Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Johan Cruijff Schaal - 2021/2022] Ajax - PSV

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

open/sluit de onderstaande quote:

DonVito schreef op 04 augustus 2021 om 16:55:

Overdrijf niet zo joh.



Wat is er overdreven aan?!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 04 augustus 2021 om 21:07:

Wat is er overdreven aan?!



Omdat de wedstrijd van morgen niets zegt over waar beide ploegen staan en wat dat betekent op vlak van beleid. De prijzen worden op het einde van het seizoen verdeeld, niet in het begin.

Wij kunnen wel romantiseren over de Johan Cruijff-schaal, maar het is ook gewoon "de supercup" waar verder weinig aan vast hangt. Ik durf te wedden dat niemand hier kan zeggen wie de afgelopen 5 jaar de supercup gewonnen heeft zonder te googlen.

Geen enkele topsporter kan een topvorm aanhouden van begin augustus tot eind mei. PSV heeft er al 3 wedstrijden opzitten waar hun seizoen van afhangt. Ajax zit nog in voorbereidingsmodus en is nog aan het toewerken naar hun topvorm.

Als Ajax de JC schaal niet wint, maar de dubbel aan het eind van het seizoen, ga je dan nog zeggen dat er koppen moeten rollen want de kloof tussen Ajax en de rest van Nederland is niet groot genoeg? Tuurlijk niet.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Bjorn121 schreef op 04 augustus 2021 om 21:36:

(...) Als Ajax de JC schaal niet wint, maar de dubbel aan het eind van het seizoen, ga je dan nog zeggen dat er koppen moeten rollen want de kloof tussen Ajax en de rest van Nederland is niet groot genoeg? (...)



Jazeker. Maar dat heeft niet zo veel met die kloof te maken maar eerder met wat ik op het veld zie in combinatie met de competenties en handelwijzen van verantwoordelijken.

 

+1/-0

Oefenwedstrijd tegen Leeds.

Ik vond Ajax de hele wedstrijd matig.
Heel veel spelers zijn niet in vorm en Ajax is momenteel nog ver verwijderd van sterk scherp combinatiespel.

Haller, Gravenbergh matig.
Tadic ook niet goed.

Mazraoui beste speler. Scherp, fit en zelfvertrouwen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DonVito schreef op 02 augustus 2021 om 17:47:

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 01 augustus 2021 om 18:03:

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 01 augustus 2021 om 16:36:

Wordt waarschijnlijk een veredeld oefenpotje tegen PSV 2



Het is een prijs vernoemd naar de de grootste Nederlandse voetballer ooit, grootste Ajacied ooit, de grootste voetbalvisionair ooit en één van de grootste voetballers ooit.

Niks geen veredeld oefenpotje, die schaal moet gewonnen worden. De sterkst mogelijke opstelling en spelen alsof het de finale van de CL is. Iedereen die dat niet kan of wil heeft niks bij Ajax te zoeken.

Als Schmidt dat systeem er nu wel ingeslepen krijgt hebben we een enorm probleem want ons middenveld is retetraag met spelers als Klaassen, Blind en Alvarez. Was tegen Red Bull al te zien dat we snelheid missen.




Juist, de Nederlandse supercup die de naam draagt van Johan Cruijff is gewoon een hoofdprijs.

Wie er speelt bij PSV is mij een rotzorg, wel heeft Schmidt vorig jaar niks gewonnen. En Tevens heeft PSV heel lang niet iets gewonnen.
Laatste prijs 2018!
Laatste beker was 2012!
En laatste supercup, 2016....


Kortom, dikke prijzen droogte daar..


( eigenlijk zijn 8e landstitel, covidjaar)



Je vergeet gewoon voor het gemak de prijs als best presterend Jong-team in de Keuken Kampioen Divisie 2020/21. Dus niks prijzendroogte, we pakken ze één voor één.

 

+1/-0

Gister ook weer een behoorlijk matig optreden. Bizar weinig voetbal en energie in de ploeg. Haller onthutsend. Ik vrees dat Ajax geen tempootjes hoger kan schakelen als een wedstrijd daar om vraagt. PSV hoeft gelukkig niemand te sparen, zodat we een goede krachtmeting kunnen verwachten.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 05 augustus 2021 om 09:36:

(...) Haller onthutsend. (...)



Ik zie in elke wedstrijd dat Tadic Haller aanspreekt. En daar wordt niet bij gelachen.
Ik had graag geweten wat Tadic daar te vertellen heeft ...

open/sluit de onderstaande quote:

Quido schreef op 05 augustus 2021 om 09:36:

(...) Ik vrees dat Ajax geen tempootjes hoger kan schakelen als een wedstrijd daar om vraagt. (...)



Sommigen spelers kunnen dat wel. Maar er zitten een paar 'stoorzenders' tussen die dan niet meekunnen.
Ze zijn te traag, kunnen in dat tempo geen bal aannemen of de precisie in de passing is weg.

Het verstoort de balans en leidt tot risico's bij balverlies als spelers uit positie zijn. De goede spelers durven dan niet meer waardoor het tempo weer zakt.

 

+1/-0

De tijd is inmiddels aangebroken om kritisch te zijn, ondanks dat het een oefenwedstrijd was.

Haller vond ik gister heel erg matig. Matig in zijn duels, matig in zijn dreiging.
Als hij zo speelt zoals gister dan is dit Ajax onwaardig.

Wat mij verder ook opvalt is dat het aanvallende spel ook gewoon heel matig is. Leuk die 4-0, maar qua combinatievoetbal, voorzetten en de spits bedienen was Ajax weer onvoldoende.

Al jaren vind ik dat Ajax ondermaats presteert in het bedienen van de spits. Dolberg werd nauwelijks bediend in een wedstrijd en hetzelfde zie ik nu bij Haller.

Haller is een speler die in 2 dingen goed is als hij in vorm is. Je kan hem als kapstok gebruiken of als afmaker en hij heeft het ook in zich om bliksemafleider te zijn zodat andere spelers ruimte krijgen.

Zo zou ik Haller gebruiken. Hij is geen Van Basten, Zlatan of Suarez. Hij is duidelijk beperkter. And so be it.

De kunst is wel dat aangezien Ajax veel geld voor hem heeft neergelegd dat hij op de beste manier wordt gebruikt.
En ik vind dit heel erg tegenvallen.


Wat bij Ajax al een aantal jaren ontbreekt zijn de continue voorzetten van de zijkant, 10 voorzetten van links per wedstrijd,
10 per rechts. Het gaat meestal over de grond. Maar nu heb je een spits als Haller en dan moet je hem ook gaan bedienen.
Ik heb het idee dat Ten Hag hier ook in tekort schiet of het zijn de spelers die het gewoon niet goed genoeg doen.
Buitenspelers bij Ajax horen in staat te zijn om minstens 5 ballen per wedstrijd voor de goal te gooien op maat voor de spits.
Zo werden Kanu, Kluivert etc jarenlang bediend.

In de Tadic variant heeft het natuurlijk nauwelijks zin om voorzetten te geven op hem van de zijkant en Ziyech en Neres deden dit dan ook bijna nooit, ze speelden tadic in de voeten, of Donny die dan in de 16 kwam. Dit werkte als een tierelier.

Met de Haller variant moet er echt slimmer gespeeld worden en hij moet die ballen krijgen. Anders heb je gewoon heel weinig aan hem. Maar laten we niet vergeten dat een technisch, snelle en slimme spits als Dolberg ook verzoop bij Ajax.

Voorlopige conclusie:

Haller speelde een onvoldoende tegen Leeds en was heel erg matig.
Verder was het hele aanvallende spel heel erg matig.
De 1-0 en de 3-0 waren geen aanvallen met combinaties en de 2-0 was tof doorgelopen door Schuurs maar wederom geen aanval door de aanval. Plus een beetje lucky dat hij hem terugkreeg. Hoogstaand was het technisch niet. Wel gedurfd en mooie run van Perr.

De 4-0 was dit wel.

Berghuis, Haller, Tadic vond ik niet echt denderend en als je zo speelt ga je weer niet verassen in de CL.

Ik ben dan ook benieuwd naar zaterdag. Iedereen wil dat Ajax wint, ik ook.
Anderzijds, als ze weggespeeld worden door PSV kan dit misschien ook de ogen gaan openen dat er meer kwaliteit bij moet en dat Ten Hag misschien ook met een andere tactiek moet gaan spelen. Bv 4-3-3 met een rechtsbeninge op rechts en linksbenig op links.
Want dan komt er veel meer aanvoer in de 16 voor de spits en de 10.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 6 augustus 2021, 13:19:03.

 

+3/-0

Ten Hag heeft een systeem gekozen en daar houdt hij aan vast. De spelers die dat systeem uit konden voeren zijn er niet meer? Dan moet de rest zich maar aanpassen. Het zijn andere type spelers? Dan moet de spelers zich maar aanpassen.

Niet moeilijk om te bedenken dat het niet zo werkt in het voetbal. De spelersgroep bepaald het systeem, maar ten Hag blijft stug doorgaan met hetzelfde systeem hopend dat het vaak genoeg goed valt door individuele klasse. Was vorig seizoen ook al zo, maar door de steeds minder wordende hoeveelheid kwaliteit binnen de selectie begint het steeds meer op te vallen. Voetballend superieure spelers worden vervangen door harde werkers als Alvarez, Klaassen en Haller.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 05 augustus 2021 om 17:55:

Ten Hag heeft een systeem gekozen en daar houdt hij aan vast. De spelers die dat systeem uit konden voeren zijn er niet meer? Dan moet de rest zich maar aanpassen. Het zijn andere type spelers? Dan moet de spelers zich maar aanpassen.

Niet moeilijk om te bedenken dat het niet zo werkt in het voetbal. De spelersgroep bepaald het systeem, maar ten Hag blijft stug doorgaan met hetzelfde systeem hopend dat het vaak genoeg goed valt door individuele klasse. Was vorig seizoen ook al zo, maar door de steeds minder wordende hoeveelheid kwaliteit binnen de selectie begint het steeds meer op te vallen. Voetballend superieure spelers worden vervangen door harde werkers als Alvarez, Klaassen en Haller.



Klopt, maar tegen wil en dank. Ten Hag, Overmars willen heus wel voetballende superieurdere spelers maar vindt ze maar eens en betaalbaar. En dan moeten ze het ook nog redden bij Ajax.

Zlatan ging bijna ten onder bij Ajax zijn eerste jaar.
Door Litmanen o.a. heeft hij het gered. Die nam hem bij de hand steeds.
En dat was ook 1 van de weinige spelers waar Zlatan door de status van Litmanen zijn oren durfde te leggen. En tevens is Litmanen heel liefdevol en nederig, wat Zlatan een veilig gevoel heeft gegeven, Litmanen had al overal gespeeld, scandinaviers onder elkaar en had de CL gewonnen.

Dolberg begon als een komeet onder Bosz en zakte steeds verder weg. Op een gegeven moment had de man - 0 - zelfvertrouwen meer. En leek het wel of de ploeg, Tadic, Ziyech, Neres en Donny liever zonder hem speelden, wat dus betekende dat zij allemaal in de basis zouden staan. Ziyech, Tadic, Neres en Donny hadden namelijk allemaal onderling een sterke klik waarvan Ziyech en Neres heel dik waren met elkaar en Tadic de leider.

Viktor Fisher was ook zo'n voorbeeld, begon als een komeet zakte helemaal weg.
Maar was een mooie technische en intelligente speler.


Ten Hag heeft veel goede kwaliteiten, zou weleens leuk zijn als men bij VI eens zijn sterke kanten en mindere kanten in kaart zou brengen. Vraag me af of hij het ook zelf weet van zichzelf.

Maar eerlijk is eerlijk, als je Ziyech in je team hebt en Frenkie en de Ligt dan wordt je het heel makkelijk gemaakt. Dan gaat iedereen beter spelen om je heen.
Man man. Dat zijn zulke geweldige spelers.

Kortom spelers kopen als Ajax is altijd lastig gebleven, soms werkt het soms niet.
Ajax heeft ook Martinez, Antony en Kudus gehaald. Dit zijn allemaal hele technische spelers. Berghuis ook. Dus ja er worden ook wel technische sterke spelers gehaald, maar ook wat minder technisch: Alvarez,Klaassen, Haller. Waarvan Alvarez natuurlijk gehaald is om te verdedigen. Dat Ajax Klaassen haalde is gewoon heel begrijpelijk. Ziyech, Donny, Schone en Frenkie waren weg en Klaassen kon gehaald worden waardoor je meteen iemand hebt die het team draagt, vecht, en scoort en assists geeft.

Iedereen wist dat hij niet de techniek en de flair had van Donny van Den Beek.
Donny heeft een hele dikke blunder gemaakt. Bij Ajax had hij alles. Alles.
Hij was de nr 10 geworden en had volop vertrouwen van fans, club, spelers en journalisten. Te vroeg weggegaan en zijn carriere ligt nu al een jaar in de slop en wie weet wordt het 2 jaar (identiek aan Davy bij Everton)

Het is hopen:

hopen op nog een aankoop en talent wat doorbreekt..........nieuwe parels

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

DonVito schreef op 05 augustus 2021 om 14:19:

De tijd is inmiddels aangebroken om kritisch te zijn (...)



Ah, ben je eindelijk tot inzicht gekomen. Fijn!
Ik had er ook wel vertrouwen in dat dit een keer zou gebeuren.

Wat ik niet begrijp is dat je eerder meerdere malen afgeeft op personen die ook kritisch zijn, terwijl je zelf ook costateert dat er al jaren zaken mis zijn die het spel niet ten goede komen:

open/sluit de onderstaande quote:

DonVito schreef op 05 augustus 2021 om 14:19:

(...) Al jaren vind ik dat Ajax ondermaats presteert in het bedienen van de spits. (...)

(...) Wat bij Ajax al een aantal jaren ontbreekt zijn de continue voorzetten van de zijkant (...)

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 05 augustus 2021 om 21:02:

open/sluit de onderstaande quote:

DonVito schreef op 05 augustus 2021 om 14:19:

De tijd is inmiddels aangebroken om kritisch te zijn (...)



Ah, ben je eindelijk tot inzicht gekomen. Fijn!
Ik had er ook wel vertrouwen in dat dit een keer zou gebeuren.

Wat ik niet begrijp is dat je eerder meerdere malen afgeeft op personen die ook kritisch zijn, terwijl je zelf ook costateert dat er al jaren zaken mis zijn die het spel niet ten goede komen:

open/sluit de onderstaande quote:

DonVito schreef op 05 augustus 2021 om 14:19:

(...) Al jaren vind ik dat Ajax ondermaats presteert in het bedienen van de spits. (...)

(...) Wat bij Ajax al een aantal jaren ontbreekt zijn de continue voorzetten van de zijkant (...)





Ik ben altijd wel kritisch Koen maar niet zoals jij bv.

Ik vind jou gewoon soms te kritisch.
En dan trek ik aan de rem.

Maar zoals je in mijn stuk kan lezen kan ik echt wel kritisch zijn en scherp.
Maar ik probeer wel genuanceerd te zijn.

 

+1/-2

open/sluit de onderstaande quote:

T-Bag schreef op 03 augustus 2021 om 22:13:

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 03 augustus 2021 om 21:57:

open/sluit de onderstaande quote:

T-Bag schreef op 03 augustus 2021 om 21:40:

Ik denk dat Psv al wat verder is (...)



Als dat zo is ...

Hoe is het mogelijk dat Ajax, met al de middelen die voorhanden zijn, het zover heeft laten komen?

Hoe kan een onoverbrugbaar geachte voorsprong op de concurrent, overbrugbaar zijn geworden?

Hoe kan het dat de verantwoordelijken nog steeds in functie zijn?

Bij elk resultaat, anders dan winst op PSV, zijn deze vragen zaterdagavond aan de orde.



Serieus Koen, je draaft echt door nu. Beetje over the top dit :B




Bv hier Koen, ik vind ook net als T-bag dat je nu doordraaft en verliest de nuance.
Sorry.

 

+1/-2

Voor mijn gevoel kan alleen PSV iets verliezen deze wedstrijd. Als wij niet winnen, dan heeft de media al twee weken lopen roepen dat PSV verder is omdat ze er al moesten staan voor de voorrondes CL, en dat wij nog niet eens alle basisspelers tot onze beschikking hebben. Maar winnen wij, dan is het frisse PSV dus niks ingelopen op het superieure Ajax van vorig jaar.
Hier kan echt een mooie eerste dreun uitgedeeld worden, ik heb er iig erg veel zin in!

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Calavaro schreef op 06 augustus 2021 om 18:34:

Voor mijn gevoel kan alleen PSV iets verliezen deze wedstrijd. Als wij niet winnen, dan heeft de media al twee weken lopen roepen dat PSV verder is omdat ze er al moesten staan voor de voorrondes CL, en dat wij nog niet eens alle basisspelers tot onze beschikking hebben. Maar winnen wij, dan is het frisse PSV dus niks ingelopen op het superieure Ajax van vorig jaar.
Hier kan echt een mooie eerste dreun uitgedeeld worden, ik heb er iig erg veel zin in!




Superieur in de eindstand en prijzen.


Onderling: 2-2, 1-1 en 2-1 bekerwinst valt reuze mee.

Ajax heeft in de competitie niet gewonnen van Eindhoven.

 

+1/-2

open/sluit de onderstaande quote:

DonVito schreef op 06 augustus 2021 om 18:38:

open/sluit de onderstaande quote:

Calavaro schreef op 06 augustus 2021 om 18:34:

Voor mijn gevoel kan alleen PSV iets verliezen deze wedstrijd. Als wij niet winnen, dan heeft de media al twee weken lopen roepen dat PSV verder is omdat ze er al moesten staan voor de voorrondes CL, en dat wij nog niet eens alle basisspelers tot onze beschikking hebben. Maar winnen wij, dan is het frisse PSV dus niks ingelopen op het superieure Ajax van vorig jaar.
Hier kan echt een mooie eerste dreun uitgedeeld worden, ik heb er iig erg veel zin in!




Superieur in de eindstand en prijzen.


Onderling: 2-2, 1-1 en 2-1 bekerwinst valt reuze mee.

Ajax heeft in de competitie niet gewonnen van Eindhoven.



Zeker, en we hadden beide wedstrijden ook zomaar kunnen verliezen. Alhoewel die 2-2 thuis had niet veel langer moeten duren of we hadden hem gewonnen.

Maar toch zal het een mentale klap voor ze zijn. Je gaat er ook in geloven, hè. Het gaat lekker, je wint overtuigend van Gala en Mitsie. En dan kom je tegen je rivaal die niet 100% fit oogt tegen de Duitse top. Als je ze dan niet kunt pakken ga je toch weer twijfelen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Calavaro schreef op 06 augustus 2021 om 18:34:

(...) Hier kan echt een mooie eerste dreun uitgedeeld worden (...)



Ja, hier hoop ik ook op. Dat het zelfvertrouwen, het idee dat ze gegroeid zijn, meteen weer wordt weg gevaagd. Beide beentjes weer op de grond brengen en ze weer een seizoen achter de feiten aan laten lopen.

 

+3/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 06 augustus 2021 om 20:44:

open/sluit de onderstaande quote:

Calavaro schreef op 06 augustus 2021 om 18:34:

(...) Hier kan echt een mooie eerste dreun uitgedeeld worden (...)



Ja, hier hoop ik ook op. Dat het zelfvertrouwen, het idee dat ze gegroeid zijn, meteen weer wordt weg gevaagd. Beide beentjes weer op de grond brengen en ze weer een seizoen achter de feiten aan laten lopen.



Ik gok op een matige 1-0 voor Ajax. Monsieur Haller maakt hem in de blessuretijd.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 06 augustus 2021 om 21:10:

Ik gok op een matige 1-0 voor Ajax. Monsieur Haller maakt hem in de blessuretijd.



Tegen PSV slecht spelen en winnen? Ook goed.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Fier Koen schreef op 06 augustus 2021 om 21:25:

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 06 augustus 2021 om 21:10:

Ik gok op een matige 1-0 voor Ajax. Monsieur Haller maakt hem in de blessuretijd.



Tegen PSV slecht spelen en winnen? Ook goed.



Het is beter dan van die lui verliezen inderdaad.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 6 pagina's: 1 2 3 4 5 6

Ajax Forum » Wedstrijden van Ajax » [Johan Cruijff Schaal - 2021/2022] Ajax - PSV