Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Interview met de nieuwe Voorzitter van de RVC - Pier Eringa

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Deel transcriptie;

Sven; laten we het hebben over de toekomst van de Ajax organisatie als geheel.

Pier; Ja, waar ook iets aan moet gebeuren is de professionalisering van de organisatie want het vertrek van Overmars heeft laten zien dat sommige dingen ook wel een beetje houtje touwtje leken.

Sven; Sterker nog. Overmars opereerde vrij solistisch. De kennis van zijn netwerk zaten in zijn hoofd en telefoon, schreef de NRC deze week nog.

Pier; Dat artikel heb ik ook gelezen en dat soort dingen wil je eigenlijk niet dat een krant dat kan schrijven. Dus wat ik zelf belangrijk vind en ook leuk vind om te doen, is om te kijken wat je bij zo'n belangrijke club, hoogwaardige club, een aantal dingen verder kunt professionaliseren. Zeg maar de professionaliteit die je op het veld ziet wil je ook in de organisatie zien. Het kan niet zo zijn dat de prestaties op het veld goed zijn ondanks de organisatie. Je wilt graag zien dat de prestaties op het veld goed zijn dankzij de organisatie.

Sven; Want dan is het een mindere kwestie van toeval?

Pier; Precies. Het feit dat je een goede organisatie hebt staan maakt niet dat je de garantie hebt dat de club altijd kampioen word, maar het is uitermate kwetsbaar als de organisatie niet stevig genoeg is met goede mensen, want dan weet je de kwetsbaarheid. Weet je ook dat supporters het bestuur en mij als commissaris weet te vinden.

Pier Eringa, radio 1, 17 maart 2023

 

+2/-0

Interessante man. Ik heb van de week uit nieuwsgierigheid ook wat interviews met hem gekeken, en het is duidelijk dat hij een echte verbinder is. Iemand met een vriendelijke uitstraling die kritisch durft te zijn maar ook heel goed zijn woorden weegt en begrijpt dat je om mensen met je mee te krijgen niet mag vergeten ook te benoemen wat wel goed is.

 

+2/-0

Hij zei ook dat er binnen een paar weken een technische man in de RvC zal komen, ze zijn al bezig met iemand.

 

+1/-0

RVC leden hebben altijd mooie praatjes en voornemens. In al die jaren is er nog nooit een RVC lid geweest, los van Johan Cruijff, die een positieve verandering heeft bewerkstelligd.

Het zal bij deze Pier Eringa waarschijnlijk niet anders zijn, maar ik laat me graag positief verrassen.

 

+2/-1

open/sluit de onderstaande quote:

TADIC10 schreef op 19 maart 2023 om 09:16:

RVC leden hebben altijd mooie praatjes en voornemens. In al die jaren is er nog nooit een RVC lid geweest, los van Johan Cruijff, die een positieve verandering heeft bewerkstelligd.

Het zal bij deze Pier Eringa waarschijnlijk niet anders zijn, maar ik laat me graag positief verrassen.



Ik ben een korte brief, A4 kantje, aan het schrijven gericht aan Eringa met wat ideeën over het aankoopbeleid. Iets over wat ik hier wel vaker aanhaalde. Ik verstuur het binnenkort omdat Eringa over het houtje-toutje beleid en Overmars begon. Naast zijn ideeën over professionalisering organisatie.

Maar goed, voor de rest is het idd maar afwachten ook al komt hij prima over en klinkt zijn visie voor zover niet onaardig. Persoonlijk hoop ik dat Eringa een Voorzitter word die ook eens een rondje loopt binnen de club. Niet specifiek zijn taak maar toch. Zoals Cruijff destijds aangaf is Ajax ook een warme voetbalclub. Het zou mooi zijn als Eringa die visie deelt door op zijn tijd op de Toekomst zijn gezicht te laat zien. Opdat hij een beter beeld krijgt van de club dan alleen maar een x aantal keer per jaar op de vergadering te verschijnen. Ik vind dit wel belangrijk.

Wat dat betreft is het voor Eringa ook maar een nevenactiviteit. In die wereld zitten helaas ook ijskonijnen die verslaafd zijn geraakt aan het bijbeunen waarbij de rest minder interesseert. Grootste voorbeeld en waar ik me destijds aan stoorde waren oud politici Eelco Brinkman. en Ed Nijpels. Zij hielden er tezamen 40 nevenactiviteiten op na!

Zo liep op een ochtend een cameraploeg van een NPO programma met Ed Nijpels mee. Toen zijn chauffeur kwam aanrijden stapte Ed achterin. Maakte ze aktetas open. Pakte een paar paperassen en riep; ''zo, even vlug inlezen waar het zometeen eigenlijk over gaat. Over moet beslissen. Er is kort tijd. Daarna door naar de volgende klus.'

Tja, dat soort halfbakken praktijken wil je bij Ajax niet zien.

 

+2/-1

Nou, Eringa is nu alweer weg. Wat schiet je hier nou mee op? Hij leek me juist nog een van de capabele mensen binnen de club, ook al heeft hij een fout gemaakt door zijn oren naar de media te hangen en min of meer Steijn boven Mislintat te verkiezen. De nieuwe kandidaten voor de RVC zullen ook wel in de rij staan. Ze konden al met moeite een verlate opvolger van Blind vinden. Hoe stroef zal dat nu wel niet gaan?

De rest van de RVC zal nu ook wel snel volgen. Dan heb je dus geen RVC, geen TD, (nog) geen AD en geen hoofd jeugdopleiding. Werken aan de lange termijn is op deze manier een hele klus met al die slangen die op de achtergrond altijd op hun kans loeren.

 

+1/-0

Er zijn gesprekken gaande met Leo van Wijk en Michael van Praag over een mogelijke positie in de RVC. Dat lijken me op zich mooie ervaren namen om tijdelijk bij te springen. Al vraag ik me af of het plan is ze beiden tegelijk aan te stellen. Geen van beiden voldoet aan het profiel van de commissaris voor voetbalzaken (de tijdelijke vervanger van Van Halst).

 

+1/-0

Jan van Halst heeft toch ook helemaal niks met Ajax DNA of technisch beleid te maken?! De man is neergezet omdat niemand wilde en hij toevallig 25 potjes bij Ajax heeft gevoetbald. En omdat ie z’n kanus dicht houdt en niet dwars doet.

Iemand als van Praag, die gepokt en gemazeld is in de voetballerij (en bij Ajax), een Amsterdammer, groot netwerk, bluf, bravoure, weet hoe de lijntjes lopen, heeft nu al 1000x meer toegevoegde waarde, ondanks dat het geen oud speler is, dan die nobody van Halst.

Even los wat je van de persoon van Praag kan vinden.

 

+1/-0

Ajax-DNA, bluf, bravoure, op zichzelf allemaal nietszeggende termen die eigenlijk maar amper relevant zijn. Ik wil voldoende mensen met een Ajax-achtergrond binnen de club zien, maar veel belangrijker nog zijn kennis en expertise in de vakgebieden waarvoor ze verantwoordelijk zijn.

Daarnaast hebben wij er als buitenstaanders geen idee van hoe veel tegengas Van Halst precies geeft of hoe geschikt hij nou echt is voor een rol als commissaris. Best irritant hoe waanzinnig veel aannames er worden gedaan in de hysterie van de laatste weken. Dat helpt de club absoluut niet. De kandidaat-commissarissen hebben ook niet bepaald in de rij gestaan, en de gebeurtenissen van de laatste tijd zullen dat er vast niet beter op hebben gemaakt.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 28 september 2023 om 21:45:


Daarnaast hebben wij er als buitenstaanders geen idee van hoe veel tegengas Van Halst precies geeft of hoe geschikt hij nou echt is voor een rol als commissaris.



Ik denk dat ik, en met mij veel Ajacieden, na het debacle/chaos van afgelopen maanden wel kunnen constateren dat van Halst niet geschikt is. Totaal gefaald in z’n toezichthoudende (technische rol). Of kunnen we dat pas constateren als hij een TD de sleutel geeft om 200 miljoen aan miskopen uit te mogen geven? Los daarvan, FC Twente destijds ook (mede) de afgrond in geholpen. En dat vind jij aannames?

 

+1/-0

Hoezo gefaald? De RVC moet ervoor waken dat er bijvoorbeeld per speler niet overdreven veel wordt uitgeven, of dat er geen beslissingen worden genomen die voor de lange termijn niet per se goed zijn, zoals 20 miljoen plus een dik salaris aftikken voor een speler met beperkte restwaarde (Ocampos). Verder moeten ze vooral zich vooral ook op de achtergrond houden en de TD die ze zelf hebben aangesteld het vertrouwen geven.

Met hyperbolen als "200 miljoen aan miskopen" kan ik niet zo gek veel. In de eerste plaats vind ik het al heel voorbarig al de conclusie te trekken dat er zo veel miskopen zijn gedaan. Een hoop van die gasten hebben nog amper minuten gemaakt. Daarnaast is er voor veel meer nog verkocht, en het is in elk geval duidelijk dat doorselecteren een absolute noodzaak was. Over het algemeen is dat redelijk goed gebeurd. Dat is niet per se een klus die je in 1 transferperiode kunt fixen. Sommige nieuwe spelers zullen vast uiteindelijk miskopen blijken te zijn, maar dat is verre van een uitzonderlijke situatie. Ik ken geen TD met een perfecte track record.

Een ding waar ik wel mijn twijfels bij heb is hoe de onderhandelingen rondom Spertsyan zijn verlopen. Je kan er uiteindelijk voor kiezen hem niet te halen, maar ik vraag me af of de RVC wel in een vroeg genoeg stadium duidelijk is geweest dat ze hem niet zagen zitten. Mislintat lijkt hem pas heel laat opgegeven te hebben. Je vraagt je dan af of er niet eerder een knoop doorgehakt had kunnen worden. Uiteindelijk is er ook niet echt een vergelijkbaar alternatief gekomen, want Mikautadze is meer een aanvaller.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

TADIC10 schreef op 28 september 2023 om 21:58:

open/sluit de onderstaande quote:

thomas83 schreef op 28 september 2023 om 21:45:


Daarnaast hebben wij er als buitenstaanders geen idee van hoe veel tegengas Van Halst precies geeft of hoe geschikt hij nou echt is voor een rol als commissaris.



Ik denk dat ik, en met mij veel Ajacieden, na het debacle/chaos van afgelopen maanden wel kunnen constateren dat van Halst niet geschikt is. Totaal gefaald in z’n toezichthoudende (technische rol). Of kunnen we dat pas constateren als hij een TD de sleutel geeft om 200 miljoen aan miskopen uit te mogen geven? Los daarvan, FC Twente destijds ook (mede) de afgrond in geholpen. En dat vind jij aannames?



Wat een toeval he, dat tijdens het bewind van Overmars en ten Hag je nooit wat over de rvc hoorde, maar dat het nu allemaal t*ringlijers zijn die er alleen voor zichzelf zitten.

Het is een orgaan dat meer procesmatig controleert en randvoorwaarden schept dan dat het inhoudelijk meekijkt. Zo kan men kritisch zijn op hoge bedragen voor spelers zonder restwaarde, het halen van spelers op posities die al goed bezet zijn of spelers uit een bepaalde regio / land, evt het halen van spelers zonder scoutingsrapport etc.

Je kunt als TD een hoop spelers halen die aan dit soort zaken voldoen maar die alsnog genadeloos falen. Dat ligt dan niet aan de rvc, het is niet dat ze moeten inschatten of de linksback die we kopen wel echt een goede voorzet heeft.

Je zou kunnen zeggen dat ze in dit geval Sven's aankopen zonder scoutingsrapport hadden kunnen blokkeren, maar dan krijgen ze het verwijt dat ze broodnodige aankopen tegenhouden en dat ze de club op die manier weer vernielen.

 

+3/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 1 pagina.

Ajax Forum » Algemeen Ajax forum » Interview met de nieuwe Voorzitter van de RVC - Pier Eringa