautadze in de spits. Ik vraag me af of dit de beste samenstelling was. Wat als je Godts op links zet en Forbs op rechts? Of Godts op 10, met Bergwijn op links en Forbs op rechts?

Taylor MOTM, met een goal en assist. In beide gevallen van de nul af. Bergwijn gaf ook een assist en ook Berghuis was belangrijk met goede passes. Akpom is een echte spits en ik denk dat dit ons spel ten goede komt: we scoren veel makkelijker dan voorheen.

Leuk voor Hato dat hij zijn eerste goal voor Ajax 1 maakt. Hij kent een fijne periode waar goede dingen voor hem gebeuren. Hato heeft dit dan ook verdiend: zelf afgedwongen door consistent naar behoren te presteren. Hlynsson ook weer een goaltje. Ik blijf ook in hem vertrouwen hebben.

We hadden geluk dat de 1-1 werd afgekeurd. Verder hielden we de nul met een erg jonge verdediging en middenveld. Martha, Hato, Rensch en Gaaei. Wie had dat ooit verwacht? Fijn dat Ramaj nog altijd onze eerste doelman is. Ik hoop dat dit blijft, ook met Rulli die terug aan het komen is.

 

+5/-0

Lekker om weer eens dik te winnen en tegelijk ook de nul te houden. Tot aan de wissels zag het spel er aan de bal er leuk uit. Akpom is echt een veel beter aanspeelpunt dan Brobbey. Als hij wordt aangespeeld kan hij ook direct doorvoetballen, en belangrijker nog is dat hij voortdurend ruimte weet te creëren voor medespelers. Daardoor ontstaat er een soort kettingreactie van andere loopacties en krijg je ineens dynamisch aanvalsspel met een idee erachter. Vooral Taylor profiteerde hier enorm van. Je zag hem zelfs met een zekere flair spelen. Al kon je aan bepaalde keuzes en op momenten besluiteloosheid ook wel zien dat hij geen pure aanvallende creatieve middenvelder is.

Wat ik wel slecht vond is hoe vaak je in de eerste helft nog achteruit moest. Vitesse creëerde daar uiteindelijk niet zo heel veel mee, maar tegen dit soort ploegen moet je er gewoon kort op zitten en ver van je eigen doel verdedigen. Hoewel de wissels en vele omzettingen het spel niet ten goede kwamen vond ik het wel veelal logische wissels. Akpom moet je na al die invalbeurten niet ineens een hele wedstrijd laten spelen, en gezien de stand was het een mooie gelegenheid om Mikautadze eindelijk ook een kans op zijn werkelijke positie te geven.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 26 november 2023 om 14:54:

Lekker om weer eens dik te winnen en tegelijk ook de nul te houden. Tot aan de wissels zag het spel er aan de bal er leuk uit. Akpom is echt een veel beter aanspeelpunt dan Brobbey. Als hij wordt aangespeeld kan hij ook direct doorvoetballen, en belangrijker nog is dat hij voortdurend ruimte weet te creëren voor medespelers. Daardoor ontstaat er een soort kettingreactie van andere loopacties en krijg je ineens dynamisch aanvalsspel met een idee erachter. Vooral Taylor profiteerde hier enorm van. Je zag hem zelfs met een zekere flair spelen. Al kon je aan bepaalde keuzes en op momenten besluiteloosheid ook wel zien dat hij geen pure aanvallende creatieve middenvelder is.

Wat ik wel slecht vond is hoe vaak je in de eerste helft nog achteruit moest. Vitesse creëerde daar uiteindelijk niet zo heel veel mee, maar tegen dit soort ploegen moet je er gewoon kort op zitten en ver van je eigen doel verdedigen. Hoewel de wissels en vele omzettingen het spel niet ten goede kwamen vond ik het wel veelal logische wissels. Akpom moet je na al die invalbeurten niet ineens een hele wedstrijd laten spelen, en gezien de stand was het een mooie gelegenheid om Mikautadze eindelijk ook een kans op zijn werkelijke positie te geven.



Eerlijk is eerlijk, Akpom doet het lang niet slecht. Weer een doelpunt gemaakt ook (was redelijk houdbaar denk ik, maar toch).

Wat mij betreft een serieuze concurrent voor Brobbey nu. Zou Akpom wel eens willen zien met Sosa op de back. Weet iemand waarom die niet speelt overigens?

 

+3/-0

De goal was ook een fout van de keeper ja, maar hij had ook al eerder kunnen scoren als hij beter in stelling was gebracht. In elk geval heb je met hem ineens een stuk meer dreiging bij corners en voorzetten. Kan me zo gauw geen andere cornergoals herinneren dan die van Akpom zelf.

Sosa moet normaal gewoon je eerste keuze zijn vind ik. Dat Martha in deze wedstrijd speelde vond ik wel prima. Sosa heeft dinsdag nog de hele wedstrijd gespeeld tegen Armenië, en tegenover Manhoef is de snelheid van Martha misschien handiger. Ik dacht eigenlijk dat Martha ook al een kwetsbaarheid zou zijn, maar die hield hem goed in toom door enigszins op het randje te spelen.

 

+4/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 26 november 2023 om 15:33:

De goal was ook een fout van de keeper ja, maar hij had ook al eerder kunnen scoren als hij beter in stelling was gebracht. In elk geval heb je met hem ineens een stuk meer dreiging bij corners en voorzetten. Kan me zo gauw geen andere cornergoals herinneren dan die van Akpom zelf.

Sosa moet normaal gewoon je eerste keuze zijn vind ik. Dat Martha in deze wedstrijd speelde vond ik wel prima. Sosa heeft dinsdag nog de hele wedstrijd gespeeld tegen Armenië, en tegenover Manhoef is de snelheid van Martha misschien handiger. Ik dacht eigenlijk dat Martha ook al een kwetsbaarheid zou zijn, maar die hield hem goed in toom door enigszins op het randje te spelen.



Dinsdag spelen tegen Armenie laat toch genoeg ruimte over om zaterdag opnieuw te spelen? Dat zijn 4 dagen rust.

Akpom is een goede afwerker en sterk met het hoofd, dan is de combinatie met Sosa juist iets wat je wil zien. Hoop niet dat Martha een soort persoonlijk projectje van Schip gaat worden.

 

+2/-0

Uiteraard had hij kunnen spelen, maar als er een frissere speler beschikbaar is heb ik er geen problemen mee dat de trainer daar gebruik van maakt. Sosa is wel de betere speler uiteindelijk.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 26 november 2023 om 15:45:

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 26 november 2023 om 15:33:

De goal was ook een fout van de keeper ja, maar hij had ook al eerder kunnen scoren als hij beter in stelling was gebracht. In elk geval heb je met hem ineens een stuk meer dreiging bij corners en voorzetten. Kan me zo gauw geen andere cornergoals herinneren dan die van Akpom zelf.

Sosa moet normaal gewoon je eerste keuze zijn vind ik. Dat Martha in deze wedstrijd speelde vond ik wel prima. Sosa heeft dinsdag nog de hele wedstrijd gespeeld tegen Armenië, en tegenover Manhoef is de snelheid van Martha misschien handiger. Ik dacht eigenlijk dat Martha ook al een kwetsbaarheid zou zijn, maar die hield hem goed in toom door enigszins op het randje te spelen.



Dinsdag spelen tegen Armenie laat toch genoeg ruimte over om zaterdag opnieuw te spelen? Dat zijn 4 dagen rust.


Hij is recent ook nog licht geblesseerd geweest, dus waarom het risico nemen tegen de nummer laatst?

 

+2/-0

Martha vind ik stiekem best goed spelen. Zeker meer dan wat ik van hem verwacht had voordat hij ineens in Ajax 1 minuten mocht gaan maken. Ik zou hem eerder op linksback zetten dan Salah-Eddine en zelfs Avila. Sosa is een moeilijk verhaal, aangezien hij meer een linkshalf is.

 

+1/-0

Sosa een linkshalf noemen vind ik een beetje raar. Hij is gewoon een aanvallende back. Bij Stuttgart heeft hij als zij met drie verdedigers achterin speelden ook veelvuldig als wingback gespeeld, maar het gaat wat ver om hem als een linkshalf te bestempelen. We gaan Dumfries toch ook geen rechtshalf noemen? In de nationale ploeg en bij Dinamo Zagreb heeft Sosa gewoon altijd als linksback gespeeld in een systeem met vier verdedigers achterin.

Martha zou ik op dit moment ook boven Salah-Eddine verkiezen. Ik vind Salah-Eddine wel een goede voetballer, maar op zich niet een heel typische back die met veel drive in zijn spel de hele linkerflank kan belopen. Youri Baas vind ik al veel meer zo'n type. Avila is in de eerste plaats een centrale verdediger, maar hij zou wel op linksback kunnen staan als je een wat meer verdedigende rol van je back verwacht. Je rechts- en linksback hoeven geen identieke rol te hebben en dienen te worden afgestemd op de spelers voor en naast hen.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Eredivisie 2023/2024] Ajax - Vitesse