Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Youri Baas

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Youri Baas (Oostvoorne, 17 maart 2003) is een Nederlands voetballer die bij voorkeur als vleugelverdediger of buitenspeler speelt. In het seizoen 2023/24 werd hij voor een seizoen door AFC Ajax verhuurd aan N.E.C.

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/1203963/ajax-veegt-bod-van-nec-resoluut-van-tafel-gewilde-baas-krijgt-kans-in-amsterdam.htmllink

Baas lijkt volgend seizoen een kans te krijgen op linksback. Wijndal en Sosa mogen beiden vertrekken.

Ik snap dat je één van beiden wilt verkopen, want ze zijn allebei te duur voor de bank, maar allebei eruit had ik niet direct verwacht. Wel goed dat we eerst naar eigen jongens kijken i.p.v. weer de markt op te willen.

Hopelijk grijpt Baas zijn kans. Iemand die dit seizoen veelvuldig NEC heeft gezien die er iets zinnigs over kan zeggen?

 

+2/-0

Het is goed dat Ajax het bod van NEC heeft afgewezen. Baas is meer waard dan wat NEC te bieden heeft. Ik heb best wel een aantal wedstrijden van NEC gezien dit seizoen. Begin seizoen maakte ik zelfs een NEC-topic aan en had ik commentaar waaronder op Baas. Ik weet niet in hoeverre linksback Youri's beste positie is momenteel, aangezien Verdonk de eerste linksback is bij NEC en Youri veel als linksbuiten heeft gespeeld. Natuurlijk ziet de gemiddelde Ajacied het liefste Youri als linksback en een échte linksbuiten op linksbuiten. Youri is dus multi-inzetbaar. Hij kan linksback en -buiten spelen, tevens rechtsback en -buiten. Hij is nog jong, dus hij zal zich nog nader gaan ontwikkelen. Als hij steeds beter leert verdedigen, dan zal hij de type linksback kunnen worden die je bij Ajax graag ziet.

Sosa en Wijndal mogen dus vertrekken. Ik denk dat het idee om Baas te laten strijden met een nieuwe linksback voor deze positie een goed idee is. De nieuweling moet wel voor een basisplaats gehaald worden, want Youri kan je niet gelijk als backup van Verdonk dit seizoen om toveren naar eerste linksback bij Ajax. Gelukkig lijkt dat ook niet het plan, maar wilt men met Youri en een nieuwe linksback komend seizoen mee aftrappen. Wijndal en Sosa verkopen, is geen verrassing. Sosa is een raar verhaal geworden, wat ik jammer vind. Wijndal heeft zijn kans niet gepakt hier. Ik vond Youri beter dan Owen spelen in Ajax vorig seizoen. Youri maakt bij NEC in aanvallend opzicht veel indruk op mij, dus dat is iets om naar uit te kijken. Hij is in staat om als 'extra' middenvelder te fungeren, wat hij vaak doet als linksbuiten.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 3 juni 2024, 15:12:06.

 

+2/-0

Als Ajax de markt niet opgaat voor deze positie, dan zal Hato onze nummer 1 linksback worden. Als Farioli, net als bij Nice, met inverted backs gaat spelen is dat niet geheel onlogisch. Ik zie dan zelfs iemand als Silvano Vos wel rechtsback gaan spelen (als Rensch verkocht wordt). Baas zal dienen als opvulling. Zal niet veel minder presteren dan Wijndal en Sosa, maar is wel veel goedkoper.

 

+1/-0

Het is jammer dat Baas niet net zoals Sosa naar het EK gaat. Dan hadden we een beetje kunnen vergelijken wie er beter is.

 

+1/-0

forumillustratie

Baas (groen) vs Sosa (blauw). Het zijn "maar" statistieken, maar het laat wel zien wat voor speler ze zijn. Baas is verdedigend een stuk meer solide (duels gewonnen en verdedigende acties), maar Sosa is qua passes vooruit, dribbels, luchtduels en assists duidelijk de betere. Het percentage voorzetten dat aankomt is grappig genoeg bijna gelijk, Baas scoort nog iets beter.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 juni 2024 om 14:11:

forumillustratie

Baas (groen) vs Sosa (blauw). Het zijn "maar" statistieken, maar het laat wel zien wat voor speler ze zijn. Baas is verdedigend een stuk meer solide (duels gewonnen en verdedigende acties), maar Sosa is qua passes vooruit, dribbels, luchtduels en assists duidelijk de betere. Het percentage voorzetten dat aankomt is grappig genoeg bijna gelijk, Baas scoort nog iets beter.



Geinig plaatje, maar zegt niet veel, want Ajax heeft vaker de bal dan niet. NEC daarentegen...

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 juni 2024 om 13:32:

Als Ajax de markt niet opgaat voor deze positie, dan zal Hato onze nummer 1 linksback worden. Als Farioli, net als bij Nice, met inverted backs gaat spelen is dat niet geheel onlogisch. Ik zie dan zelfs iemand als Silvano Vos wel rechtsback gaan spelen (als Rensch verkocht wordt). Baas zal dienen als opvulling. Zal niet veel minder presteren dan Wijndal en Sosa, maar is wel veel goedkoper.




Exact dit dus. Sosa, Wijndal, Avila hebben dikke contracten. Dat moet je gewoon oplossen. We hebben niet de luxe om een wisselspeler 1M+ te betalen per jaar. Dan is Youri Baas prima. Ook hierarchisch is dat prima te verdedigen.

Vind het een prima idee. Als ik Wijndal, Avila en Sosa zag dit jaar, dan heb ik vaker gedacht, was Baas dan echt zoveel minder?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 juni 2024 om 14:11:

forumillustratie

Baas (groen) vs Sosa (blauw). Het zijn "maar" statistieken, maar het laat wel zien wat voor speler ze zijn. Baas is verdedigend een stuk meer solide (duels gewonnen en verdedigende acties), maar Sosa is qua passes vooruit, dribbels, luchtduels en assists duidelijk de betere. Het percentage voorzetten dat aankomt is grappig genoeg bijna gelijk, Baas scoort nog iets beter.


Hoe kan Sosa veel meer luchtduels winnen volgens statistieken maar nagenoeg geen defensieve acties gemaakt hebben? Youri moet echt nog stappen kunnen zetten in het winnen van luchtduels en passes vooruit.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 03 juni 2024 om 15:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 juni 2024 om 14:11:

forumillustratie

Baas (groen) vs Sosa (blauw). Het zijn "maar" statistieken, maar het laat wel zien wat voor speler ze zijn. Baas is verdedigend een stuk meer solide (duels gewonnen en verdedigende acties), maar Sosa is qua passes vooruit, dribbels, luchtduels en assists duidelijk de betere. Het percentage voorzetten dat aankomt is grappig genoeg bijna gelijk, Baas scoort nog iets beter.


Hoe kan Sosa veel meer luchtduels winnen volgens statistieken maar nagenoeg geen defensie acties gemaakt hebben? Youri moet echt nog stappen kunnen zetten in het winnen van luchtduels en passes vooruit.


Als je het hele seizoen linksbuiten staat, is het wat lastig om continu passes vooruit te geven.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 03 juni 2024 om 15:19:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 03 juni 2024 om 15:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Shogun schreef op 03 juni 2024 om 14:11:

forumillustratie

Baas (groen) vs Sosa (blauw). Het zijn "maar" statistieken, maar het laat wel zien wat voor speler ze zijn. Baas is verdedigend een stuk meer solide (duels gewonnen en verdedigende acties), maar Sosa is qua passes vooruit, dribbels, luchtduels en assists duidelijk de betere. Het percentage voorzetten dat aankomt is grappig genoeg bijna gelijk, Baas scoort nog iets beter.


Hoe kan Sosa veel meer luchtduels winnen volgens statistieken maar nagenoeg geen defensie acties gemaakt hebben? Youri moet echt nog stappen kunnen zetten in het winnen van luchtduels en passes vooruit.


Als je het hele seizoen linksbuiten staat, is het wat lastig om continu passes vooruit te geven.


Dat is waar. Misschien daarom ook minder luchtduels dan Sosa!

 

+1/-0

Ik hoop toch echt dat Kroes en consorten goed objectief blijven en zich niet teveel laten leiden doo sentimenten die op de toekomst en bij de 'huismakelaars' leven tov aankopen, met name aankopen uit het verleden. Dan denk ik met name bv aan Sosa.

 

+1/-0

Mooi dat hij kansen lijkt te krijgen. Ben best wel een fan van hem en vindt dat hij veelal wat onderschat wordt. Hij heeft echt een hoop eigenschappen die ik graag bij een back zie. Hij stoomt graag veel op en kan ook aardig voetballen. Verdedigend kan het wel beter. Hij heeft op dat vlak wel wat stappen gezet bij NEC. Ben benieuwd of het al genoeg is. Hij is in elk geval wel het soort energieke speler dat Farioli graag ziet. Persoonlijk zie ik het liefst dat Wijndal verkocht wordt en dan Sosa en Baas voor linksback. Dat zal alleen wel niet gebeuren.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 03 juni 2024 om 21:18:

Mooi dat hij kansen lijkt te krijgen. Ben best wel een fan van hem en vindt dat hij veelal wat onderschat wordt. Hij heeft echt een hoop eigenschappen die ik graag bij een back zie. Hij stoomt graag veel op en kan ook aardig voetballen. Verdedigend kan het wel beter. Hij heeft op dat vlak wel wat stappen gezet bij NEC. Ben benieuwd of het al genoeg is. Hij is in elk geval wel het soort energieke speler dat Farioli graag ziet. Persoonlijk zie ik het liefst dat Wijndal verkocht wordt en dan Sosa en Baas voor linksback. Dat zal alleen wel niet gebeuren.


Ik vind het helemaal prima als ze Baas zien als reële optie linksachterin, maar dan kun je straks natuurlijk als de eerste paar wedstrijden tegenvallen niet aankomen met 'we hebben wel erg weinig ervaring in de achterhoede'.
Dan had je Sosa moeten houden.

 

+1/-0

Ik heb hem weinig/niet gezien dit seizoen, maar gezien de financiën een verstandige keus. Plus hij heeft z`n naam mee, niet onbelangrijk!

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

YAKUBU22 schreef op 04 juni 2024 om 07:57:

Ik heb hem weinig/niet gezien dit seizoen, maar gezien de financiën een verstandige keus. Plus hij heeft z`n naam mee, niet onbelangrijk!


Misschien een goede kandidaat om aanvoerder te worden dan...

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 04 juni 2024 om 01:21:

Ik vind het helemaal prima als ze Baas zien als reële optie linksachterin, maar dan kun je straks natuurlijk als de eerste paar wedstrijden tegenvallen niet aankomen met 'we hebben wel erg weinig ervaring in de achterhoede'.
Dan had je Sosa moeten houden.



Ervaring is belangrijk, maar moet ook weer niet te groot gemaakt worden. De persoonlijkheid van een speler en een duidelijk speelplan zijn minstens zo belangrijk. Ik zou die ervaring ook eerder in de as van het veld willen zien.

 

+1/-0

Baas is slecht begonnen aan de wedstrijd tegen Panathinaikos. Laat zich verrassen (kun je nog zeggen: niet goed gecoacht), speelt een bal te ver voor zich uit en gaf een paar keer rare ballen naar spelers van Panathinaikos. Ik gun Baas alles, maar ik zeg het al langer: er komt een moment dat we gaan zien dat dit geen centrale verdediger is. Zojuist hebben we daarvan een voorproefje gezien. Ik hou echt m'n hart vast tegen Feyenoord.

Kaplan verdient echt een kans linkscentraal achterin.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 15 augustus 2024 om 21:10:

Baas is slecht begonnen aan de wedstrijd tegen Panathinaikos. Laat zich verrassen (kun je nog zeggen: niet goed gecoacht), speelt een bal te ver voor zich uit en gaf een paar keer rare ballen naar spelers van Panathinaikos. Ik gun Baas alles, maar ik zeg het al langer: er komt een moment dat we gaan zien dat dit geen centrale verdediger is. Zojuist hebben we daarvan een voorproefje gezien. Ik hou echt m'n hart vast tegen Feyenoord.

Kaplan verdient echt een kans linkscentraal achterin.



Klopt. In het rotatiesysteem van Farioli zou Kaplan vast wel een keer de kans krijgen toch? Ik denk dat hij daarna de basis niet meer verlaat.

 

+1/-0

Dat ie slecht begon moge duidelijk zijn, wat ik wel mooi vond is dat ie zich daarna gewoon bleef aanbieden. Als hij snel leert van dit soort momenten is het - achteraf - alleen maar positief.

 

+1/-0

Ook in de tweede helft en verlenging heeft Baas zich niet écht herpakt. Het foutenfestival werd wat minder, maar hij heeft zijn slechtste wedstrijd van deze seizoensstart gespeeld.

Aangezien hij de volle 120 minuten heeft gespeeld en ook tegen Heerenveen geen rust kreeg, zou ik hem tegen NAC eens op de bank houden. Met Kaplan en Janse moet je daar een heel eind kunnen komen.

Uiteindelijk denk ik nog steeds dat Baas uiteindelijk uit dat centrum weggaat. Hij zag er gisteren in de 1-tegen-1 niet altijd lekker uit en dit was nog geen echte topspits. Tegen een Luuk de Jong of Gimenez wordt dit echt je achilleshiel achterin. Denk dat Farioli ook eieren voor zijn geld kiest als hij dat ziet, want die speelt graag op de 0.

 

+2/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Spelers » Youri Baas