Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Oranje & overige interlands » WK-2022 in Qatar

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 12 december 2024 om 13:15:

ElSimao2 schreef op 12 december 2024 om 13:09:

Sevic schreef op 12 december 2024 om 13:04:

ElSimao2 schreef op 12 december 2024 om 12:56:

Sevic schreef op 12 december 2024 om 12:02:

ElSimao2 schreef op 12 december 2024 om 11:34:

Sevic schreef op 12 december 2024 om 11:32:

ElSimao2 schreef op 12 december 2024 om 11:27:

Sevic schreef op 12 december 2024 om 11:26:

ElSimao2 schreef op 12 december 2024 om 11:22:

Sevic schreef op 12 december 2024 om 11:14:

Kiki schreef op 12 december 2024 om 10:58:

ElSimao2 schreef op 12 december 2024 om 10:42:

Kiki schreef op 12 december 2024 om 10:31:

ElSimao2 schreef op 12 december 2024 om 10:23:

Sevic schreef op 12 december 2024 om 10:08:

ElSimao2 schreef op 12 december 2024 om 09:59:

Sevic schreef op 12 december 2024 om 08:53:

Bjorn121 schreef op 12 december 2024 om 07:58:

Kiki schreef op 11 december 2024 om 20:32:

Ik zag het net op het journaal. Spanje, Portugal en Marokko; vervolgens Saudi-Arabië die daarna.....als enige kandidaat.....niemand anders wilde die.....hmmmmmm.....opvallend!!

Er waren wel landen die het wilden, maar de Fifa heeft via doorzichtige truuks ervoor gezorgd dat enkel SA een kandidatuur kon indienen. Het WK van 2030 wordt op 3 continenten gespeeld en geen continent mag het toernooi 2x na elkaar organiseren, dus dan waren er nog weinig opties meer. Dan hebben ze iets vaag gedaan waardoor Australië geen kandidatuur kon indienen, waardoor er dus nog 1 land overbleef, SA.

Dus ja, Fifa deed gewoon wat Fifa altijd doet. Het enige wat iedereen kan doen is gewoon het toernooi overslaan, maar dat zal niet gebeuren.

Je had hier in het voortraject als nationale bonden al veel harder in de wedstrijd moeten zitten. Had gewoon een verbond gesloten met een aantal fatsoenlijke, weldenkende voetballanden (Engeland, Duitsland, Frankrijk, België, Scandinavische landen) en gezamenlijk gezegd: het is schandalig wat de FIFA doet en op deze manier gaan wij straks in 2034 niet meedoen, dan zoekt de FIFA het maar uit. En vervolgens blijf je de publiciteit zoeken en breng je alles naar buiten wat de FIFA kan schaden. Dan krijg je ook de wind in de rug van mensenrechtenorganisaties en degelijke politici uit die landen. Dan had ik nog maar moeten zien wat de FIFA had gedaan.

Ik heb het WK in Qatar vrijwel geheel overgeslagen. 1 potje gezien. Denk dat dat t.z.t. met dit toernooi ook weer gaat gebeuren. Hoef geen potjes te zien in een veredelde zandbak waar om de hoek homo's en andere minderheden worden gestenigd en aan het schavot worden genageld. Ophouden met die kutlanden sponsoren en op het podium hijsen. Het is al triest genoeg dat we er jaarlijks miljarden naar moeten overmaken om olie van ze te kopen. Als je minder extremistische / streng Islamtische regimes op aarde wilt, moet je kappen met dit soort onzin.

Maar goed, we gaan daar gewoon lekker voetballen en de tribunes zullen wel weer vol zitten met corpulente droeftoeters met oranje kazen op hun kop. Leuk man.

Ben niet bepaald fan van het Saudische regime. Je hebt het over fatsoenlijke politici, maar SA is geen democratie, dus die zijn er al niet.

Aan de andere kant hebben / hadden we ook een hoop sportevenementen in Rusland, China, de VS, Israel en andere landen die mondiaal nou niet bepaald een lichtpunt zijn.

Ik heb het over fatsoenlijke politici in de genoemde landen. Als die de bonden zouden steunen in een oproep om zo'n toernooi te boycotten, vormt dat extra druk richting de FIFA. Het kan bovendien belangrijk zijn voor de publieke beeldvorming.

Maar goed, onze KNVB zit weer eens boterzacht in de wedstrijd. Laf gedrag.

Ik vind het ergens wel bijzonder dat Qatar en SA zo de maat genomen wordt en dat dat bij bijvoorbeeld Rusland een stuk minder was toen daar gespeeld werd. Er wordt gedaan alsof die Golfstaten een unieke vorm van evil zijn en dat valt ook wel mee, vergeleken met veel andere landen.

Oh, ik proef hier de bekende dat is niet zo erg, want dit is ook erg-gevalletje. Zo kan je alles goed praten en wordt de wereld alleen maar slechter van.

Ik praat helemaal niks goed, zoals ik al zei ben ik ook geen fan van de genoemde regimes. Echter, waarom X wel en Y niet? Vind dat nogal hypocriet namelijk.

Nee, dat is niet wat je moet zeggen: waarom X wel en Y niet? Dat is iets wat ik nooit heb gezegd en ik denk veel anderen ook niet. Je vult nu in voor de rest van de wereld dat zij dat denken. Vergelijken is nooit goed. Het WK in Qatar is een nieuw dieptepunt. Natuurlijk vond ik wat in Zuid-Amerika gebeurde fout: stadions werden gebouwd ten koste van het woongebied van anderen. Ook in Azië werden veel stadions gebouwd voor grote toernooien. Ik vind dat er wereldwijd heel veel dingen gebeuren die niet goed zijn. Terug naar Qatar: zij hadden allerlei voorwaarden waaraan ze moesten voldoen om het WK te mogen gaan organiseren. Ze lieten een foto zien van een zogenaamd nationaal vrouwenelftal, aangezien dat één van de voorwaarden was. Dit elftal heeft nooit bestaan. De waarheid van dit bedrog kwam al naar boven vóór aanvang WK. Alsnog ging het door, in Qatar. Ik weet nog goed hoe akelig het Belgisch nationaal elftal zich voelde in dat land. Zij zullen niet de enigen geweest zijn. Het heerst van de discriminatie daar, in allerlei vormen. Ik denk dat ik ze niet één voor één hoef op te noemen. "Say no to Racism!" Lege boodschap van het voetbal als vervolgens het geld bepaalt dat we het grootste voetbaltoernooi ter wereld in de meest discriminerende landen blijven houden. Door te zeggen dat X net zo erg is als Y, ga je het normaliseren en dat is het laatste wat je mag gaan doen hier. En ja, ik zie het als goedpraten.

De argumentatie 'waarom x wel en y niet' is formeel inderdaad een drogreden in de categorie argumentum ad hominem. In de praktijk kun je daarmee iedere kritiek wegrelativeren, omdat er altijd wel een 'vergelijkbare' situatie is waar anders is gereageerd en 'dus' is iets hypocriet.

Gewoon zaken onafhankelijk van elkaar bekijken. Dat toernooi in Qatar was inderdaad een schande. Wat er vier jaar eerder in Rusland is gebeurd, is dan in feite niet relevant.

Het is meer dat bij dat soort landen alles uitvergroot wordt. Ja er is sprake van slechte condities van arbeiders bij de bouw van die stadions en dat is slecht. Maar hoe denk je dat jouw Nikes gemaakt worden? Om maar een voorbeeld te geven.

Er is discriminatie, voornamelijk tegen diezelfde arbeiders, maar de VS is wel ok bijvoorbeeld? Of Oost-Europa of gehele delen van Azie.

Uiteraard is het corrupt hoe de FIFA omgaat met alles waardoor zij het WK mogen organiseren. De wereld, en zeker de FIFA, hangt aan elkaar van corruptie. Dat ontkennen is naief.

Helemaal eens hoor, en je hebt ook gelijk, maar two wrongs don't make a right.

Dat die Nikes met kinderarbeid worden gemaakt, betekent niet dat slavernij in Qatar ineens oké is. En het betekent ook niet dat we pas iets van misstanden in Qatar mogen vinden nadat die Nikes op fatsoenlijke wijze worden gemaakt.

Dat er continu selectief en hypocriet wordt gekeken en gereageerd op misstanden in de wereld, staat buiten kijf. Maar 'whataboutismes' mogen er in mijn ogen niet voor zorgen dat we alles maar bagatelliseren en prima vinden 'want zo gaat het nu eenmaal overal'. Je moet wel een moreel kompas handhaven, vind ik. Dat je dat niet altijd en overal op dezelfde manier inzet, ontslaat je niet van die morele plicht.

Maar waarom moet dat morele kompas naar jouw mening wel ten aanzien van de Golfstaten gehanteerd worden en niet voor onszelf of landen die dichter bij ons liggen?

Dat heb ik nooit beweerd en is ook niet mijn mening. Wat mij betreft zijn we veel kritischer op onszelf en landen die (geopolitiek en/of geografisch gezien) dichter bij ons liggen.

Maar dan kom je er toch niet onderuit dat veel van de zaken die wij de Golfstaten verwijten, wijzelf in veelvoud doen?

Dit is niet helemaal waar, natuurlijk. Wij stenigen geen homo's en kennen geen doodstraf voor overspelige vrouwen, bijvoorbeeld.

Maar wat is jouw standpunt dan ten opzichte van dit soort kwesties? Wat voor reactie zou jij voorstaan als het om mensenrechtenschendingen in een Golfstaat gaat? Geen?

Als we het specifiek over Saudi-Arabie hebben, die hebben in het afgelopen decennium nogal huisgehouden in Jemen. "Wij" sturen voor miljarden Dollars / Euro's aan wapens naar dat land. Is hier in onze media kritiek op geweest? Niet of nauwelijks. Maar we houden dat regime willens en wetens in stand en versterken het zelfs.

Wanneer men echter suggereert dat we ons druk moeten maken over homo's die gestenigd worden, is iedereen in rep en roer. Zodat we ons goed over onszelf kunnen voelen.

De "mensenrechten" en de discussies erover zijn simpelweg een farce.

Ik denk dat de meeste mensen die mensenrechten in zo'n land wél belangrijk vinden, óók tegen die wapenleveranties zijn/waren. Dan mag die discussie toch wel gevoerd worden?

Wat ik maar wil zeggen, wij hebben zelf een gigantische hand in het in stand houden van dat regime. Zouden we dan niet eerst bij onszelf te rade moeten gaan? Griekspoor en Botic weren van de US Open in 2025?

Wat mij betreft is het en/en, niet of/of. We kunnen tegelijkertijd kritisch zijn op mensonterende regimes en bij onszelf te rade gaan.

Ik vind de olie-industrie altijd een goed voorbeeld. Heel het westen heeft een sterke mening over moslimterrorisme en streng islamitische regimes, maar de enige reden dat die kunnen bestaan is omdat wij al decennialang letterlijk honderden miljarden betalen voor de olie die in dat soort landen in de grond zit.

En minder afhankelijk worden van die olie? Nee, da's te duur.

Tja.

Ja, of omdat we die streng Islamitische regimes zelf in het zadel geholpen hebben. De Taliban waren "vrijheidsstrijders" toen ze tegen de Sovjets vochten. Is het Westen de vijand, dan ligt dat ineens anders. Zelfde verhaal met Saddam Hussein, dat was dan wel geen Islamist, maar toch.

Lang verhaal kort, maar ik vind het geen pas geven om het vingertje te heffen over wat er daar gebeurt.

+1/-1

Deze normale topic is open en bestaat uit 3 pagina's: 1 2 3

Ajax Forum » Oranje & overige interlands » WK-2022 in Qatar