Transparent
Inloggen
Sluiten

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.

Deze normale topic is open en bestaat uit 99 pagina's: 1 2 3 4 ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... 95 96 97 98 99

Nu dit seizoen, op de beker na, wel zo ongeveer ten einde is, laten we dan maar vast beginnen met voorzichtig vooruitblikken richting volgend seizoen.

Ervan uitgaande dat Kudus vrijwel zeker vertrekt, moet er voor volgend seizoen eigenlijk een heel nieuw middenveld worden geformeerd.

- Taylor stelt eigenlijk het hele seizoen al teleur en ik zou serieus overwegen hem een seizoen te verhuren. Een club als Twente zou goed zijn. Gewoon 34 wedstrijden basis en kijken of hij alsnog een stap kan maken, maar bij Ajax is het nu gewoon te weinig.
- Klaassen wordt een dagje ouder en kon in zijn topjaren al eigenlijk net niet mee op het gewenste niveau, dus die zou ik als bankzitten gaan beschouwen.
- Berghuis wordt ook ouder en kan me steeds minder vaak overtuigen op het middenveld. Wellicht kan hij nog 1 of 2 jaar excelleren met twee écht goede middenvelders naast hem, maar ook dit is geen zekerheidje
- Over Álvarez heb ik hier al vaker geschreven: die moet je bij ieder goed bod laten gaan. Met spelers als Álvarez op het middenveld gaan we nooit het beoogde niveau halen. Hij is technisch onvoldoende onderlegd en vertraagt het spel. Dat hij vaak wordt gezien als één van de betere spelers op het veld, zegt mij alleen dat we vaak beroerd voetballen waardoor een houthakker als Álvarez in positieve zin kan opvallen. Afscheid van nemen.
- Grillitsch krijgt nauwelijks kansen, want ik op zichzelf zonde vind, want er is de laatste weken toch alle reden om andere spelers een kans te geven op het middenveld. Aangezien hij zonder transfersom is gekomen, zou ik hem maar bij de groep houden. Heeft ook de nodige internationale ervaring en 100+ wedstrijden in een sterkere competitie dan de Nederlandse. Je kunt 'm nog wel eens nodig hebben.
- Fitz-Jim lijkt ook de stap niet te kunnen maken en zou ik net als Taylor een jaar proberen te verhuren. Ik ben bang dat het een Eiting-scenario wordt, maar ik laat me graag verrassen.

Conclusie is dat je in mijn ogen niet één middenvelder hebt die je als onomstreden kunt zien. Voor een team dat in elke wedstrijd het middenveld in handen wil hebben, is dat echt dodelijk. Een nieuw middenveld moet dus absoluut de topprioriteit zijn deze zomer.

Ik ga hier geen namen droppen, want ik ben geen scout, maar ik zou me eerst richten op een voetballende 6 in de leeftijdscategorie 20-24. Een technisch onderlegde speler die van achteruit het spel kan maken, goed is in de passing en positioneel sterk is.

Daarna zou ik me richten op een aanvallende middenvelder met veel loopvermogen en scorend vermogen, eveneens in de leeftijdscategorie 20-24. Een speler die box-to-box kan spelen en liefst ook wat fysieke kracht met zich meebrengt. Mocht Kudus - tegen mijn verwachting in - niet verkocht worden, dan is hij wat mij betreft deze speler.

Ik zou het nieuwe seizoen dan starten met Berghuis en de beide aankopen als uitgangspositie, met daarachter Grillitsch, Klaassen en een jong talent (bijvoorbeeld Vos). Er hierbij van uitgaande dat Taylor en Fitz-Jim op verhuur gaan. Je kunt Taylor er ook bij houden en Klaassen trachten te verkopen, maar ik denk niet dat dat laatste lukt.

Ik hoop van ganser harte dat de beleidsbepalers van komend seizoen ook inzien dat het middenveld van Ajax prioriteit 1 is en dat je daarin moet investeren. Uiteraard moet er daarna nog wel meer gebeuren (zoals Sanchez lozen), maar begin aub met dat middenveld. Nog een seizoen houthakken met Álvarez en Klaassen kan ik mentaal niet bolwerken.

 

+3/-0

Ik ben het met je eens dat het middenveld 3x ruk is. Alleen ben je er nog niet als je daar andere poppetjes hebt staan. Want ook achterin en voorin heb je allerlei vraagtekens. Er zijn te veel belangrijke spelers vertrokken en er is te weinig kwaliteit voor in de plaats gekomen. En blijkbaar komt die ook niet uit de eigen jeugd. Nu moeten ze ineens een heel elftal gaan vervangen en dat is schier onmogelijk.

Zeker als je geen CL haalt en minder spelers over hebt die veel kapitaal vertegenwoordigen.

Op korte termijn kun je alleen Alvarez, Timber en Kudus verkopen voor leuke bedragen. Verder niemand. Timber mag wat mij betreft nog blijven, want hij past normaliter goed bij het spel van Ajax. Bij Alvarez is dat totaal niet het geval. Kudus vind ik bovendien niet passen bij het spel in de kleine ruimte. Die kan beter spelen met grote ruimtes voor zich. Hij heeft in het huidige Ajax geen duidelijke positie die bij hem past. Dat is problematisch.

Nog een zorgenkindje is Tadic. Je moet een keer doorschakelen. Hij is de aanvoerder.. maar hij is ook traag en heeft los van het kappen en draaien geen individuele actie. Als linksbuiten kan het echt niet meer en als spits krijg je iemand die wel kan combineren maar niet in de spits staat of niet de kwaliteiten heeft van een diepe spits. Het is gewoon niet ideaal.

Er is een schrijnend gebrek aan creativiteit. Er zijn nauwelijks spelers met een individuele actie. Diepgang ontbreekt nog steeds te vaak. Daarnaast is het gegroepeerde drukzetten wederom verdwenen. De ruimtes in de tegenaanval zijn te groot en je hebt te weinig spelers die de gaten kunnen dichtlopen. Spelers als Tete, De Ligt, Sanchez, Martinez hadden dit bijvoorbeeld wel.

De opbouw van achteruit is dramatisch omdat er te weinig kwaliteit is. Bassey, Alvarez.. het is hopeloos. Taylor is niet te vergelijken met de balvaste Gravenberch. Die ook verdedigend veel meer te bieden had. De backs zijn dramatisch. Sanchez is de Orejuela van dit decennium. Wijndal is al lang blij met zijn dikke contract en is een hele luie speler geworden. Rensch kan goed voetballen maar laat dit veel te weinig zien.

Mensen moeten ook ophouden over Grillitsch, Lucca en andere namen die helemaal niks bij Ajax te zoeken hebben. Grillitsch kan er geen klote van. Schone op zijn laatste benen is nog beter.

Conceicao de directe vervanger van Antony. Een kleuter die veel schreeuwt maar niet het verschil kan maken. Dat gaat echt niet veranderen in 1 of 2 jaar tijd. Gewoon niet goed genoeg. Bergwijn die ver onder zijn kunnen presteert. Die was in de jeugd van Ajax en later bij PSV velen malen beter. En nee hij zal nooit geweldig worden met zijn individuele acties. Alleen zit je nu naar een Michelin mannetje te kijken die met blokken beton om zijn schoenen loopt. Hopeloos.

Brobbey waarvan je de hoop had dat hij stappen zou maken... blijft nog steeds dezelfde Brobbey als een jaar terug en dat is spijtig. Want hij kan een goed aanspeelpunt zijn en heeft altijd laten zien te kunnen scoren. Zonder doorontwikkeling zal hij niet verder komen.

Berghuis en Klaassen.. tja.. het verhaal is bekend. Meer zit er niet in. Ze zullen alleen nog minder worden. Dat Berghuis op het middenveld van Ajax staat zegt genoeg over de huidige status.

Zo zal ik nog wat namen vergeten zijn...... de conclusie is simpel: te weinig kwaliteit en geen leiding om dit op korte termijn te veranderen. Want elke aankoop die je nu doet moet een voltreffer zijn en er moet snel kwaliteit doorstromen vanuit de jeugd. Want 1 / 2 of zelfs 3 jaar geen CL voetbal en alles stort als een kaartenhuis in elkaar. Het is nou eenmaal zo dat Ajax te duur leeft! De kosten rijzen de pan uit en als je kijkt naar een potje Feyenoord-Ajax zie je dat niet terug in het kwaliteitsverschil.

Project Heitinga kunnen we ook doorstrepen. De opstelling tegen GAE zegt wat mij betreft voldoende.

Nee op dit moment zie ik het niet positief in. Welke kant gaan ze in hemelsnaam op met die Duitser? Sjonny gaat het verschil ook niet maken.

Dit bericht is gewijzigd op 4 april 2023, 09:46:46.

 

+1/-0

Wat betreft Berghuis: ik denk dat hij beter rendeert als aanvallende middenvelder in een 4-2-3-1 met twee controlerende middenvelders achter hem spelend. In dat geval staat hij (gemiddeld gezien) een linie hoger op het veld ten opzichte van de situatie waarbij hij linkshalf of rechtshalf speelt in een 4-3-3 met de punt naar achteren (zoals Ajax dit seizoen vaak speelt). Als hij als aanvallende middenvelder speelt in een 4-2-3-1 is het minder riskant als hij de bal verliest (want er is meer defensieve stabiliteit achter hem), hoeft hij (afhankelijk van het systeem van de tegenstander) minder defensieve arbeid te leveren, kan hij hoger druk zetten samen met de spits en buitenspelers (effectievere zonale pressing richting de cornervlaggen) en speelt hij dichter bij het doel van de tegenstander, waardoor hij ook gevaarlijker kan zijn met zijn linkerbeen.

Onder Ten Hag speelde Ajax ook 4-2-3-1 met Berghuis als aanvallende middenvelder, terwijl de formatie nu toch meer 4-3-3 met de punt naar achter is met één controleur (vaak Alvarez) waarbij Berghuis ook niet de meest aanvallende middenvelder is (vaak is dat Klaassen). De keuze voor 4-3-3 met de punt naar achteren is ook te begrijpen, want we hebben weinig echte controlerende/defensieve middenvelders (1 Alvarez, 2 Grillitsch blijft een vraagteken?, 3 Fitz-Jim blijft ook een vraagteken?). Taylor is in mijn ogen niet geschikt als controleur: ik denk dat hij het beste rendeert als linkshalf of rechtshalf in een 4-3-3 met de punt naar achteren en anders misschien als aanvallende middenvelder in een 4-2-3-1 (en dus niet als controleur). Ik denk dat Ajax, ervan uitgaande dat Alvarez in de zomer zal vertrekken, vooral moet gaan inzetten op het versterken van de positie van controlerende middenvelders. Een middenveld van Berghuis-Taylor-Klaassen is gewoon veel te aanvallend ingesteld, maar mist ook de creativiteit en is te zwak op het gebied van fysieke kracht, defensieve kwaliteit en in de omschakeling.

 

+1/-0

Gewoon de hele oude garde en alles dat niet de kwaliteiten heeft om bij Ajax te spelen de deur uit. Daarmee het salarishuis opschonen en wat transferbedragen incasseren. Een grote rommelmarkt: Rulli (4M), Pasveer, Sánchez (1M), Bassey (15M PL?), Grillitsch, Álvarez (35M Newcastle?), Klaassen (1M Twente?), Berghuis (4M PSV?), Lucca, Tadic (vrij) en Bergwijn (20M PL?) ze mogen allemaal vertrekken, totaal: ca €80M.

De enige spelers van klasse (Timber, Kudus) behouden. Een paar gerichte aankopen (Kluivert voor rechtsbuiten bijvoorbeeld) en de jeugd massaal de kans geven in de voorbereiding. En klassiek 4-3-3 met de punt naar achteren (spelmaker daar) en echte vleugelaanvallers met een actie en snelheid.

VB: Gorter; Rensch, Timber, Hato, Wijndal; Kudus, Fitz-Jim, Salah-Eddine; Kluivert, Brobbey, Van Axel Dongen.
Bank: Setford, Regeer, Kaplan, Milovanovic, Vos, Taylor, Misehouy, Conçeicao, Rasmussen, Banel.

 

+1/-2

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 04 april 2023 om 22:49:

Gewoon de hele oude garde en alles dat niet de kwaliteiten heeft om bij Ajax te spelen de deur uit. Daarmee het salarishuis opschonen en wat transferbedragen incasseren. Een grote rommelmarkt: Rulli (4M), Pasveer, Sánchez (1M), Bassey (15M PL?), Grillitsch, Álvarez (35M Newcastle?), Klaassen (1M Twente?), Berghuis (4M PSV?), Lucca, Tadic (vrij) en Bergwijn (20M PL?) ze mogen allemaal vertrekken, totaal: ca €80M.

De enige spelers van klasse (Timber, Kudus) behouden. Een paar gerichte aankopen (Kluivert voor rechtsbuiten bijvoorbeeld) en de jeugd massaal de kans geven in de voorbereiding. En klassiek 4-3-3 met de punt naar achteren (spelmaker daar) en echte vleugelaanvallers met een actie en snelheid.

VB: Gorter; Rensch, Timber, Hato, Wijndal; Kudus, Fitz-Jim, Salah-Eddine; Kluivert, Brobbey, Van Axel Dongen.
Bank: Setford, Regeer, Kaplan, Milovanovic, Vos, Taylor, Misehouy, Conçeicao, Rasmussen, Banel.



Eens met de namen die je opnoemt om weg te sturen / verkopen, maar als we dit elftal op gaan stellen mag je hopen dat je boven de degradatiestreep blijft en ga je Europees af als een gieter.

 

+2/-0

Voor mij was dit een van de redenen om lid te worden (en vaak te kijken op deze site). Om vooral ideeen op te doen over de opstelling.

Als ik naar volgend seizoen kijk dan heb je maar op een vier of vijf plaatsen een basiswaardige speler. Ervanuit gaande dat Alvarez verkocht gaat worden.

GK: Rulli
LB
CVL
CVR: Timber
RB
CM
LM: Kudus (kan ook op RM/10)
RM
LB: Bergwijn (ivm aankoopbedrag zal hij m.i. niet weggaan).
SP:
RB:

Spits kan je eventueel Brobbey gebruiken. Maar een nieuwe spits erbij is geen overbodige luxe. Berghuis is misschien nog te gebruiken.
Zelf vond ik Saleh-Eddine in de wedstrijden dat ik hem zag leuk spelen bij Twente. Wellicht als linksback. Maar een vd Beek en een Ziyech kan je natuurlijk mooi gebruiken op 10 en RB. Maar dan blijven er nog heel veel plaatsen over. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat mensen aandragen als mogelijke (realistische) versterking.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

marcomarco schreef op 05 april 2023 om 10:27:

Voor mij was dit een van de redenen om lid te worden (en vaak te kijken op deze site). Om vooral ideeen op te doen over de opstelling.

Als ik naar volgend seizoen kijk dan heb je maar op een vier of vijf plaatsen een basiswaardige speler. Ervanuit gaande dat Alvarez verkocht gaat worden.

GK: Rulli
LB
CVL
CVR: Timber
RB
CM
LM: Kudus (kan ook op RM/10)
RM
LB: Bergwijn (ivm aankoopbedrag zal hij m.i. niet weggaan).
SP:
RB:

Spits kan je eventueel Brobbey gebruiken. Maar een nieuwe spits erbij is geen overbodige luxe. Berghuis is misschien nog te gebruiken.
Zelf vond ik Saleh-Eddine in de wedstrijden dat ik hem zag leuk spelen bij Twente. Wellicht als linksback. Maar een vd Beek en een Ziyech kan je natuurlijk mooi gebruiken op 10 en RB. Maar dan blijven er nog heel veel plaatsen over. Ik ben wel nieuwsgierig naar wat mensen aandragen als mogelijke (realistische) versterking.



Ik denk niet dat je nu zomaar weer heel veel spelers moet gaan kopen voor alle posities die jij leeg laat. Er gaat bijv. echt geen nieuwe linksback worden gekocht, dan zul je sowieso eerst Wijndal moeten lozen en ik denk niet dat ze dat nu al (met verlies) gaan doen.

Sowieso lijkt het me verstandiger om 2 à 3 hele gerichte aankopen te doen, met de focus op het middenveld, en dan maar aanvullen met eigen jeugd. Lukraak spelers bij elkaar vegen uit alle hoeken van de wereld werkt zelden. Dat is ook deels waar het afgelopen zomer mis is gegaan. Een reserve rechtsback moet je niet uit Midden-Amerika halen, die moet je gewoon - als je 'm incidenteel nodig hebt - uit Jong Ajax plukken.

 

+1/-0

Er hoeven ook geen 8 nieuwe spelers te komen. Het is meer dat je nergens gewoon kwaliteit hebt staan. Het middenveld is te statisch...en voorin ook weinig dreiging/beweging. Achterin de opbouw moeizaam. Dan kom je er niet doorheen. Mijn lijstje is meer van in wie heb je nou echt vertrouwen...en wij zou ik als ik trainer was gelijk op papier zetten.

Doorselecteren is wel een must.
Lukraak bij elkaar zetten werkt niet, goed scouten werkt wel. Kijk maar naar Feyenoord. Ook 15 nieuwe spelers. Werkt best aardig. Of zou dit alleen het goede werk van Slot zijn (en veel vertrouwen hebben?).

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

liam schreef op 03 februari 2023 om 11:48:

open/sluit de onderstaande quote:

TADIC10 schreef op 03 februari 2023 om 11:02:

Nou Edwin, sla je slag.
Fledderus ontslagen bij Groningen, dit moet toch als een kansje van de buitencategorie voelen in jouw brede netwerk voor de positie van Technisch Directeur.



Die Fledderus is nu al zo arrogant als Jack Nicholsen in As good as it gets....



Ha ja. Geen slechte film overigens en nu we het er over hebben. The Campaign vond ik ook geweldig met Will Ferrell. Kunnen we Will niet halen en dan in zijn rol? Valt er te minste nog een keer wat te lachen binnen de club!

Dit bericht is gewijzigd op 5 april 2023, 16:08:55.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

ElSimao2 schreef op 04 april 2023 om 23:48:

open/sluit de onderstaande quote:

RodyTur10 schreef op 04 april 2023 om 22:49:

Gewoon de hele oude garde en alles dat niet de kwaliteiten heeft om bij Ajax te spelen de deur uit. Daarmee het salarishuis opschonen en wat transferbedragen incasseren. Een grote rommelmarkt: Rulli (4M), Pasveer, Sánchez (1M), Bassey (15M PL?), Grillitsch, Álvarez (35M Newcastle?), Klaassen (1M Twente?), Berghuis (4M PSV?), Lucca, Tadic (vrij) en Bergwijn (20M PL?) ze mogen allemaal vertrekken, totaal: ca €80M.

De enige spelers van klasse (Timber, Kudus) behouden. Een paar gerichte aankopen (Kluivert voor rechtsbuiten bijvoorbeeld) en de jeugd massaal de kans geven in de voorbereiding. En klassiek 4-3-3 met de punt naar achteren (spelmaker daar) en echte vleugelaanvallers met een actie en snelheid.

VB: Gorter; Rensch, Timber, Hato, Wijndal; Kudus, Fitz-Jim, Salah-Eddine; Kluivert, Brobbey, Van Axel Dongen.
Bank: Setford, Regeer, Kaplan, Milovanovic, Vos, Taylor, Misehouy, Conçeicao, Rasmussen, Banel.



Eens met de namen die je opnoemt om weg te sturen / verkopen, maar als we dit elftal op gaan stellen mag je hopen dat je boven de degradatiestreep blijft en ga je Europees af als een gieter.



Een paar (3 á 4) gerichte aankopen erbij die het speltype en niveau moeten opkrikken. Dit was een beetje een leidraad.

 

+1/-0

Is er wel geld beschikbaar voor aankopen, mochten we eventueel toch derde worden??? Of hoeven we ons daar voorlopig nog niet druk over te maken.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Patdaddy schreef op 05 april 2023 om 19:02:

Is er wel geld beschikbaar voor aankopen, mochten we eventueel toch derde worden??? Of hoeven we ons daar voorlopig nog niet druk over te maken.



Als je voor 80 miljoen verkoopt dan is er altijd een budget om wat terug te kopen of dat nou 40 of 80 miljoen is.

 

+2/-0

Om dan toch maar eens een naam te droppen: Frimpong is een speler die ik graag zou zien komen. Ik verwacht dat Timber vertrekt, je zou dan met Rensch in het centrum kunnen gaan spelen en Frimpong rechtsback.

Hij zal wel zeker 20 miljoen gaan kosten en het is de vraag of hij Ajax nog als optie ziet, maar ik zou het wel zien zitten.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 07 april 2023 om 08:50:

Om dan toch maar eens een naam te droppen: Frimpong is een speler die ik graag zou zien komen. Ik verwacht dat Timber vertrekt, je zou dan met Rensch in het centrum kunnen gaan spelen en Frimpong rechtsback.

Hij zal wel zeker 20 miljoen gaan kosten en het is de vraag of hij Ajax nog als optie ziet, maar ik zou het wel zien zitten.



Vergeet het maar, want die wil niet komen.

 

+2/-0

Frimpong lijkt mij ook geen realistische optie voor RB, die zal waarschijnlijk naar een Europese topclub gaan en zal ongetwijfeld te duur zijn voor Ajax. Bovendien lijkt hij meer geschikt als wingback in een formatie met drie centrale verdedigers. Verdedigend lijkt hij niet geweldig en dat is nou precies waar het bij Ajax aan ontbreekt: verdedigers die goed aan de bal zijn, maar die óók kunnen verdedigen (en die bij voorkeur ook sterk in de lucht zijn om corners en vrije trappen te kunnen neutraliseren). Momenteel zijn o.a. Wijndal, Baas en Rensch defensief echt te zwak (op het gebied van o.a. defensieve positionering, interceptievermogen, timing van tackels/slidings en de echte drive om de bal te heroveren en om de bal van de eigen goal weg te houden). Sánchez is daarentegen defensief wel duidelijk beter, maar is ook (nog) niet geweldig en is bovendien (nog) niet sterk aan de bal. Ik las dat Ajax interesse zou hebben in Kadioglu. Die heb ik de laatste jaren nooit zien spelen (dus ik kan niet oordelen), maar die zou ook €20 miljoen moeten kosten? Dat zou ik dus echt nooit doen, dat lijkt me echt veel te duur.

Daarnaast ontbreekt er ook duidelijk een defensieve leider bij Ajax (en al helemaal als Alvarez en ook Timber vertrekken zal dit echt een groot probleem kunnen worden): een bij voorkeur ervaren verdediger die de verdediging kan "neerzetten". Blind had dat kunnen doen, maar ik denk niet dat Ajax hem moet terughalen in de zomer. Ik ben het eens met degenen die vinden dat hij (ondanks zijn geweldige pass en inzicht) defensief en in de lucht te zwak is en ook echt te traag is. Bovendien denk ik niet dat hij een reserverol zou accepteren mocht dat weer een issue worden. Veltman transfervrij terughalen zou misschien niet zo'n gek idee zijn: hij heeft de ervaring en is defensief zeker in orde. Nadeel is dat hij niet geweldig aan de bal is, maar in het team van 2018-19 blonk hij ook echt uit als RB. Dan is alleen de vraag: gebruik je hem als RB of als RCV? Ik zie hem meer als RB (naar mijn mening is hij nog steeds snel genoeg voor die positie op basis van de wedstrijden die ik van hem heb gezien dit seizoen).

Voor de RCV-positie en LCV-positie heb ik misschien een aantal interessante namen uit o.a. Zuid-Amerika die ik meerdere keren heb bekeken (talenten + ervaren CV's).

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

Sevic schreef op 04 april 2023 om 05:05:

Nu dit seizoen, op de beker na, wel zo ongeveer ten einde is, laten we dan maar vast beginnen met voorzichtig vooruitblikken richting volgend seizoen.

Ervan uitgaande dat Kudus vrijwel zeker vertrekt, moet er voor volgend seizoen eigenlijk een heel nieuw middenveld worden geformeerd.

- Taylor stelt eigenlijk het hele seizoen al teleur en ik zou serieus overwegen hem een seizoen te verhuren. Een club als Twente zou goed zijn. Gewoon 34 wedstrijden basis en kijken of hij alsnog een stap kan maken, maar bij Ajax is het nu gewoon te weinig.
- Klaassen wordt een dagje ouder en kon in zijn topjaren al eigenlijk net niet mee op het gewenste niveau, dus die zou ik als bankzitten gaan beschouwen.
- Berghuis wordt ook ouder en kan me steeds minder vaak overtuigen op het middenveld. Wellicht kan hij nog 1 of 2 jaar excelleren met twee écht goede middenvelders naast hem, maar ook dit is geen zekerheidje
- Over Álvarez heb ik hier al vaker geschreven: die moet je bij ieder goed bod laten gaan. Met spelers als Álvarez op het middenveld gaan we nooit het beoogde niveau halen. Hij is technisch onvoldoende onderlegd en vertraagt het spel. Dat hij vaak wordt gezien als één van de betere spelers op het veld, zegt mij alleen dat we vaak beroerd voetballen waardoor een houthakker als Álvarez in positieve zin kan opvallen. Afscheid van nemen.
- Grillitsch krijgt nauwelijks kansen, want ik op zichzelf zonde vind, want er is de laatste weken toch alle reden om andere spelers een kans te geven op het middenveld. Aangezien hij zonder transfersom is gekomen, zou ik hem maar bij de groep houden. Heeft ook de nodige internationale ervaring en 100+ wedstrijden in een sterkere competitie dan de Nederlandse. Je kunt 'm nog wel eens nodig hebben.
- Fitz-Jim lijkt ook de stap niet te kunnen maken en zou ik net als Taylor een jaar proberen te verhuren. Ik ben bang dat het een Eiting-scenario wordt, maar ik laat me graag verrassen.

Conclusie is dat je in mijn ogen niet één middenvelder hebt die je als onomstreden kunt zien. Voor een team dat in elke wedstrijd het middenveld in handen wil hebben, is dat echt dodelijk. Een nieuw middenveld moet dus absoluut de topprioriteit zijn deze zomer.

Ik ga hier geen namen droppen, want ik ben geen scout, maar ik zou me eerst richten op een voetballende 6 in de leeftijdscategorie 20-24. Een technisch onderlegde speler die van achteruit het spel kan maken, goed is in de passing en positioneel sterk is.

Daarna zou ik me richten op een aanvallende middenvelder met veel loopvermogen en scorend vermogen, eveneens in de leeftijdscategorie 20-24. Een speler die box-to-box kan spelen en liefst ook wat fysieke kracht met zich meebrengt. Mocht Kudus - tegen mijn verwachting in - niet verkocht worden, dan is hij wat mij betreft deze speler.

Ik zou het nieuwe seizoen dan starten met Berghuis en de beide aankopen als uitgangspositie, met daarachter Grillitsch, Klaassen en een jong talent (bijvoorbeeld Vos). Er hierbij van uitgaande dat Taylor en Fitz-Jim op verhuur gaan. Je kunt Taylor er ook bij houden en Klaassen trachten te verkopen, maar ik denk niet dat dat laatste lukt.

Ik hoop van ganser harte dat de beleidsbepalers van komend seizoen ook inzien dat het middenveld van Ajax prioriteit 1 is en dat je daarin moet investeren. Uiteraard moet er daarna nog wel meer gebeuren (zoals Sanchez lozen), maar begin aub met dat middenveld. Nog een seizoen houthakken met Álvarez en Klaassen kan ik mentaal niet bolwerken.



Prima analyse.

Ik zeg ook al heel lang dat het middenveld qua vaardigheid onder de maat is. Hierdoor ontstaan er heel veel onnauwkeurige passes en kunnen we ons niet onder (lichte) druk uitvoetballen. Als je dat probleem fixed ziet de Ajax-wereld er meteen een heel stuk anders uit.

 

+1/-0

Ajax had vaak een sterk en dynamisch middenveld vooral omdat ze werden ondersteund door een verdediging die goed verzorgd kon opbouwen.

Met het vertrek van Blind, Martinez, Mazraoui en Tagliafico werd alles onderuit gehaald omdat er spelers voor terugkwamen die niet goed genoeg kunnen voetballen om in Ajax 1 te staan.

Wijndal valt tegen. Bassey en Sanchez hadden nooit gehaald moeten worden. Stel je voor dat Ajax weer ouderwets de bal 1X gaat raken in de Rondo. Niemand die daarin mee kan behalve Timber. Al met al, het middenveld lijdt hier onder. Timber vast ook. Als hij dit had geweten had hij waarschijnlijk afgelopen zomer ook liever al weggewild.

Maar goed, als het met de verdediging als stroef en/of spaak loopt, hoe kun je dan een middenveld verwachten die tijd heeft om een aanval goed op te zetten. Dat gaat dan automatisch ook een stuk moeizamer. Uiteindelijk werkt het door op het hele team en speelwijze.

Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 7 april 2023, 13:52:25.

 

+1/-0

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 07 april 2023 om 13:45:

Ajax had vaak een sterk en dynamisch middenveld vooral omdat ze werden ondersteund door een verdediging die goed verzorgd kon opbouwen.

Met het vertrek van Blind, Martinez, Mazraoui en Tagliafico werd alles onderuit gehaald omdat er spelers voor terugkwamen die niet goed genoeg kunnen voetballen om in Ajax 1 te staan.

Wijndal valt tegen. Bassey en Sanchez hadden nooit gehaald moeten worden. Stel je voor dat Ajax weer ouderwets de bal 1X gaat raken in de Rondo. Niemand die daarin mee kan behalve Timber. Al met al, het middenveld lijdt hier onder. Timber vast ook. Als hij dit had geweten had hij waarschijnlijk afgelopen zomer ook liever al weggewild.

Maar goed, als het met de verdediging als stroef en/of spaak loopt, hoe kun je dan een middenveld verwachten die tijd heeft om een aanval goed op te zetten. Dat gaat dan automatisch ook een stuk moeizamer. Uiteindelijk werkt het door op het hele team en speelwijze.





Ik snap jouw reactie. Maar je kan het ook andersom zien. Bassey kan de bal nergens kwijt omdat er geen tot weinig beweging is. Afgelopen wedstrijd verprutst hij de bal en schiet hem tegen Gimenez aan, waaruit een gevaarlijke situatie ontstaat. Maar is dat nou de trage balbehandeling van Bassey (mijn antwoord: gedeeltelijk). Ik denk ook dat Timber hem daar niet moet aanspelen, maar een van de middenvelders moet inspelen. Maar die staan allemaal 'vast'

 

+5/-0

Voor Alvarez kan je een leuk bedrag krijgen en dus ruimte om wat terug te halen. Goede speler, maar past niet bij Ajax. Afgelopen zomer is de scouting zo goed als genegeerd, daar ging het mis. De scouting zal toch echt wel een defensieve middenvelder kunnen vinden die kan voetballen. Wat dat betreft mis je voetbal op die plek zoals Frenky of zo iemand als Martinez. Zo'n speler moet dan gescout worden, er zal er toch wel 1 in Zuid-Amerika rondlopen. Ik denk dat Ziyech inmiddels wel betaalbaar is, dan heb je op je middenveld wel ineens veel meer voetbal. Ik denk ook dat een Taylor dan ook beter begint te voetballen. De scouting negeren is denk de grootste fout geweest afgelopen zomer.

 

+2/-0

open/sluit de onderstaande quote:

marcomarco schreef op 07 april 2023 om 16:29:

open/sluit de onderstaande quote:

JCdeBest schreef op 07 april 2023 om 13:45:

Ajax had vaak een sterk en dynamisch middenveld vooral omdat ze werden ondersteund door een verdediging die goed verzorgd kon opbouwen.

Met het vertrek van Blind, Martinez, Mazraoui en Tagliafico werd alles onderuit gehaald omdat er spelers voor terugkwamen die niet goed genoeg kunnen voetballen om in Ajax 1 te staan.

Wijndal valt tegen. Bassey en Sanchez hadden nooit gehaald moeten worden. Stel je voor dat Ajax weer ouderwets de bal 1X gaat raken in de Rondo. Niemand die daarin mee kan behalve Timber. Al met al, het middenveld lijdt hier onder. Timber vast ook. Als hij dit had geweten had hij waarschijnlijk afgelopen zomer ook liever al weggewild.

Maar goed, als het met de verdediging als stroef en/of spaak loopt, hoe kun je dan een middenveld verwachten die tijd heeft om een aanval goed op te zetten. Dat gaat dan automatisch ook een stuk moeizamer. Uiteindelijk werkt het door op het hele team en speelwijze.





Ik snap jouw reactie. Maar je kan het ook andersom zien. Bassey kan de bal nergens kwijt omdat er geen tot weinig beweging is. Afgelopen wedstrijd verprutst hij de bal en schiet hem tegen Gimenez aan, waaruit een gevaarlijke situatie ontstaat. Maar is dat nou de trage balbehandeling van Bassey (mijn antwoord: gedeeltelijk). Ik denk ook dat Timber hem daar niet moet aanspelen, maar een van de middenvelders moet inspelen. Maar die staan allemaal 'vast'



Ja natuurlijk, dat gebeurt zeker ook met het middenveld, maar lang niet altijd. Vooral in de beginfase was het een ramp met Bassey en Sanchez omdat ze geen flauw idee hadden hoe positioneel te staan door juiste keuzes te maken, en verder op te bouwen. Het eigenaardige was dat Schreuder ze maar bleef opstellen en heeft ons veel punten gekost. De verdediging werd toen geregeld grote gatenkaas genoemd.

Inmiddels zijn ze beide wat beter bij de les maar in basistechniek blijft het beperkt dat ze op hun tijd nog steeds verkeerd achter de bal staan terwijl ze willen inpassen. Dan word het weer een mispeer. Vliegt de bal weer over de zijlijn. Vooral dee basistechniek is belangrijk wil Ajax met de tijd weer voetballen als vanouds.Tegen de tijd dat het weer hoog tempo wil spelen met 1x raken waarbij iedereen beweegt, ga je het verschil des te meer zien in kwaliteit.

Maar goed, het is de beoordeling geweest van een aantal personen die nooit over het aankoopbeleid hadden mogen gaan. Sanchez koste dan voor Ajax begrippen slechts 5 miljoen. Een bedrag wat sommige clubs uit het rechterrijtje al met moeite kunnen uitgeven. Bassey had de pech dat hij als directe versterking werd binnengehaald voor Martinez. Voor een bedrag van 23 miljoen euro + bonussen geef je de meeste supporters dan ook het idee dat het wel een topspeler moet zijn, maar dat is Bassey niet. Hij kan er verder ook niks aan doen dat hem dat label werd opgeplakt. En dan wens ik Bassey verder het allerbeste. De wil om te leren en presteren ligt er bij hem bovenop en is alleen maar goed.

Echter, als ik het bij Ajax voor het zeggen had zou ik pogen Pep Guardiola naar Ajax te halen. Dan word de lat vanaf dag één meteen een stuk hoger gelegd met technisch verzorgd voetbal. Dan moet je er rekening mee houden dat Bassey en Sanchez opnieuw in de problemen zullen komen waardoor Pep spelers uit de jeugdopleiding de voorkeur gaat geven. En dan moet er aan de jeugdopleiding helaas nog flink gesleuteld worden want het is daar ook een behoorlijke puinhoop.

 

+1/-0

Deze normale topic is open en bestaat uit 99 pagina's: 1 2 3 4 ... 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... 95 96 97 98 99

Ajax Forum » Inkomende transfers & transfergeruchten » Supporters adviseren nieuwe Technisch Directeur.