Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Spelers » Borna Sosa

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

Ajax heeft overeenstemming bereikt met Borna Sosa en VfB Stuttgart over de overgang van de verdediger naar Amsterdam. De 25-jarige Kroaat tekent een contract dat per direct ingaat en een looptijd heeft van vijf jaar, tot en met 30 juni 2028. Sosa stond nog tot medio 2025 onder contract bij de Bundesliga-club.



https://www.ajax.nl/artikelen/ajax-contracteert-borna-sosa/link

 

+2/-0

Twee assists in twee wedstrijden. Een goede aanvallende middenvelder is hij duidelijk wel. Vind het ook wel goed om er al een wat meer volwassen speler bij te hebben. Verdedigend is hij wel wat minder.

 

+1/-0

Wat valt hij ongelofelijk tegen. Op basis van zijn ervaring en statistieken in de Bundesliga en Kroatische nationale elftal - en zijn goede balbehandeling - dacht ik dat dit een van de weinige succesvolle aankopen van Mislinat was. Maar verdedigend is hij nog zwakker dan Rensch. Ook niet heel atletisch. Hij kan niet de hele wedstrijd over de linker flank diep gaan en met zijn man meelopen. Hobbelt bij balverlies maar wat terug. Teleurstellend.

Lastige keuze tussen Hato, Sosa, ASE, en Avila. Volgens de media wil Avila niet op linksback, speelt daar ook niet goed. Hato is eigenlijk de beste CV dus die je wil je daar niet weghalen. ASE en Sosa zijn aan de bal wel aardig, maar kunnen fysiek en verdedigend niets brengen.

 

+1/-1

open/sluit de onderstaande quote:

Ewige-Blumenkraft schreef op 12 november 2023 om 18:52:

Wat valt hij ongelofelijk tegen. Op basis van zijn ervaring en statistieken in de Bundesliga en Kroatische nationale elftal - en zijn goede balbehandeling - dacht ik dat dit een van de weinige succesvolle aankopen van Mislinat was. Maar verdedigend is hij nog zwakker dan Rensch. Ook niet heel atletisch. Hij kan niet de hele wedstrijd over de linker flank diep gaan en met zijn man meelopen. Hobbelt bij balverlies maar wat terug. Teleurstellend.

Lastige keuze tussen Hato, Sosa, ASE, en Avila. Volgens de media wil Avila niet op linksback, speelt daar ook niet goed. Hato is eigenlijk de beste CV dus die je wil je daar niet weghalen. ASE en Sosa zijn aan de bal wel aardig, maar kunnen fysiek en verdedigend niets brengen.


Je vergeet Martha.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 12 november 2023 om 19:18:

open/sluit de onderstaande quote:

Ewige-Blumenkraft schreef op 12 november 2023 om 18:52:

Wat valt hij ongelofelijk tegen. Op basis van zijn ervaring en statistieken in de Bundesliga en Kroatische nationale elftal - en zijn goede balbehandeling - dacht ik dat dit een van de weinige succesvolle aankopen van Mislinat was. Maar verdedigend is hij nog zwakker dan Rensch. Ook niet heel atletisch. Hij kan niet de hele wedstrijd over de linker flank diep gaan en met zijn man meelopen. Hobbelt bij balverlies maar wat terug. Teleurstellend.

Lastige keuze tussen Hato, Sosa, ASE, en Avila. Volgens de media wil Avila niet op linksback, speelt daar ook niet goed. Hato is eigenlijk de beste CV dus die je wil je daar niet weghalen. ASE en Sosa zijn aan de bal wel aardig, maar kunnen fysiek en verdedigend niets brengen.


Je vergeet Martha.


Tegen elke serieuze tegenstander vergeet die tegenstander ook dat Martha überhaupt op het veld staat. Wordt bij Jong al aan alle kanten voorbij gelopen.

Leuk voor wedstrijden waarin je 75% balbezit hebt en de tegenstander er niks van kan zodat hij lekker onbezorgd aan kan vallen.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Ewige-Blumenkraft schreef op 12 november 2023 om 18:52:

Wat valt hij ongelofelijk tegen. Op basis van zijn ervaring en statistieken in de Bundesliga en Kroatische nationale elftal - en zijn goede balbehandeling - dacht ik dat dit een van de weinige succesvolle aankopen van Mislinat was. Maar verdedigend is hij nog zwakker dan Rensch. Ook niet heel atletisch. Hij kan niet de hele wedstrijd over de linker flank diep gaan en met zijn man meelopen. Hobbelt bij balverlies maar wat terug. Teleurstellend.

Lastige keuze tussen Hato, Sosa, ASE, en Avila. Volgens de media wil Avila niet op linksback, speelt daar ook niet goed. Hato is eigenlijk de beste CV dus die je wil je daar niet weghalen. ASE en Sosa zijn aan de bal wel aardig, maar kunnen fysiek en verdedigend niets brengen.



Zijn aanvallende inbreng is naar mijn mening wel gewoon prima. 4 assists al. Defensief vind ik het zo laks dat het bijna op werkweigering lijkt. Denk dat die man gewoon te horen moet krijgen dat ie best een poot uit mag steken. Iedereen zal begrijpen dat je er geen Tete meer van maakt, maar beter dan dit moet gewoon kunnen.

 

+1/-0

Je hebt eigenlijk met Sosa, Salah-Eddine en Martha drie linksbacks welke je liever op linkshalf wilt zien dan in een 4 mans verdediging en dan heb je Hato en Avila wie centrale verdedigers zijn.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 13 november 2023 om 00:17:

Je hebt eigenlijk met Sosa, Salah-Eddine en Martha drie linksbacks welke je liever op linkshalf wilt zien dan in een 4 mans verdediging en dan heb je Hato en Avila wie centrale verdedigers zijn.



Vorig seizoen speelde ie ook 20 wedstrijden als linker middenvelder en slechts 10 als linksback. Denk dat ze bij Stuttgart hetzelfde zagen als wij hier.

Vind het wel gek, het is een grote en stevige kerel. Ik vind het heel gek dat het defensief zo dramatisch is.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 13 november 2023 om 00:22:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 13 november 2023 om 00:17:

Je hebt eigenlijk met Sosa, Salah-Eddine en Martha drie linksbacks welke je liever op linkshalf wilt zien dan in een 4 mans verdediging en dan heb je Hato en Avila wie centrale verdedigers zijn.



Vorig seizoen speelde ie ook 20 wedstrijden als linker middenvelder en slechts 10 als linksback. Denk dat ze bij Stuttgart hetzelfde zagen als wij hier.

Vind het wel gek, het is een grote en stevige kerel. Ik vind het heel gek dat het defensief zo dramatisch is.


Je kunt proberen hem meer als een echte linksback te laten spelen, maar je moet sowieso er tactisch rekening mee houden dat Sosa verdedigend gezien gaten gaat laten vallen.

 

+1/-0

Ik zou hem linkshalf zetten in plaats van Taylor.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 13 november 2023 om 17:52:

Ik zou hem linkshalf zetten in plaats van Taylor.



Inmiddels ben ik zover dat ik een cornervlag op linkshalf zou zetten ipv Taylor.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Mike1976 schreef op 13 november 2023 om 17:56:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 13 november 2023 om 17:52:

Ik zou hem linkshalf zetten in plaats van Taylor.



Inmiddels ben ik zover dat ik een cornervlag op linkshalf zou zetten ipv Taylor.



Qua positie houden ga je er dan gewoon op vooruit.

 

+2/-0

Ik denk dat we door Tagliafico ook wel een beetje verwend zijn geraakt met een back die zowel verdedigend als aanvallend echt wat bij wist te bedragen. Toch is dat nog redelijk zeldzaam. Als ik denk aan backs die voor Ajax hebben gespeeld dan kom ik ook niet op zo veel spelers die het allebei beheersten.

Afgelopen wedstrijd vond ik Sosa overigens verdedigend zo slecht nog niet. Misschien in de omschakeling en discipline, maar positioneel en in de duels viel het wel mee volgens mij.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 13 november 2023 om 20:43:

Ik denk dat we door Tagliafico ook wel een beetje verwend zijn geraakt met een back die zowel verdedigend als aanvallend echt wat bij wist te bedragen. Toch is dat nog redelijk zeldzaam. Als ik denk aan backs die voor Ajax hebben gespeeld dan kom ik ook niet op zo veel spelers die het allebei beheersten.

Afgelopen wedstrijd vond ik Sosa overigens verdedigend zo slecht nog niet. Misschien in de omschakeling en discipline, maar positioneel en in de duels viel het wel mee volgens mij.



Tagliafico had nooit meer dan 4 assists in de Eredivisie. Zijn aanvallende inbreng viel wel mee. Defensief vond ik het ook wat wankel, niet voor niks is hij op een gegeven moment uit de basis verdwenen.

Het was een redelijke back maar nu hij er niet meer is wordt hij tot onrealistische hoogten geschreven.

 

+2/-0

Je kan iemand zijn aanvallende bijdrages niet alleen aan directe assists ophangen. Tagliafico is niet zoals Sosa iemand met een bijzondere trap. Toch wist hij altijd wel veel bij te dragen als hij opkwam, dat kan op meer manieren dan alleen met de laatste pass. Je kan moeilijk beweren dat hij een defensief ingestelde back is. Hij is iemand die het spelletje goed ziet en weet waar hij kan lopen om gevaar te stichten. Zie bijvoorbeeld zijn rol bij de winnende assist in de klassieker thuis anderhalf jaar geleden. Dat is typisch Tagliafico.

 

+2/-0

Is sosa op links buiten een optie? Komt er is een bal van de zijkant.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 13 november 2023 om 21:11:

Je kan iemand zijn aanvallende bijdrages niet alleen aan directe assists ophangen. Tagliafico is niet zoals Sosa iemand met een bijzondere trap. Toch wist hij altijd wel veel bij te dragen als hij opkwam, dat kan op meer manieren dan alleen met de laatste pass. Je kan moeilijk beweren dat hij een defensief ingestelde back is. Hij is iemand die het spelletje goed ziet en weet waar hij kan lopen om gevaar te stichten. Zie bijvoorbeeld zijn rol bij de winnende assist in de klassieker thuis anderhalf jaar geleden. Dat is typisch Tagliafico.



Nico gaf veel meer stuwing aan het spel van Ajax. Zijn tomeloze drang hielp er aan bij om vijandelijke defensies langzaam maar zeker te slopen. Zie inderdaad ook in die laatste fase van dat duel met Feyenoord waarin de gasten het niet meer wisten waar te zoeken en moesten capituleren.


Sosa is meer de stilist, de man met de fraaie voorzet. Ik denk als Akpom speelt dat ze samen veel goals kunnen maken. Maar Borna heeft niet die kwaliteiten van Nico....

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 13 november 2023 om 17:52:

Ik zou hem linkshalf zetten in plaats van Taylor.


Waarom wordt die positie linkshalf genoemd?

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 15 november 2023 om 11:45:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 13 november 2023 om 17:52:

Ik zou hem linkshalf zetten in plaats van Taylor.


Waarom wordt die positie linkshalf genoemd?



Omdat hij bij Stuttgart meer linkshalf heeft gespeeld dan op linksback. En op die positie ook meer rendement had.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 15 november 2023 om 11:54:

open/sluit de onderstaande quote:

Kiki schreef op 15 november 2023 om 11:45:

open/sluit de onderstaande quote:

tackle schreef op 13 november 2023 om 17:52:

Ik zou hem linkshalf zetten in plaats van Taylor.


Waarom wordt die positie linkshalf genoemd?



Omdat hij bij Stuttgart meer linkshalf heeft gespeeld dan op linksback. En op die positie ook meer rendement had.


Wij spelen 4-3-3 en ik zie regelmatig dat mensen de #8 en #6 posities links- en rechtshalf noemen, terwijl ik gewend ben om enkel links- en rechtshalf te zeggen bij vier of vijf middenvelders. In bijvoorbeeld een 4-4-2 of 3-5-2 zou ik Sosa zeer zeker op linkshalf zetten. Bij ons, op de zogenaamde plek van Taylor, kunnen we experimenteren met Sosa, maar het is ook aanzien hoe dit zich uitpakt, want eigenlijk wordt hij dan opgesteld als centrale middenvelder en niet zo zeer als linkshalf.

Iemand anders komt met het idee om Sosa als linksbuiten op te stellen. Bij clubs als AZ en NEC zie ik regelmatig een links- of rechtsback op links- of rechtsbuiten spelen. Hier zou Sosa geen centrale middenvelder (of linksback) hoeven te zijn, minder verantwoordelijkheid dragen in het verdedigen en zich met name kunnen richten op aanvallen.

Zolang we 4-3-3 spelen, zijn dit zo ongeveer de opties voor Sosa. Ik denk met zijn voorzetten en andere kwaliteiten hij een goede speler voor ons kan zijn, waar ik graag gebruik van gemaakt zie worden.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Spelers » Borna Sosa