Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Kan Ajax voor het Nederlands voetbal beter verliezen van Jagiellonia?

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Een club wil normaal gesproken op het hoogst mogelijke niveau spelen. Voor Ajax is dat dit seizoen de Europa League. De komende anderhalve week moet in een tweeluik met de Poolse kampioen Jagiellonia Bialystok kwalificatie voor dat toernooi worden bewerkstelligd.

Lukt dat niet? Dan is de Conference League, het derde Europese toernooi, het toneel waarop Ajax dit jaar acteert. Dat zou natuurlijk een teleurstelling zijn voor de Amsterdammers, maar voor het Nederlands voetbal eigenlijk best gunstig kunnen zijn. Hoe zit dat?

Coëfficiëntenlijst
Dat heeft te maken met de coëfficiëntenlijst, de ranglijst van Europese competities die door de UEFA wordt bijgehouden. Als Nederlandse clubs Europese wedstrijden winnen, verdienen ze punten voor die lijst. En hoe hoger je op die lijst komt, hoe meer Europese tickets je krijgt van de UEFA.

De afgelopen jaren deed Nederland goede zaken op die lijst door sterke Europese prestaties. De eredivisie steeg naar de zesde plek, vlak achter de grote vijf Europese competities (Spanje, Engeland, Duitsland, Italië en Frankrijk).

"Maar Nederland gaat een pittig seizoen tegemoet", vertelt Nils Mackay, data scientist bij statistiekenbureau Opta en expert op het gebied van coëfficiënten. "Onder meer omdat Go Ahead Eagles al Europees is uitgeschakeld. Daardoor moeten de andere Nederlandse clubs nu voor de punten zorgen."

Met het oog op die waardevolle coëfficiëntenpunten, die de reden zijn dat PSV én Feyenoord dit jaar zonder kwalificatieduels geplaatst waren voor de Champions League, kan Ajax vermoedelijk beter in de Conference League spelen.

"Als je als gemiddelde club de keuze hebt om in de Champions League, Europa League of Conference League uit te komen, kun je qua coëfficiënten het best zo laag mogelijk spelen", zegt Mackay. "Want tegen zwakkere tegenstanders zul je normaal gesproken vaker winnen."

Er zijn her en der nog wel extra punten te verdienen. Je krijgt voor Champions League-kwalificatie bijvoorbeeld bonuspunten die je niet krijgt in de andere toernooien, maar het belang daarvan moet niet worden overschat.

"Waar clubs uiteindelijk veruit de meeste punten mee verdienen, is het winnen van wedstrijden", aldus Mackay.

Verschil van vier punten
Mackay ontwikkelt al jaren modellen waarmee hij onder meer de coëfficiëntenverdeling probeert te voorspellen. Ook voor Ajax heeft hij dit seizoen een prognose gemaakt. Volgens de modellen zou plaatsing voor de Europa League 12,8 punten opleveren voor Ajax, terwijl dat er in de Conference League 16,8 zouden zijn.

"Het komt erop neer dat het verschil in kwaliteit tussen die twee toernooien zodanig is dat de compensatiemaatregelen van de UEFA niet voldoende zijn", zegt Mackay. Ajax zou simpelweg meer winnen in de Conference League, en daarmee meer coëfficiëntenpunten verdienen.

Een blik op de geplaatste teams maakt veel duidelijk. Clubs als Manchester United, Tottenham Hotspur, FC Porto en Athletic Bilbao spelen dit jaar in de Europa League. Ondertussen zijn de (op papier) sterkste clubs in de Conference League nu Fiorentina, Chelsea en Real Betis.

En de andere Nederlandse clubs? PSV en Feyenoord zijn al geplaatst voor het hoofdtoernooi van de Champions League, terwijl AZ en FC Twente al gegarandeerd zijn van Europa League-voetbal.

"Als ik kijk naar AZ en FC Twente, dan zitten ze op het randje van overwinteren of niet", voorspelt Mackay. "Want er zitten gewoon veel sterke teams in de Europa League dit jaar."

Hetzelfde geldt voor Feyenoord, dat op basis van Opta's modellen in de zwakkere helft van de Champions League-deelnemers zal zitten. Maar er is toch nog goed nieuws: "PSV hoort volgens onze modellen bij de beste 21 clubs van de wereld en maakt een goede kans om de volgende ronde te halen."

Bron: Kan Ajax voor het Nederlands voetbal beter verliezen van Jagiellonia?

 

+1/-0

Bah, echt een stelling die bij een nummer 5 van Nederland hoort. Wij zijn Ajax, wij willen altijd het hoogste. We zijn nu echt nergens. Waar is het gefundeerde plan om de club binnen 5 jaar weer op het niveau te krijgen waar we horen? Dat betekend het altijd het hoogste niveau, CL en het hoogst mogelijke is nu Europa League. We moeten vooral de jeugd weer op niveau krijgen. Al jaren worden geen spelers van het kaliber Bergkamp, v/d Vaart, Sneijder, Rijkaard, Van Basten etc etc opgeleid. En ook al komen er talenten die 1 categorie onder deze spelers zitten, zouden nu toppers zijn. En de scouting...spelers als De Jong, Tadic, Litmanen (beste aankoop aller tijden), Zlatan, Chivu...Spelers halen die og meteen of na een jaar(was Litmanen ook) van onschatbare waarde kunnen zijn als aanvulling op jeugdspelers.
Ajax wordt helaas al jaren slecht geleid, en ik vraag me af hoe het zonder Johan goed gaat komen.

En Nederland? leeft al tijden boven zijn stand. Als er een serieuze tegenstander komt verliezen we bijna altijd. Uitzondering was Ajax toen we goed waren.

 

+2/-0

Wat een onzin. Ajax gaat een moeilijk seizoen tegemoet. Hoezo? Het is half augustus. Er komen en gaan nog genoeg spelers. We zijn nog niet eens op volle sterkte. Het Fariola voetbal zit nog niet in die jongens, maar het komt wel. We moeten nog wat middelmaat lozen en vol inzetten op eigen jeugd. Dan wordt je gewoon derde en kun je ook in de europa league kwartfinale of halve finale halen.

Het is ook stuitend arrogant om te zeggen dat wij wel tegen de FC Luzerns en Rennes en dat soort teams wel even laten zien wie de beste is. Liever een mooie pot tegen subtopteams in de Europa League. Worden die jongens alleen maar beter van.

 

+1/-0

Het is voor mij wat te vroeg om de inhoud te lezen (doe ik straks wel), maar om te reageren op de titel: Nee. Ajax IS het Nederlands voetbal. Nu wat minder, maar we moeten altijd gaan voor het hoogst haalbare en dan is verliezen om wat voor reden dan ook GEEN optie.

 

+2/-0

Nee, Ajax moet winnen. Anders kun je straks de Europa League niet winnen. En ik neem aan dat dat op dit moment nog onze ambitie is.

 

+3/-0

Scheelt miljoenen, dus nee dat is niet beter.

En sowieso waarom zouden wij ook maar iets moeten geven om de belangen van het Nederlandse voetbal? Als wij verliezen lacht de rest van Nederland zich ook een breuk.

 

+2/-0

De media gaan ook steeds dommere narratieven, 'journalisten' en 'kenners' een podium geven.

 

+2/-0

Het "Nederlands voetbal" boeit me niet, het belang van Ajax echter wel. Wat dat betreft kun je me goed uitleggen dat we op het niveau van de EL niet zoveel te zoeken hebben en dat een niveau lager beter past.

Echter zou ik voor het prestige van de club, het geld dat ermee gemoeid gaat en om het feit dat je altijd het hoogste wil toch willen dat Ajax gewoon doorgaat tegen die Polen.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Kan Ajax voor het Nederlands voetbal beter verliezen van Jagiellonia?