Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Tadic volgend jaar nog Ajacied? 'We hebben echt een plan nodig, het moet kloppen'

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

open/sluit de onderstaande quote:

Dusan Tadic pakte sinds zijn komst naar Ajax ieder seizoen de kampioenschaal. Maar dit jaar is alles anders. Voor de Amsterdammers resten er dit seizoen nog twee troostprijzen: de tweede plek in de eredivisie en de KNVB-beker. "Dat doet pijn", zegt de aanvoerder in aanloop naar de tweestrijd met PSV.

Ajax gaat morgen eerst in de eredivisie op bezoek in Eindhoven en een week later speelt het tegen PSV in de bekerfinale. Voor Tadic was het even schakelen nu Feyenoord er met de titel vandoor gaat - "Als ik de schaal niet pak, ben ik niet blij" - maar hij heeft de knop inmiddels om kunnen zetten. Er staat namelijk veel op het spel.

"Het is een grote wedstrijd tegen PSV, dat zijn altijd interessante wedstrijden. Natuurlijk zijn beide teams gewend om voor de eerste plek te vechten. Maar dit jaar is het moeilijk. Desondanks is het heel belangrijk voor beide teams, we willen Champions League spelen."

Het huwelijk tussen Dusan Tadic en Ajax is een van de gelukkigste in de historie van de Amsterdammers. Sinds de komst van de Serviër werd Ajax ieder jaar kampioen en ook Europees werden op het hoogste niveau mooie successen gevierd. Hij tilde de club uit de hoofdstad met zijn winnaarsmentaliteit hoogstpersoonlijk naar een hoger plan.

Dat dit seizoen op zijn zachtst gezegd teleurstellend verloopt, is volgens Tadic een combinatie van factoren. "Er zijn negen basisspelers vertrokken deze zomer, vijftien spelers in totaal. Dat is te veel. We zijn ook van trainer gewisseld (Alfred Schreuder in plaats van Erik ten Hag, red.). En daarna opnieuw (John Heitinga voor Schreuder, red.). Het heeft gewoon tijd nodig om sommige dingen te herstellen", zegt Tadic, die ook het grote gemis van de voormalige directeur voetbalzaken Marc Overmars aanstipt.

Twijfel
Bij ieder huwelijk slaat de twijfel toe als het even wat minder gaat. Ook Tadic zal aan het einde van dit seizoen alles op een rijtje zetten. Hij miste een duidelijke visie het afgelopen jaar. Hij herkende zijn droomclub niet meer, de club waar hij zich altijd zo thuis heeft gevoeld.

"Ik ben hier gekomen om bekers te winnen. We hebben echt een goed plan en een sterk Ajax nodig. Het project moet kloppen. Fysiek voel ik me heel goed. Dat is het belangrijkste. Ik zal altijd spelen om mijn team te helpen. En daarna zullen we zien wat er gaat gebeuren. Voetbal is onvoorspelbaar, je weet het nooit."

Tadic gaat na zijn carrière aan de slag bij Ajax als jeugdtrainer of assistent bij het eerste, dat ligt al vast. Maar de inmiddels 34-jarige Serviër is naar eigen zeggen nog niet klaar als voetballer. "Ik wil voetballen zolang mijn lichaam naar me luistert. En het lichaam luistert op dit moment heel goed naar me", glimlacht de Serviër. "Ik moet daarnaast hongerig blijven. Dat is ook een van de belangrijkste dingen. Als je dat niet meer hebt..."

Met de honger zit het wel goed bij Tadic. Dat werd onlangs nog geïllustreerd door Mika Godts, die afgelopen zondag tegen FC Emmen zijn debuut maakte. Het Belgische talent kwam in januari bij zijn eerste bezoek op De Toekomst Tadic tegen in de gym. "Als je succesvol wil zijn, moet je hier 's avonds bij mij komen zitten", kreeg hij te horen.

Toch kon Tadic niet voorkomen dat Ajax een bijrol speelt dit jaar. Ook voor hemzelf is het een seizoen van pieken en dalen. Het oogt allemaal niet meer zo fris als voorheen. Als aanvoerder was hij te veel bezig met het functioneren van het team en dat kwam zijn eigen spel niet ten goede.

"Er was niet alleen veel veranderd bij de club, maar ik wisselde zelf ook vaak van positie. We hadden geen automatisme in ons spel. De laatste maanden is dat al veel beter. Ik speel nu het grootste gedeelte op een vaste positie (in de spits red.). En natuurlijk zijn mijn statistieken altijd goed."

Geen maat
Er staat inderdaad ook dit seizoen geen maat op de statistieken van Tadic. De eredivisie is niet de sterkste competitie, maar in de tien grootste Europese competities is hij ongeëvenaard als het gaat om gecreëerde kansen. Bij het aantal assists hoeft hij alleen Mike Trésor, oud-speler van NEC en Willem II, voor zich te laten, zo blijkt uit de gegevens van statistiekenbureau Opta.

"Ik ben het aan mijn stand verplicht om goede statistieken af te leveren. Ik moet consistent zijn en doelpunten maken, assists geven en kansen creëren. Dat heb ik in al mijn jaren gedaan. Natuurlijk speel ik weleens een mindere wedstrijd. Maar dat is ook afhankelijk van hoe het team speelt. Hoe sterker het team, hoe makkelijker het wordt."

Andere kant
Ook tegen PSV hoopt hij weer belangrijk te zijn voor Ajax. In topwedstrijden laat hij zich ook vaak van een andere kant zien. In het heetst van de strijd is alles geoorloofd, zo is immers zijn opvatting. Tegen Feyenoord botste hij onlangs nog met aanvoerder Orkun Kökçü. Op sociale media werd gesuggereerd dat Tadic de islamitische Kökçü zou hebben geprovoceerd met zijn geloof. Iets dat Kökçü zelf overigens ontkende.

"Sociale media spelen daar een slechte rol in. Ik ben misschien van de oude stempel, ik houd daar niet van. Ik kijk er ook nooit op. Als mensen dingen willen verdraaien, prima. Ik weet wie ik ben en ik weet wat ik doe voor mijn team."

Mede door zijn houding en gedrag in het veld is hij voor de supporters van de tegenstander soms onuitstaanbaar, maar dat laat Tadic koud. "Ik snap natuurlijk dat de supporters van andere teams me niet mogen. Want we winnen meestal. En als aanvoerder ben ik vaak betrokken bij allerlei dingen tijdens een wedstrijd. Natuurlijk mogen ze me dan niet. Geen probleem."

Bron: Tadic volgend jaar nog Ajacied? 'We hebben echt een plan nodig, het moet kloppen'

 

+4/-0

Tadic zegt wat een paar dozijn oud spelers en andere sportanalisten al sinds september/oktober roepen; wanbeleid - in een half jaar tijd van iets groots in wording tot helemaal niets.

Spelers die in de gaten kregen dat het bestuur zeer amateuristisch opereert. Op alle fronten achteruitgang boekten ipv vooruitgang zullen liever de eer aan zichzelf willen houden. Ik zou exact het zelfde doen want voor profs voelt het of je in de steek word gelaten. Valt er geen prijs of eer meer te halen. In de regel willen spelers het liefst vertrekken bij dergelijke clubs.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Tadic volgend jaar nog Ajacied? 'We hebben echt een plan nodig, het moet kloppen'